smart-g53392f60d_1920-352x198.jpg

Deset zaručených způsobů, jak zničit své (nejen ojeté) auto

automatická převodovka řazení

Ptáte se, jaké nejhorších věci lidé dělají každý den, aby zprovodili rychle ze světa vlastní auto?

Diskuze

70 komentářů

    Michal

    Výborně. Byly tam i některé věci co jsem nevěděl, až budu jezdit, budu se desaterem řídit. Mám na mysli to stání se zařazenou rychlostí v kopci, a to s tím automatem. Pak jsem taky veděl, že sériovka na okruhu trpí, ale nevěděl jsem, že je záhodno nechat auto odpočinout už každé 3. kolo. Opravdu díky, bude se to hodit.

    Tom

    "největšího volského dobytka" 😀 :-)) to mě nejvíc dostalo 😀

    xxx

    Užívejte si co nejvíce jízdu v prosolených sračkách.

    Michal

    Někdo nemá ten "luxus" mít auto po celou dobu auto v garáži a nepoužívat ho. Smysl vašeho commentu mi jaksi uniká.

    xxx

    To je jen konstatování. Ale jinak mi vadí, jak se stát stará o mou bezpečnost solením, a vzkvétá díky přerozdělování finančních prostředků získaných ode mě podojených v podobě DPH za nové auto, dálniční známku, spotřební daň PHM, atp.

    Mirek

    Měl bych k tématu dvě otazky. Kromě jedné poznámky se vším souhlasím a u jedne si myslim že to nelze paušalně posoudit a to o chlazeni motoru na okruhu. Samozřejmě že seriové obyčejné třeba i rodinné auto neni na okruhové ježdění dimenzované přesně jak píšete o brzdách… ale o chlazení bych polemizoval… auto musí vydžet být nastartované tahnout třeba klimatizaci a stát v koloně na dalnici v létě při teplotě 40°C při nulovém proudění náporového vzduchu. A přivolnoběžných otáčkách je malé proudění chladicí kapaliny okruhem (u většiny aut) Tak nevidídím důvod proč by chladicí systém nezvladl rychlou jizdu ve vysokých otáčkách, kdé je rychlé proudění kapaliny i vzduchu… Obycejná auta s objemem motoru 1,6 – 2litry a 16V technikou maji vetsinou kratsí prevodovky a na nemecke dálnici ve 180km/h bezne toci konstantne 4,5 -5 tis otacek kde je rozdíl? Tím myšlenku okruhove jizdy ve prospech zivotnosti auta nepodporuji jen ohledne chlazeni si myslim ze to neni o moc horší než bezny provoz.

    A drůhá věc. Kde si troufám absolutně nesouhlasit je to parkovani a zarazena rychlost! Prevodvka musí snest přenášet obrovské momenty při akceleraci, deceleraci a konstantím zatížení a to i do kopce!A klidne s privesem! A poměr zatížení přenášeneho momentu při dynamickych změnach je uplne o necem jinem nez parkovaní. Ozubená kola jsou kaléna cementovaná a kdo ví jak upravna aby pravě mela povrhouvou vrstvu ozubeni tvrdou a odolnou na otěr! A Vnitrni cast houzevnatou aby nepraskala. Takže statické namáhání musí vydržet třeba 100let v kopci na jedenu a tu samou kombinaci zubu ! a prevodvky jsou zaroven pocitany tak aby meli nesoudělny poměr spoluzabirajicich ozubenych kol tzn stejne dva zuby zabiraji jednou za velmi dlouho!

    Mirek

    a jen mala technicka k tomu i novým vozům zarezavají a přimrzají brzdové destičky. Bez ropzdílu značek a radit řidičům v zimě, kdy se solí a je oxidační prostředí ještě agresivnější, aby nechavali ručku na ocelových velmi dobře reznoucích kotoučích (bubnech) si myslím není štastné. Rozehřívat to někde na ulici nebo utrhávat to silou je ještě větší poprava pro napravu brzdove oblozžení atd….

