autoweb.cz > Tesla > 20 aut, která nejsnadněji ovládnete s počítačem v ruce
20 aut, která nejsnadněji ovládnete s počítačem v ruce
Čím dál větší množství elektroniky v automobilech otevírá cestu hackerům, kteří si s autem při troše snahy můžou dělat prakticky cokoli. Bezklíčové odemykání, startování tlačítkem nebo automatická převodovka, nic z toho už dnes často nevyžaduje mechanický kontakt, ale stačí jen elektronický impulz. S trochou nezdravé paranoie by tak hacker mohl na dálku zcela převzít kontrolu nad vozem, ale to je spíše scénář pro nějaký sci-fi film než realita dnešních dní.
Úplně bez chybičky ale moderní automobily nejsou, ostatně i sebelepší program má své chyby a tedy i slabá místa. A přesně na ty se zaměřil Charlie Miller a Chris Valasek, dvojice bezpečnostních expertů ze společností Twitter a IOActive, kteří dopodrobna rozpitvali dvacítku aut a v několika kategoriích ohodnotili jejich zranitelnost.
První kategorie Attack Surface zjišťovala četnost různých bezdrátových technologií jako je bluetooth, Wi-Fi, připojení k mobilnímu telefonu nebo systém monitorování tlaku v pneumatikách. Druhá, ve skutečném světě o dost nebezpečnější kategorie Network Architecture, už řešila nakolik by bylo možné dostat se k důležitým ovládacím prvkům auta. Jestli je reálné spustit klakson, ovládat řízení nebo brzdy. V rámci třetí rozborky Cyber Physical experti zjišťovali nakolik je možné na dálku ovládat automatické brzdění nebo parkovací senzory.
Je ale třeba říci, že nešlo o praktický test, ale hodnocení zranitelnosti jednotlivých aut se neslo v teoretické rovině. Sami experti zároveň přiznávají, že model, který se z žebříčku jeví jako velmi zranitelný, může být ve skutečnosti téměř neprůstřelný. Následující tabulku tedy berte s velkou rezervou.
Model | Attack surface | Network architecture | Cyber physical |
Jeep Cherokee (2014) | ++ | ++ | ++ |
Cadillac Escalade (2015) | ++ | + | + |
Ford Fusion (2014) | ++ | – | ++ |
Dodge Ram 3500 (2014) | ++ | ++ | — |
BMW X3 (2014) | ++ | — | ++ |
Chrysler 300 (2014) | ++ | – | ++ |
Range Rover Evoque (2014) | ++ | – | ++ |
Toyota Prius (2014) | + | + | ++ |
Toyota Prius (2010) | + | + | ++ |
Infiniti Q50 (2014) | ++ | + | + |
Audi A8 (2014) | ++ | — | + |
Infiniti G37 (2010) | – | ++ | + |
BMW řady 3 (2014) | ++ | — | + |
BMW i8 (2014) | ++ | — | + |
Dodge Viper (2014) | ++ | – | — |
Honda Accord LX (2014) | – | + | + |
Range Rover Sport (2010) | – | — | – |
Range Rover Sport (2006) | – | — | – |
Toyota Prius (2006) | – | — | — |
Ford Fusion (2006) | – | — | — |
Čím více má model znaků (+) v daném sloupci, tím by měl být zranitelnější, naopak (-) jej hodnotí jako hůře napadnutelný.
Pokud by vás více zajímalo, jak jsou na tom nová auta s bezpečností ve skutečnosti, pak vězte, že skutečnost není vůbec růžová. Například v rámci konference zaměřené na bezpečnostní systémy se několika čínským studentům podařilo bezdrátově napadnout elektromobil Tesla Model S, u kterého byli schopní na dálku stáhnout okna, otevřít střešní okno, manipulovat se světlomety nebo ovládat klakson. V případě Tesly jde za poslední dobu o druhou bezpečnostní díru, v minulosti už se automobil podařilo přes zabudovanou sim-kartu zcela odemknout.
Že to ale není problém jen méně masových modelů, jako je Tesla Model S, dokládá starší video z Ruska, kde se zbrusu nový Range Rover podařilo poměrně elegantním způsobem odemknout a odcizit za méně než tři minuty. Pokud tedy chcete, aby váš automobil zůstal i nadále váš, asi nezbývá než se situaci pokusit předcházet třeba parkováním na bezpečném místě.
Ukradené auto se vrací k majiteli… po 21 letech!
Autonovinky | vydáno 22. 8. 2007