Vrácení automobilu
mohla bych Vás poprosit o radu, popřípadě o kontakt kam se mohu obrátit. Prodala jsem 7. února automobil Felicia, rok výroby 1995 za cenu 16 000 Kč, bylo v dobrém stavu. Auto bylo v pátek na technické kontrole, v pořádku, v sobotu si kupující auto prohlédl, vykonal...
Protože v tom odkazovaném článku se odpověď k vašemu problému nedočtete, pokusím se vám poradit. Ale nejsem advokát, takže zcela bez záruky.
Čistě z občanskoprávního hlediska samozřejmě pán (kupující) nárok na žádné „vrácení peněz“ nemá, ledaže byste se jím nechala přemluvit a souhlasila s tím, což je vlastně nová smlouva (dohoda), která zruší původní kupní smlouvu.
Formulace o koupi předmětu „jak stojí a leží“ sice vypadá efektně, ale u jednotlivého předmětu ji nelze použít, resp. nemá žádný význam. To se používá u hromadných věcí stanovených úhrnem. Nicméně kupující měl možnost si věc před koupí vyzkoušet, a také je nutné přihlédnout, že šlo o věc opotřebenou.
Jestli ve smlouvě nemáte odchylné ujednání, pak podle § 2082 odst. 1 OZ na kupujícího přechází nebezpečí škody na věci současně s nabytím vlastnického práva. Laicky, pokud se mu na autě něco pokazí, není to vaše chyba a odpovědnost, ale jeho smůla.
Pouze pokud by kupující prokázal, že šlo o skrytou vadu, která byla na autě už v době, když ho kupoval a nemohl ji odhalit nebo na ni nebyl upozorněn, tak by mohl na základě § 2100odst. 1 OZ vůči vám uplatnit práva z vadného plnění. Rozsah nároků pak záleží na tom, zda šlo o podstatné nebo nepodstatné porušení kupní smlouvy (vždy lze žádat opravu věci nebo slevu z kupní ceny).