    Martin

    Souhlasím, parkuji v lehkém kopci před domem a představa, že nechám zatáhlou ruční brzdu je nemyslitelná…

    Charger

    A proč proboha nemyslitelná? Já parkuju vždy s ruční brzdou a nikdy se mi s ní nic nestalo…

    Vavris

    Chargi, tak to nepřivolávej 😉

    Charger

    No Tome, kdybych ji nechal pár dní zataženo ua auto jen tak stát, tak ok, ale u auta které jezdí denně ji budu radši téměř vždy zatahovat 🙂

    pes

    tak když jezdíš denně, ručka ti nezarezne. Ale je jasný, že nechat auto stát 14 dní se zataženou ručkou, to si koleduješ o průser

    steve

    přesně, nechal jsem stát minulý autombil cca 15dní na ručku, jen hodně pršelo, a ručka zarezla a dalo hodně práce to rozhýbat, naštěstí šlo o auto, které čekalo na odvoz na vrakáč, ale zkušennost dobrá

    Mirek

    Priklad cca 3tydny stary… Skoda Octavia 1.9TDI prvni generace silnejsi verze (tzn kotouce na vsech kolech) kamarad ji zaparkoval a 2 dny nejel… a pak pri odjezdu tahl jedno zadni kolo zabrzde, takze tahl z domova primotop a prodluzvovcku na chodnik a musel si pul dne pockat… co k tomu dodat? jinak brzdy cca 2 mesice stare oblozeni a kotouce a najezd ma cca 15-20tis km rocne..

    tom.cayman

    Ano, přesně u těchto věcí sem měl taky problém..Chladící systém u normalního auta na okruhu by měl vydržet v pohodě pokud je vše OK..Jedině bych viděl problém v teplotě olejových náplní (motor, převodovka,diferenciál)..

    A plně souhlasím, že nedávat rychlost při zaparkování je také blbost.Zaprvé po nějaké brutální jízdě plyn brzda, kdy jsou brzdy pořádně zahřáté a dáte ruční brzdu, tak můžete měnit brzdy, protože destičky se připečou ke kotoučím a za druhé, když auto někde dlouho stojí, tak to přirezne. Rychlostí se nic nepokazí a naopak se setkávám s tím, že se stále více doporučuje.

    A jen taková technická: ještě sem neviděl nikoho natankovat naftu do benzínovýho auta..To by musel dotyčný být velký frajer.Neví, jak by tam narval tu pistoli :))

    Lookyn

    nemůžu souhlasit s tim cos napsal na konci 😉 táta dělá u energetiků, většinou maj dieselový Land Rovery, ale zrovna ted asi před týdnem mi říkal jak jeden jeho spolupracovník natankoval ted nevim jestli naftu do benzínu nebo naopak, prostě byl zvyklej na to druhý no 😉 ale evidentně to neni až tak neuskutečnitelný =P

    tom.cayman

    Do naftového auta benzin natočíš v pohodě to ano..Ale do benzínového auta naftu nenatočíš, protože průměr pistole je větší než díra v hrdle nádrže.

    Mira_

    do Favorita v pohode, naftova pistole sla dovnitr nadoraz. Vlastni zkusenost 🙂

    Ivan

    No znám člověka kterej to za rok dokázal i několikrátk, benzín do dieselu.

    Inverted Cat

    Benzín do dieselu jde vpohodě.

    Diesel do benzínu by jít neměl – dieselová pistole je tlustší než díra do benzínu. Ale na sílu jde vše 🙂

    F40

    Taky se mi to už povedlo.:o)

    king

    Mozna jsou kola i nitridovana.

    V prevodovce spis odejde synchronizace, nez ozubene kolo.

    Rucku nepouzivam, vzdy i v lete po desti po odbrzdeni rucky zustavaji kola zabrzdena.

    Mirek

    presne tak a tady jen pro ty kteri nikdy neresili jako synchrony funguji tak ty jsou zatizeny a opotrebovavany jen pri prerazovani. Parkovani s vypnutym motorem je vubec nezatezuje.

    Filix

    ano ano, na převodovkách téměř vždy odchází synchrony, protože to co slyšíte při špatným přeřazování nejsou zuby převodovky ale právě ty synchrony a ty mají mnohem menší plochu než ozubená kola, tudíž jsou mnohem víc namáhána. Cenově to není vubec drahá záležitost, ale komplikace je právě v demontáži a následovné výměně synchronů. Ozubená kola převodovky pokud nemají vadu od výroby mají neomezenou životnost a tudíž bod který je zde zahrnut ohledně obrovského namáhání při stání v kopci je naprostá blbost a jde vidět, že člověk co tento článek napsal nestudoval strojařinu a auta má pouze a jen jako koníčka.

    Vavris

    Jsem si přečetl článek a napadla mě naprosto stejná věc, že bod 1 je hodně přitažený za vlasy. Takže jsem rád, že už to tu někdo napsal přede mnou 🙂

    Mám dojem, že v manuálu k autu mám dokonce výslovně napsáno něco ve smyslu, že parkovací brzdu nemám při stání na rovinkách a mírných kopcích zbytečně používat.

    tom.cayman

    Jojo přesně..Nevím, kdo článek psal, nebo kdo tohle říkal, ale když si člověk představí převodovku jak je konstrukčně udělaná, tak to je naprostý nesmysl

    Zdenek

    – nerozumim cemu skodi pribrzdovani z kopce? vzdyt kineticka energie roste exponencialne s rychlosti, takze je lepsi porad pribrzdovat nez to nechat rozjet a pak dupnout na brzdu..? navic nedojde k prudkemu ohrati disku – tepelny sok zpusobuje ohybani atd.

    – co se tyce chlazeni, nektere seriove auta se opravdu na okruhu zavari. na okruhu se neustale zrychluje, velmi kratce brzdi, a pak zase zrychluje, takze chlazeni je horsi nez pri ustalene rychlosti na dalnici, navic motor jede skoro porad na doraz a to i v oblasti nejvetsiho krouticiho momentu = oblast nejvetsiho ohrevu motoru.

    – bod tykajici se rucni brzdy a zarazeneho rychlostniho stupne pri parkovani v kopci taky neni uplne verohodny, viz. ostatni prispevky.

    jinak docela dobry, ne zcela odborny clanek.

    Vrty

    K tomu brzdění,při dlouhodobém styku třecích segmentů vzniká mnohem více tepla než při jednorázovém zabrzdění,ten váš "tepelný šok" se počítá hlavně u závodních aut u sériových aut k tomuto dochází minimálně. U sériových aut je nejzávažnější u dlouhodobého brzdění přehřátí brzdové kapaliny (kapalina začne vřít a utvoří se v ní bublinky vzduchu,při potřebě zabrzdit poté stlačíte pouze vzduch a nebudete silou působit na kapalinu)

    Zdenek

    dekuji za vysvetleni.

    jurkoboss

    Tak ako bolo písané v článku, podradiť a využívať brzdenie motorom. Šetríš brzdy a v neposlednom rade aj palivo.

    Hovoríme o jazde zo strmého kopca. Poznám ľudí, ktorí vyradia na neutrál a všetko držia na brzdách, "paprče by som im vylámal, aj s nohami".

    Radšej mám jazdu pod plynom, lebo určitým spôsobom mám pod kontrolou auto, človek nikdy nevie, kedy musí ihneď akcelerovať a podobne, na neutráli a potom zaradenie rýchlosti zaberie určitý čas a ten môže byť rozhodujúci.

    Lookyn

    jj tky znám ve svym okolí dost exotů i exotek, kteří jakmile začne sešup, tak tam šoupnou neutrál a tradá dolu přes brzdy =D dycky musim skoro až skřípat zubama, jak je mi to proti srsti…

    pepik

    😀 Blznis pomackas si prevodvku! brzdit motorem se zarazenym kvaltem 😀 rozbijes si auto..

    mecatz

    Celkem smutne, ze vetsina ceskych lidi vidi pod pojmem "tuner" leskly 1.1 3valec. Asi byste se divili, ale jezdi u nas i spoustu funkcne upravenych vozu opravdu na velmi dobre urovni.

    Jinak k okruhu – ano seriovy chladici system by to mel vydrzet, ovsem jak uz zde nekdo psal tak teplota kapalin ne. Ono stejne vetsine seriovych aut odejdou po tretim kole brzdy, zvlast na GT okruhu jako je Masaryk.

    pes

    Kefalín! Čo si predstavujete pod pojmem "funkčně upravený vůz na opravdu velmi dobré úrovni"???

    krosnic

    Jojo, brzdy odejdou určitě jako jedna z prvních věcí. Ale rozhodně ne na okruhu typu masarykova! Teda pokud nemáte auto o 400koních a kotouče 250mm na předku…Jsou to právě malé okruhy (Sosnová, Mýto), kde brzdy odcházejí jako první spolu s pneu a kde taky dochází nejčastějí k přehřátí kapalin. Je to logický – ani jedna z věcí se nestačí uchladit (skoro žádná rovinka a samé brždění před zatáčkami…)

    Mirek

    Vlastne by me zajímalo z ceho autor clanku cerpal…

    mecatz

    Z vlastnich zkusenosti a zkusenosti znamych prave muzu potvrdit ze brno je narocne…na cilovce jedes cca 190 a na 80m pred zatackou brzdis na cca 110…dalsi zatacka 180 > 90 atd…seriove brzdy nemaji sanci 🙂

    Jinak tech aut je spousta…staci treba nekdy zajit na jiz zmenivane volne jizdy. Sice vsechny se tam tvari jako seriovky ale opak je pravdou 🙂

    Petr

    Ja bych rekl, ze na okruhu neni ani tak stezejni to chlazeni, i kdyz samozrejme mas pravdu o tom zadna, ale predevsim tlak mazani … jestli sis nekdy vsimnul co delaji seriova auta pri velkem bocnim pretizeni:)) …

    Haya

    bod 1 je úplný BLÁBOL… a bod 4, je minimálně k diskusi…

    Mirek

    co se tyce vymen oleju a vubec jejich vlastnosti doporucuji toto cteni

    http://oleje.cz/zajimavosti/clanky/AutoEXPERT_Mytus_2.pdf

    az

    http://oleje.cz/zajimavosti/clanky/AutoEXPERT_Mytus_13.pdf

    je toho sice dost, ale je to psano lidsky…

    mozna by tady AUTORI webu mohli cerpat k nejakemu vlastnimu clanku. Ale tento mi prisel napsany dost nezkusene…

    Morák

    Tento článok sa Vám naozaj podaril, prečítal som ho celý a je naozaj dobrý a poučný.

    Kyle

    Když si jdu se svým legáskem vrknout a zadriftit na vysněženou, nesolenou a jen pluhovanou okresku, kam byste tento faktor opotřebení zarařili? Je to horší, nebo lepší než okruh? 🙂

    traktorista

    kdyz ji znas a nejsou tam diry a bude to krasne ujezdeny tak si jezdi do sytosti. Stejne jako na okruhu, kde das cistou stopou dve kola, nebudes spechat na razeni (dolu meziplyny), bez obrubniku, nechas rezervy v zatackach a na brzdach a pak to dukladne vyvetras (hlavne nezastavit s horkejma brzdama) tak ok. Ale pokud se k tomu budes chovat jak k autu z pujcovny nebo co neni tvoje tak pak amen. Vsak to znas kdyz ridis cizi jak padaji zabrany. Podle me dostava min zabrat nez ostrejsi jizda na suchu. Vsak uz jen koef treni je tretinovej.

    Kuba

    Možná by ještě za zmínku stálo (což nikde v článku nebylo) chlazení turba. Když auto (samozřejmě po zahřátí na provozní teplotu) protáhnete .. mělo by se před vypnutím motoru nechat chvíli nastartované, aby se "vyfoukalo" ..

    Jan

    Pravidelní čtenáři autowebu toto přece znají. Bylo to tu nejednou, např. zde:

    http://www.autoweb.cz/autonovinky-nova-auta/tyden-s-naftou-diesel-z-druhe-ruky-je-past-na-kupujici/11624

    🙂

    Tomas

    Urcite by ale bylo lepsi to s tim turbem zminit mezi temito body treba misto bodu se spinavym interierem, ktery jste tam dali ocividne z nouze jen do poctu 🙂

    i sebespinavejsim interierem si clovek prece auto technicky neznici

    Strýček Příhoda

    Má recht. Souhlasím.

    Taky není špatný nechat si tak po 30 až 50.000km vyčistit vstřikování ultrazvukem. Ale servisů, který to dělají je jak šafránu.

    Tomas

    ten ultrazvuk je ale dost drahej ne? a pokud vim tak se to dela jen u dieslu, u benzinu se vsrikovacema problemy v podstate nejsou zejo

    turbo

    diky za tip

    pavel

    Většina lidí auto nehoní až do garáže, mebál bych se říct i "drtivá většina", tak na co nějaký chlazení turba. Když to například někdo honí po dálnici, a pak přijede domů do města kde jezdí od semaforu k semaforu, tak to vlastně splnilo svůj účel… Chlazení turba před kazdým zastavením je nesmysl, to chci říct… Bych chtěl vidět kolik lidí to auto tak trápí, že ho vlastně musí před zastavením zchladit, to podle mě není normální řidič :).

    Inverted Cat

    Typická situace je dálnice – rychlé dál-nic, sjezd k pumpě s podřazením do vysokých otáček a hned zastavení u stojanu + vypnutí motoru.

    A pápá.

    Jozin

    tak to asi nejezdis po ceskych silnicich …ja denne vidam pitomce v TDIckach,co to zenou na maximum i mezi semaforama,jen aby do cile dorazili o par vterin driv …to si pak rikam,jestli se jim tech "6 litru na sto" vyplati,kdyz pri takovym stylu jizdy musi zakonite menit minimalne kazdy dva roky turbo …jednoduse receno – ojetinu s TDIckem v Cechach rozhodne nekupovat

    pavel

    Nejdřiv jsem si říkal, že je to o ničem, ale nakonec musim uznat, že se mi to zdá o ničem, protože to jsou pro mě samozřejmosti a že to jsou celkem dobrý rady :). Ale hlavně poslední bych chtěl vypíchnout, když chceš o něco přijít, jednoduše to někomu pujč, nejpravdivˇjší ze všech rad 🙂

    Honza

    Nemusíš bejt zrovna prase řidič, aby si motor zasloužil trochu odpočinku po jízdě.

    například, když se v noci vrátím z 1200km dlouhé štreky, kdy jsem dorazil s plným autem a posledních 500 km jsem jel bez zastávky (při čůrání motor nevypínám), po zaparkování ještě něchám motor běžet a obejdu kolečko po parkovišti, chcípnu auto a jdu spát.

    Jde tu o to, že turbo se zchlazuje tím, jak motor běží, když je turbo teplé a já motor chcípnu, teplo z turba nemá kam jít, vzniká tam tlak apod. (to je problém např. starých mercedesů a hlavně BMW, praskla hlava a nazdar bazar)

    napster

    sorry, nejsem tak skuseny ridic 😀 a mam otazku:

    takze kdyz z tej dialnice sjedu na pumpu, tak to mam este chvilu nehat bezat ten motor? (tyka sa to 1,6 HDi s turbom)
    taka vec by ma teda vzivote nenapadla 🙂

    napster

    zdravim, ja mam otazku ohledne toho blbnuti na zamrznutem letisku.

    okrem toho ze driftujem na rucnej – to uz ste rikali ze na snehu to tak moc neskodi, som sa chcel spytat jak moc to skodi prevodovke ked robim to ze idem na spiatocke -> drift -> jednotka a dopredu .. a taky naopak (1./2. stupedn -> drift -> spiatocka)

    dik 😀

    napster

    zdravim, ja mam otazku ohledne toho blbnuti na zamrznutem letisku.

    okrem toho ze driftujem na rucnej – to uz ste rikali ze na snehu to tak moc neskodi, som sa chcel spytat jak moc to skodi prevodovke ked robim to ze idem na spiatocke -> drift -> jednotka a dopredu .. a taky naopak (1./2. stupedn -> drift -> spiatocka)

    dik 😀

    Pavel F.

    Kamarádce jsem prodal Priuse a ta byla schopna natankovat plnou nádrž nafty. Vůbec jí nebylo divný, že pistole nešla zastrčit do díry, prostě pistoli držela u ústí a tankovala naftu.

    P

    samozrejme ze nejvice odchazeji synchrony, ovsem ty zvuky jsou opravdu od ozubenych kol, protoze ty opotrebovane synchrony nestaci zastavit ozubena kola v prevodovce pred zarazenim dalsi rychlosti, tim padem pak muze prave dojit i k poskozeni ozubeni. Ten samy problem muze samozrejme vyvolavat i nevhodna specifikace prevodoveho oleje.

    guru

    …jak typicke pro motoristicke novinare

    Honza

    Řeším záhadu – proč tu všechny příspěvky mají stejný počet palců nahoru i palců dolů

    Honza

    … tedy skoro všechny …

    HitmanPB

    Ad druhá věc:
    Je to na polemiku a tiež používam zaradený stupeň, ale pozor.
    Keď som na strednej škole robil prácu na zaťaženie obyčajnej osky na pedále na bicykli, najväčšie zaťažeinia osky boli práve pri nízkych rýchlostiach a statickom zaťažení.
    Povrchová úprava kolies je robená kvoli dynamickému zaťaženiu, cementovanie kvoli oteru ale pre dynamické namáhanie, ale pozor, statické zaťaženie robí NEVRATNÉ zmeny v materiáli, čiže môže zdeformovať zuby. A práve statické namáhanie ti zdeformuje zuby. Môže sa jednať o malé zmeny, ale práve tie sa pri dynamickom pohybe (točení) postarajú o to, že kolesá odídu, lebo sa zmenia nábehové uhly jednotlivých zubov a následkom toho sa zvýši trenie zubov v prevodovke.
    Čiže v tomto súhlasím s autorom.

    Michal

    Ještě jsem nepotkal nikoho, kdo by si (ať už vědomě nebo nevědomky), chtěl ničit auto. Když je vám zatěžko po sjezdu k čerpací stanici nechat turbo 1-2 min. \“vydýchat\“ (ochladit) tím, že motor necháte na volnoběh zmíněný čas běžet, vaše věc.

    Karma Ashram

    Karma… 😉

    Seraphim

    Pekné rady, hlavne číslo 7, ale keď narazíte u servisu a následne aj importéra / výrobcu, tak budete pekne nahratí. Ja som tak dopadol u Škodovky

    motory TSI sú úplná „kvalitka“, vrátane Škoda servisu
    Toto je môj motor, výmena rozvodov 2/2013, aktuálny stav 7/2014
    https://www.youtube.com/watch?v=pAx3i89V6cA
    Jedná sa o motor na Škoda Roomster Comfort, 1.2 TSI 77kW, nabehaných 45000km
    Servis aj importér sa vyjadrili, že to zatiaľ nemienia nijako riešiť, mám prísť pred koncom záruky (za 1,5 mesiaca) a dúfať, že to bude ešte oveľa horšie, inak to nemienia riešiť. Škodu nikdy, nikdy viac a už vôbec nie nové. Na aute som prerobil už teraz viac než polovicu kúpnej ceny 14500€, nie je predajné ani za 8000€. Som poriadne nasr…

    brzda

    Souhlasim parkuji, jen a pouze na rychlost pokud to neni opravdu velky kopec. Měl jsem starou astru a v zimě jsem nechal po dobu dovolené zataženou ručku když jsem se chtel rozjet ej ono to neslo chtel jsem to nejak opatrne rozhejbat , nedrive se utrhlo lanko a nakonec se trhla cela naprava ! priznavam ze uz mela neco za sebou, oprava nemela smysl astra bye bye do šrotu…

    t601

    Trabant i Wartburg maji diru do nadrze na dve pistole vedle sebe. Ale fakt je, ze s tretinou nafty v benzinu normalne jedou dal …

    Karel

    Zajímalo by mě, jak to mají řešená auta se systémem start-stop. Pokud jedu po dálnici rychle, pak sjedu k pumpě, zastavím u stojanu, zda systém měří i teplotu turba a nechá motor běžet? Já tak jednou jel s půjčenou Octavií TDI, zastavil u pumpy a systém start-stop motor okamžitě vypnul.

    Honza

    Stát svý auto na kvalt v prudkým kopci mužou jen totální č….i!! Rozvody a převodovka dostávaj pak těžkej záhul až pak jdou uplně do p….e!!Sám mám Bmw e36 318i M43 a poslední dobou parkuju na rovině hlavně na kvalt,ale v prudkým kopci bych si to nedovolil,to je brutální chování vůči autu!Pak se ty tupci diví,že se jim roztrh řemen či řetěz!!

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist