Freestream T1: Le Mans pro každého

Pokud si myslíte, že Ariel Atom 2 s poměrem 600 koní na tunu je pekelný stroj, tohle vás roznese!

Jména Ben Scott-Geddes a Graham Halstead vám možná nic neříkají, ale určitě znáte jejich nejslavnější výtvor. Byli totiž součástí týmu, který vytvořil kultovní supersport McLaren F1, po dlouhá léta nejrychlejší sériový automobil planety, teprve nedávno překonaný Veyronem. Tihle dva chlapíci si teď založili svojí „konzultační kancelář“, ve které vyvíjejí nový dvousedadlový supersport.

Zapomeňte na všechna Lamborghini a podobné sporťáky, tohle je něco úplně nového. Jméno, které byste si měli zapamatovat, zní Freestream T1 a na fotografii rozpracovaného prototypu jasně vidíte, že základním rozložením nemá daleko k monopostu Formule 1. Na rozdíl od ní má ale dvě sedačky, umístěné šikmo za sebou.

Jak říká Ben Scott-Geddes, jejich cílem bylo vytvořit nejenom stroj nabízející rychlost závodního speciálu, ale také běžně použitelný, relativně praktický a hlavně bezpečný vůz. Proto si dali záležet zejména na aerodynamice, které podřídili vše ostatní a která se dá srovnávat pouze se závodními speciály nejvyšších kategorií, tedy F1 a FIA GT, speciálů jezdících například čtyřiadvacetihodinovku Le Mans.

Výsledkem je extrémně pevné a hlavně aerodynamicky stabilní šasi z uhlíkových vláken, které se nezkroutí ani při prudkém manévrování. Dnes jsme sice zvyklí, že většina supersportů spoléhá na motory V10 a V12 o objemech menší ledničky, ale Freestream T1 na to jde z jiné strany. O jeho pohon se stará vidlicový osmiválec o objemu 2,4 litru, tedy stejně, jako má kdekterý rodinný kombík. Jenže v kombíku není motor laděný stejně pečlivě, jako v F1, takže nemá výkon 480 koní.

Ani tahle hodnota by ještě nebyla v segmentu supersportů nic zvláštního – vždyť zmíněný Veyron má koní rovnou tisíc, jenže Veyron váží 1950 kg, zatímco karbonový Freestream má… zadržte dech… 465 kg! Tahle muší váha tedy znamená, že se tahle nová silniční střela hravě přehoupne přes magickou hranici 1000 koní na tunu… A díky geniálně vyladěnému zavěšení kol zvládne v zatáčkách přetížení 3g… to je, jako by vám na hlavu ze strany tlačila patnáctikilová činka…

Proč se vlastně Scott-Geddes a Halstead do takového projektu vůbec pustili? Mnoho majitelů dnešních supersportů a závodních vozů si jim totiž postěžovalo, že výkon jejich miláčků je omezen sportovními pravidly. Takže se rozhodli na nějaké regulace zapomenout a nabídnout zákazníkům opravdu exkluzivní a zcela nekompromisní zážitek.

Slovo exkluzivní je tu na místě, ročně totiž bude vznikat pouhých 25 exemplářů. Vážný zájem už projevilo několik nadšenců. Cena silniční formule by se měla pohybovat v přepočtu okolo 6,5 milionu korun, což je na tuto kategorii ještě docela slučná částka.

Technické specifikace vozu zatím firma drží v tajnosti, ale dozvíme se je před oficiálním představením vozu, ještě letos. Každopádně lze čekat zrychlení na stovku kolem 2,5 sekundy, na 160 km/h za pět a maximálku kolem 320 km/h. Těžko ale říct, na jak dlouhou jízdu vydrží vozu pouze padesátilitrová palivová nádrž…

Honza Koubek

8.2.2006 5:04

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist