Freestream T1: Le Mans pro každého

7 fotografiíMcLaren

Pokud si myslíte, že Ariel Atom 2 s poměrem 600 koní na tunu je pekelný stroj, tohle vás roznese!

Diskuze

26 komentářů

    Ondra

    Všechno pěkné – fakt bezva nápad, ale

    "A díky geniálně vyladěnému zavěšení kol zvládne v zatáčkách přetížení 3g… to je, jako by vám na hlavu ze strany tlačila patnáctikilová činka…"

    je fyzikální kravina, které si musí být vědom i student sekundy osmiletého gymnázia. Někdy v tu dobu se totiž probírá základní newtnova mechanika.

    Pája

    Tak v tom hraje hlavní roli aerodynamika. Ve formuli 1 dosahují jezdci v rychlých zatáčkách přetížení až 4G a to platí různá omezení pro velikost křídel, zakázán je přísavný efekt atd.Tady konstruktéři žádná omezení neměli, takže podle mě to zas tak nereálná hodnota není, jenom bych to asi nechtěl zkoušet na normální silnici…

    Honza Koubek, autoweb.cz

    Boční přetížení 3g udává výrobce a to jak v zatáčkách, tak při brzdění, kde je tato hodnota prý ještě vyšší. Nemám důvod mu nevěřit. Vzhledem k tomu, že průměrná lidská hlava váží 4,5 až 5 kg, síla působící při bočním přetížení v hodnotě trojnásobku zemské přitažlivosti by se tedy měla rovnat zhruba patnácti kilům…

    Jestli dělám někde elementární chybu, tak mi jí prosím objasněte, základní škola už je přece jen daleko…

    Zajda

    No, já si třeba nedokážu představit činku jak mi levituje u ucha a rozhodne se mi tlačit na hlavu:) To si spíš představím jak ležím na boku se zvedlou hlavou(5kg) a na ní mám položený 10kg závaží;)

    Ondra

    přesně, toto srovnání je správné

    Ondra

    no v zásadě ano – jde nejenom o formulaci, takhle se prostě srovnávat nedá.

    toto je špatně: "síla působící při bočním přetížení v hodnotě trojnásobku zemské přitažlivosti by se tedy měla rovnat zhruba patnácti kilům…"

    síla se v kilogramech neměří, nýbrž v newtonech.

    nejdřív jste ale mluvil o tlaku činky.

    tlak je síla na plochu – vzhledem k tomu, jak působí přetížení v zatáčce (přes sedačku; na hlavu čistě přes krční páteř) a jak působí činka (přes jen na pár míst na hlavě; přičemž samozřejmě musí krční páteř tuto sílu vyrovnávat) je jasné, že v zatáčce na hlavu nic netlačí. uznávám ale, že při použití helmy a speciální sedačky se helma částečně opírá o boční opěrky a to, co jsem popsal ztrácí na důležitosti.

    přejděme od tlaku k síle a porovnejme je. vše, co cítíme, je síla a ne hmotnost! patnáctikilová činka může působit na hlavu jakoukoliv silou stejně tak jako kilová. tady na hmotnosti vůbec nezáleží. vy jste asi myslel sílu gravitační, která působí svisle, a která má konstatní koeficient zrychlení. když si lehnu na zem na bok tak, abych neměl hlavu opřenou, působí na ni zrychlení 1 g – při hmotnosti 5 kg tedy síla 50 N. Dám-li na ni činku vážící 15 kg, působí mi na hlavu součet těchto dvou hodnot = 200 N. v zatáčce mi ale na hlavu působí jen 150 N (při 3 g).

    Naproti tomu, přiložím-li činku k hlavě z boku, musím vynaložit sílu 150 N, abych ji vůbec udržel, zatímco hlavu mi žádnou silou neovlivňuje. Přijedu-li do zatáčky, působí mi na hlavu nepříjemných 600 N (3 g, 15+5 kg).

    mluvit o hmotnosti, jako by to byla síla, prostě nejde. to je prostě něco úplně jiného. alfa a omega. je mi líto.

    taylor

    to prirovnanie s činkou v tom článku je iba pre tých sprostejších, ktorí si nevedia predstaviť, čo preťaženie 3g znamená. A prave tento, síce nesprávny výklad, je pre nich asi najlepšie pochopiteľný (nevyžaduje sa v ňom žiadna logika ani fyz. súvislosti). A hovoriť o sile a hmotnosti ako o alfe a omege je tiež trochu pritiahnuté za vlasy. Jednak je to dosť nevhodné prirovnanie vzhľadom na to, čo si chcel povedať a zaroveň sú to veličiny v mechanike dosť previazané a nemaju teda až tak ďaleko od seba. Dokonca sa v krajinách s anglickými mierami používa jedntka hmotnosti (lb) aj ako jednotka sily. Je to isté zjednodušenie vzhľadom na komplikovaný gravitačný súčiniteľ (32 fps2). Taktiež si to môžeš všimnúť na udávaní krutiacich momentov v anglických alebo amerických článkoch, kde sa udáva hodnota v lb-ft (libra x stopa)

    Charger

    Tak to je fikot. Ariel Atom je bomba, ale proti tady tomu se může jít zahrabat. Zajímavé by bylo srovnání zrychlení s Veyronem…každopádně je to hodně zajímavý.

    Danny boy

    No, taky je ale fakt, že Atom 2 Supercharged stojí zhruba 1,5 milionu… a to je docela rozdíl.

    Footler

    Být to sériovka do pul milionu, tak do toho jdu…. 🙂

    Jína

    nad koňskými silami.Tato fyzikální jednotka mne u všech udávaných výkonů motorů vrací do mého komunisty ovládaného dětství v minulém tisíciletí.Nevím proč už to redaktorům někdo nezakáže psát.No to by asi bylo zase po demokracii.Myslím, že by ale pro objektivitu mohli udávat i kilowatty.Jestli ovšem ví co to je.Jinak auto vypadá super, docela rád bych se v něm svezl.A to mi je už padesát.JJ

    Jan Charvát

    Jak mi bylo potěšením číst ve Speedu či Carautu (ono je to celkem jedno, oba časopisy jsou na vynikající úrovni), že oni jako srdcaři udávají výkon auta pouze v koních a Watty raději nechávají vysavačům a jiným elektrickým spotřebičům…..a tak by to mělo být 🙂

    jirka

    jj, ma slova…. prece motor neni nejake hlasite stereo, aby se to udavalo v kilowatech :)))

    martin

    V kilowatty by sa mali v automobilizme používať maximálne z vozidlami typu HTP a pod. Každé poriadné auto má mať pod kapotou "spoustu koní" a nie "KW". Každopádne tento skvost vyzerá ako s iného vesmíru. Výrobcovia by si zaslúžili Nobelovú cenu za to, že mali odvahu sa v dnešnej dobe pretučnelých pseudosuperaut /Veyron, SLR,…/ pustiť do projektu auta len pre riadnych vodičov. Vzdávam hold! Amen!

    P.S. Čo tak zrovnávací test s Ultimou GTR 640?

    Michal

    Když už tu řešíte tolik ty koně a kilowatty. Tak postavte vedle sebe dva auta treba se 200 koňmi a 200 kw a pak se divejte ktere pojede rychleji. Osobne preferuju taky KW – pro mě je to lepší když si mam predstavit jak to asi pojede. Ale to je každého věc. Jinak auto vypada skvěle, budou to určitě neskutečné zážitky ale je nelibi se mi že je to zaoblená formule, ja budu asi preferovat staré dobré sporťáky typu Lamborghini Diablo (přes 1,5 tuny a 375 kW!) 🙂

    martin

    V kľude. Každý je zvyknutý na svoju mieru. Ja som rád, že v mnou preferovaných médiách je používané meranie v koňoch. Ale ako hovoríte. Je to vec subjektívnych preferencií. A ešte som chcel – Diablo je jediné auto ktorému by som dal pred T1 prednosť. Fakt vynikajúci výber. Gratulujem.

    lol

    ako to si dobre zadrel chlapce, ze si nevies predstavit kone ale kW ano, ty sa daj vysetrit

    lol

    to je ako keby som si ja nevedel predstavit kilogram ale len 1000gramov

    Jína

    Hmm a měřit rychlost bysme měli třeba v uzlech a jardech nebo jikrách a pod. že jo

    jirka

    noo, treba namorni uzly :)) ono staci ze bud pouziva mph nebo kmh…. to uz mi dela taky problemy

    Andreas

    Jen pro zajimavost 1 uzel = 1 námořní míle za hodinu(rozdíl proti pozemní míli)

    i-VTEC

    No konečně!!! Zas nějaká lahůdka pro pravý automobilový nadšence. ž mám taky plný zuby supersportů, který by měli platit povinný ručení pro menší naklaďáky, ta jejich hmotnost je fakt příšerná. A taky by mě zajímalo jak to bude s životností motoru, ono 200 koní na litr naní zas tak malá hodnota.

    PS: Koně!!! KW nechci na tomhle webu ani vidět! 🙂

    martin

    Hovoríš mi z duše. Konečne niekdo, kto má nejaký prehľad. S tým motorom by ma to veľmi tiež zaujímalo, aj to či je atmosférický, alebo fúkaný.

    NiCKOSON

    Kone. Kilowaty maximalne do zavorky.

    Ondra

    já mám osobně radši koně, ale pokud se někde uvádí pouze kilowatty, není problém si to přepočítat. přibližně totiž platí poměr 4/3 popř. 3/4. a to se dá zvládnout rychle i bez počítačky a přinese tu dlouho kýženou a chybějící představu o hodnotě v koních.

    erda

    Hrozný

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist