10-rad-jak-si-snadno-prezout-auto-svepomoci.jpg

10 rad, jak si snadno přezout auto svépomocí

auto pro ženu

Spoléháte raději na své "zlaté české ručičky", než abyste utráceli zbytečně za pneuservis? Přezout auto doma můžete, ale pozor na drobnosti.

Diskuze

39 komentářů

    Andrew

    Šrouby není od věci promazat, ale spíše je důležité promazat styčnou plochu na středu – tam, kde se \“kolo dotýká auta\“. Já to vždycky popatlám vazelínou. Od té doby se mi už nikdy nestalo, že by mi kolo k auto přirezlo a nešlo sundat (stalo se mi to poprvé a zatím naposledy když jsem první zimu přezouval nové auto na zimní a nemělo ještě \“moji péči\“). Pokud už vám přirezne je to docela patálie. Většinou totiž nějaké šetrnější viklání a pobouchávání nepomůže a silně za to rvát nebo kopat do toho nemůžete, protože byste mohli shodit auto z heveru. Ale mám pro vás tip, který můj problém nakonec vyřešil a kamarádovi také pomohl. Vyjměte z kola všechny šrouby a pomalu a opatrně začněte auto na toto uvolněné kolo spouštět. Někdy brzy uvidíte, že se kolo má tendenci vyvracet (a zpravidla u toho praská a lupe), to už máte vyhráno. Zvedněte zase auto zpět a kolo půjde sundat. Když drží opravdu fest, tak tento způsob minimálně dokáže sevření značně uvolnit a kolo pak jde po opětovném vyzvednutí vyviklat nebo zklepat.

    Beny

    Já to řeším tak, že den před sundáním obstříknu středy kol konkordem nebo WD a je po problému.

    Pokud by to nepomohlo, stačí všechny šrouby trošku povolit a popojet o pár metrů autem a středy se bez jakéhokoliv rizika uvolní.

    Mates P.

    Smutná zkušenost se zvedáky: Mondeo 2002,závit jsem kompletně odrovnal během jednoho zvedání auta, jo, byl promazaný, auto stálo na rovině, zvedák byl kolmo. Octavia I taky neoplývá příliš kvalitním heverem, nemluvě o Vectře B. Nejlepším řešením je asi hydraulický v garáži a ten v autě nechat jako nouzový na cesty. A kola je lepší vyvážit po tom, co je sundám z auta, nemusím pak na jaro/podzim v servisu sundávat kola k vyvážení,ale jen je vytáhnu z kufru. Hezký den:)

    Martin

    Kamarád zapomněl na octávce promazat středy a nakonec pomohla až tyč přivázaná ke kolu. Já mám nejlepší zkušenost s měděným sprejem.

    Jarda K

    Pneumatiky, respektive celé kola vyvažuji vždy před sezónou. Když jsou při jízdě cítit nevyváženosti, je to už kruté. Rasit závěsi dokáže i menší nevyváženost.
    Šrouby mažu vždy (i ty kuželové plochy vespod hlavy šroubu), protože je dotahuji momentovým klíčem = nekřivím ani náboj (buben) ani disk.
    Na zvedání používám hydraulický hever (ze supermarketu, do 3,5t, cca 1.000,- Kč).
    Směr otáčení jde poznat i pohlazením běhounu. Pozná se \“po strsti / proti srsti\“. Především na těch pneuškách, které byly ny hnané nápravě.

    Jarda K

    Pneumatiky, respektive celé kola vyvažuji vždy před sezónou. Když jsou při jízdě cítit nevyváženosti, je to už kruté. Rasit závěsy dokáže i menší nevyváženost.
    Šrouby mažu vždy (i ty kuželové plochy vespod hlavy šroubu), protože je dotahuji momentovým klíčem = nekřivím ani náboj (buben) ani disk.
    Mažu náboj i střed = neznám problém se sundaváním.
    Na zvedání používám hydraulický hever (ze supermarketu, do 3,5t, cca 1.000,- Kč).
    Směr otáčení jde poznat i pohlazením běhounu. Pozná se \“po strsti / proti srsti\“. Především na těch pneuškách, které byly na hnané nápravě.

    pytufovl

    jen chci dodat malý detail… ano, budete hrdinové když ty šrouby dorvete klíčem ale pokud máte v rukách nasráno a vážíte 40kg tak ani skákáním po klíči je nedotáhnete… radši si jděte půjčit momentový klíč, ono výrobce ty utahovací momenty nepíše jen tak nadarmo… 😉

    tukator

    U P206 mi dokonce hever rupl a auto spadlo na kotouč… Naštěstí přežil bez zvlnění, ale byl to docela šok. Má to hever kosodélníkový a jeden z plastových kloubů rupl…

    spooon

    utahovací moment je kolem 100-150 Nm, což opravdu není zas tak obrovská hodnota (10-15KG na metrový páce).

    Obecně bych se asi řídil tím, co mi jednou řekl kamarád strojař, dotahovat přesně do tý pozice, než začne vrzat materiál. Což se odhaduje dost těžko :-D, ale postačí dotahovat, dokuď to jednou nevrzne. Pak už se totiž ničí závit.

    Vašek

    V nadpise článku máte chybu, mělo tam být správně. Výměna kol za letní. Pořád jsem čekal kde se dočtu, jak si budu doma nebo na ulici zouvat auto…, ale jinak dobrý a rád vás čtu:-))

    Petr

    Ja tedy srouby ani treba stred zasadne nemazu a nikdy jsem nemel problem kolo sundat.
    Jo vlastne jenom jednou, to bylo auto v AUTORIZAKU na opravu zadnich brzd. Ti pitomci tam nakydali hromadu vazeliny a pak to utahli vzduchovou pistoli. Prej je maji presne nastaveny na moment. Zjevne ale ne na napatlane srouby. Pri dalsi vymene jsem srouby na zadnich kolech povoloval dvoumetrovou lesenarskou trubkou a silou tak 50 kg. >:-

    Kola měním už 20 let,zatím vždy přesně podle potřeby.Přezouvat jezdím do pneu servisu a pneumatiky si objednávám sám.Pokud mám zimní k nepoužiti na další zimu, vždy dolíždím v letní sezoně.

    zdendr

    Moje zkušenost – nezvedat za prahy, místo zvednutí se poškodí a brzy bude korodovat. U starších vozů se mohou deformovat. Lepší každý kolo zvlášť. Pracovní plocha rovina, nejlépe asfalt, beton. Hever hydraulický pojízdný. Předek – na horní část pístu prkýnko a podjet pod polonápravu co nejblíže ke kolu. Zadní kolo přímo pod tlumič a je to.

    zdendr

    Moje zkušenost – nezvedat za prahy, místo zvednutí se poškodí a brzy bude korodovat. U starších vozů se mohou deformovat. Lepší každý kolo zvlášť. Pracovní plocha rovina, nejlépe asfalt, beton. Hever hydraulický pojízdný. Předek – na horní část pístu prkýnko a podjet pod polonápravu co nejblíže ke kolu. Zadní kolo přímo pod tlumič a je to.

    Petr

    Grafitová vazelína dělá divy a zaručí bezproblémové povolení šroubů a namazaný náboj zaručí, že disk jde krásně demontovat. Léty prověřené a nikdy se nestalo, že by se matky povolily.

    pkod

    Mazivo neni sporne kvuli samovolnemu povolovani, ale kvuli problematickemu dotahovani a brzdam…

    Dotahovaci moment predepisuje vyrobce pro situaci bez maziva (naprosta vetsina). V podstate vubec nejde o dotahovaci moment, ale o svernou silu ve sroubovem spoji. Diky definovanemu treni ve spoji vyrobce prepocita pozadovane sverne sily na dotahovaci moment. Pokud ale uzivatel pouzije na sroubove spoje mazivo, zmeni konstrukterem uvazovany vzah mezi dotahovacim momentem a vyslednou svernou silou. Ucinek maziva je velice tezko odhadnutelny (mira snizeni treni zavisi na mazivu ale treba i rychlosti dotahovani atd.). Takze pri pouziti maziva se pri zachovani dotahovaciho momentu vysledna sverna sila muze zvysit nekolikanasobne. A cemu ze to vadi? Predevsim je problemem zvysene namahani sroubu (neni tezke ho takto tretrhnout), jeho deformace ci jine zmeny. Druhotne problemy jsou deformace prvku sevrenych ve spoji (kotouc, disk kola…).
    Zajimave je, ze za jistych okolnosti muze byt moment nutny pro povoleni namazaneho srouboveho spoje vyssi, nez v pripade nemazaneho, ac byly dotazeny stejnym momentem. Snadnejsi povoleni kol tak neni v pripade mazani take jiste.
    Takze pokud mazete, meli byste minimalne dotahovaci moment patricne korigovat. Jenze vite jak?

    Druhy problem je kontaminace brzdoveho oblozeni mazivem. Ac se to nezda, mazivo se muze behem provozu na ze sveho puvodniho miste dostat. Maziva jednak vzlinaji nebo dokonce stekaji (treba \“bod skapnuti\“). Problemy s mazivem v brzdach zadny rozumny clovek nechce riskovat a ani vyrobce tedy mazivo pri montazi prvku v okoli brzd nepripousti.

    K clanku jen v kratkosti. Nic neni tak jednoduche. Clanek zase jako vzdy bagatelizuje ve snaze \“dobre poradit\“. Spousta amateru si jiste umi na aute udelat servis lepe nez v servisech. To je ale dane predevsim lemplovinou v servisech! Proc se divit. Auta jsou navrhovana jako blbuvzdorna a nechaji si dost libit. Nekdy je ale blbec \“silnejsi\“.
    Pokud tedy presne nevite co delate, radeji zvolte servis. Zdravi mate jen jedno.

    Petr

    Lada 71

    Pneu si už cca. 10 let měním sám a mám klid. Nemusím se nikde tlačit u pneuservisů, když stejný nápad přezout dostane půlka regionu. Vždy si závity na šroubech a středy ráfků máznu grafitovou vazelínou a nikdy se mi nestalo, že bych nemohl povolit šroub, nebo nešel disk sundat z náboje. Grafit ještě ke všemu odpuzuje vodu, tak že klid a ochrana proti náznaku koroze.

    PepaSFI

    no to definované tření je sice hezká teorie ale praxe tak růžová nebude. To máme šroub nový s lesklou povrchovou úpravou a šroub starší, odřený lehce orezlý. Ve slitinových diskách šroub dosedá poměrně velkou plochou kuželové nebo půlkulaté hlavy. Plechové disky mají to sedlo pro šroub jen poměrně úzké, vylisované do plechu. Chtěl bych vidět toho kouzelníka který pro tak rozdílné podmínky definuje tu sílu. Ano, namazaný šroub určitě bude při stejném momentu vyvíjet jinou sílu než rezavý. Jaký v tom bude rozdíl nevím. Jedno ale vím jistě. Šroub se tím snadno přetrhnout nedá. Pokud se ti to stalo tak buď rád. Asi byl vadný a to by mohl být problém. Utahovací momenty jsou obecně problém, lidi k tomu mívají svérázné přístupy. Dokonce i ti odborníci v servisech. Většinou ty kola utáhnou pro jistotu tak že to nejde povolit ani dvouručním klíčem natož tou fajfkou co je ve výbavě. Já tvrdím mazat ale s rozumem. Používám měděnou vazelínu a na šrouby ji natírám skoro suchým štětcem takže se nanese jen nepatrná stopa mědi. Mimochodem, ta měděná vazelína se přibaluje k náhradním dílům do brzd takže na některých místech to mazání výrobce připouští. A v jedné reportáži o důležitosti kvalitního servisování kol ty dosedací plochy nábojů kol docela neomaleně mazali keramickým mazivem ve spreji. A očividně jim nějaké to zamastění kotoučů těžkou hlavu nedělalo. Ještě k tomu dotahování, je takové staré pravidlo. Dotahovat normální silou, tím krátkým klíčem co mají auta ve výbavě. Žádný prodloužený, žádná trubka, žádné šlapání na klíč, jen jednou rukou utáhnout a po pár kilometrech pro jistotu zkontrolovat.

    PepaSFI

    definované tření? Chtěl bych vidět toho kouzelníka co definuje tření na šroubu. To máme nový šroub s lesklou povrchovkou a šroub odřený a rezavý. V litém disku šroub dosedá celou plochou kuželu na hliníkovou slitinu. V plechovém disku je dosedací plocha mnohem menší a tře se to po oceli. Přetrhnout šroub, no to asi neklapne. Není to zas tak jednoduchý. S utahovacím momentem si obvykle hlavu netrápí ani \“odborníci\“. Většinou ty kola \“pro jistotu\“ dotáhnou tak že to nejde povolit ani dvouručním klíčem natož tou fajfkou z výbavy vozu.
    A jen tak pro informaci, použití maziva na brzdách je úplně normální, dokonce se mažou přímo destičky, přesněji řečeno jejich vodící okraje. Dokonce jsem viděl v reportáži o správném servisování kol jak mažou dosedací plochu náboje kola mazivem ve spreji. Docela mohutně a se zamastěním kotouče si očividně hlavu nelámali. Já mažu šrouby měděnou vazelínou, jen velmi lehce, skoro suchým štětcem. Totéž na středícím kroužku. Dotahuju momenťákem. Kdo nemá tak je taková stará rada. Dotáhnout jednou rukou, tím klíčem z výbavy. Žádná trubka, žádné šlapání na klíč. Po pár kilometrech zkontrolovat.

    PepaSFI

    teda tady to funguje skvěle. Včera jsem napsal příspěvek a on tady není. Tak ho dnes napíšu znova, skoro stejně a on se místo něj objeví ten včerejší. Takže zítra tady asi budou oba a to co píšu teď se objeví v neděli.

    Luk

    Jste blbý spořílkové.V našem pneuservisu přehazujeme kola za 100 kč.I s dofoukáním a kontrolou.

    KARLOS

    Nemazal jsem 45 let u pěti předešlých aut,ale teď poprvé jsem zkusil máznout vaselínou,odstranilo se menší skřípání při povolování a utahování

    JoBa

    Yup, takhle jsem si ve Florencii urval steft…:-) Mel jsem dojem, ze to mam nejake povolene a nepoucen jsem po tom skakal, ze odletl…tedka jsem to utahl normalne rukou – do chvile, nez jsem predni kola se zarazenou rychlosti pootocil, respektive nez jsem stlacil odpruzeni vzadu…:-)

    Burger

    K tý stovce musím ještě 2x naložit a vyložit špinavý 17kový kola do nepříjemně vysokýho kufru a někam s nima odjet, kde mi řeknou, že dneska už mě fakt nestihnou, ale určitě zejtra, když tam budu v půl sedmý ráno.

    Arnost

    Bezvadná rada. To by ošem nesměly mít pneuservisy otvírací dobu Po – Pá, 8-17. To si mám pokaždé vzít dovolenou?

    Maros

    Asi jsem amatér, ale dotáhl jsem kola před spuštění z heveru na zem. Co jsem tím mohl pokazit ?

    Aleš

    Tak tohle je pěkná s prominutím prasárna. Co na to říkají vaše brzdy? Opravdu by mě zajímalo jak to vaše auto vypadá, když je tzv. „Ve vaši péči“.

    host

    Vůbec nic. Pro brzdu, v tomto případě jen ruční, je to menší zátěž, než udržet auto v prudkém kopci. Pouze je zde nebezpečí, že byste si mohl nedostatečně zabrzděné auto shodit z heveru. Proto uvolnění (ne odšroubování!) šroubů a finální dotažení raději na zemi.

    host

    No, pak nevím, jak vypadají brzdy, když je auto „v péči servisu“, který dotahuje kola vždy na zvedáku, což je ještě horší situace než na heveru, protože jsou ve vzduchu všechna.

    Ruzena

    Wau tady se toho dozvím ještě více než v článku:D Tak je to super mít i něco lepšího než jen typické rady, které najdu v článku. Nedávno jsem si s axa-pneu koupila krásné goodyear, tak je budu zkoušet přehodit sama:D Samozřejmě s tatínkem za zády, aby mi do toho pořád kecal jak na všechno v poslední době:D Ale zase raději s tatínkem jako s přítelem, který auto považuje za „prostředek jak se dostat z bodu A do bodu B“.

    Martin

    Mažu středy i konce šroubů měděnou pastou, jen tak zlehka a nemám žádné problémy se sundáváním, povolováním atd. A jak tu někdo psal o tom dotahování na zvedáku…je snad jasny že se kolo trochu dotahuje aby správně sedělo. Pokud spustíte mírně nedotažené kolo, tak se vyhne a při dotahování si akorát poškodíte závit.

    FRKarel008

    Zdravím, nejdůležitější při sundávání kol je dle mě zvedák a dobrý klíč na povolení šroubů. Já osobně jsem si pořídil hydraulický zvedák na vawobchod.cz. Pokud však člověk píchne někde na silnici je potřeba, umět zvednout auto tím malým zvedákem v autě. Velice důležité je, aby nebyl použit moc velký utahovací moment na maticích, aby šli povolit ručním klíčem. Osobně si však myslím, že pokud píchne chlap tak to vymění, žena si spíše zavolá pomoc. Dnes když máme všichni mobilní telefon tak to není žádný problém. Takže chlapy, dělejme to tak, aby jsme si s tím věděli rady.

    Pepe789

    Super tipy! Osobně bych se víc zaměřil na nářadí. bez kvalitního to tiž moc nepůjde http://eshop.svetluska.cz/prislusenstvi-a-dilenske-naradi-nejen-pro-nakladni-automobily/

    victor

    Doma sice přezuju, ale co vyvážení?.) stejně je potřeba jet na vyvažovačku apod…
    Podstatnější je, co se má dělat, když se při výměn pneumatik na alu kolech najde nějaký poškození, jestli to opravovat doma nebo ne.
    Návody na to sice jsou – typu http://www.megacars.cz/jak-opravit-alu-kola-prakticke-rady-a-postup-1351/, ale jak je tomu doopravdy..

    martinsimek1

    Zdravím, já mám také hydraulický zvedák, který se mi moc hodí. Mám takovou sportovní výbavu v garáži, kde docela často opravuji auta a nebo měním kámošům a kámoškám kola. Jak píše Karel, my chlapi si zvládneme vyměnit kolo (více méně, bez problémů), ale ženy to mají těžší… Já tej mej koupil k Vánocům nečekený dárek a to https://www.vawobchod.cz/840-0028-hazet-705n-krizovy-maticovy-klic-pro-osobni-vozy-17x19x13-16×21 😀 zabalil jsem ji to do krásné krabice (která samozřejmě něco vážila) a proč? Protože minulý rok vzala 2x šroub a když jsem došel ji pomoc (naštěstí v našem městě Jaroměř, jestli znáte) tak neměla v autě klíč, myslel jsem, že mě trefí šlak. Více méně byl to dárek naschvál. Takž já jsem zastáncem zlatých českých ručiček. Vím, co si opravím, tak mám. Občas jsem slyšel, že lidi si dají opravit auto a ta samá součástka se jim rozbije během prvního týdne…

    ElenaPetr

    Dobrý den, dlouho jsme si myslela, že žena vyměňovat pneumatiky a to ještě sama doma, že to nejde dohromady. Dnes jsem však jiného názoru. Vše je tedy zásluhou dlouholetého kamaráda, který si koupil nějak pneu servisní vybavení zde https://www.vawobchod.cz, musím říci, že po vyzkoušení jsem začala vyměňovat pneu na svém autě sama. Tímto děkuji všem, kdo zjistil, že doma tzv. na koleni to jde. A mužům bych chtěla říci, aby své partnerky i k výměně pneu pustili, pokud o to stojí.

    Lukas

    Začal jsem přezouvat sám už v osmnácti..kromě zkušeností, podobných jako čtu tady to chce fakt lepší vercajk, ale jak tu kdosi psal, záleží z čeho na co přezouvám a kdo to čím utáhl a vyvážil přede mnou. Hever jsem pořídil hydraulický ze zrušeného pneuservisu na bazaru a na vyvažovačku jsem jezdl do servisu, který bohužel vyhořel. Tak jsem na jaře pořídil i vyvažovačku na http://www.vawobchod.cz Mám levnější poloautomat, ale je to paráda. Přezouvám teda pravidelně až šest aut, u jednoho bych to asi neřešil…

    Hana

    Dobrý den, tak na toto pozor, kamarádka si nedávno koupila nějaké levné pneumatiky z nejmenovaného obchodu. Od začátku se mi to zdálo divné, protože byly opravdu podezřele levné. Penumatiky jí vydržely ani ne 2 roky a i tak s nimi měla mezitím velké problémy. Podle mně je lepší si připlatit za kvalitní pneumatiku, než řešit takové problémy. My máme například Oktávku a před 2 roky jsme si koupili přímo tyto https://www.pneuok.cz/alu-kola/brock/rc29-hgvp-8j-x-18-5-112-et50-57.1-kod-304286br/ a dodnes jezdí bezproblémově a je na ně spoleh. Takže za mě levné pneu rozhodně ne.

    Olda

    Já jezdím celý rok na zimních pneumatikách, takže nemusím řešit, kdy přezuju. S autem toho moc nenajezdím, takže mi přijde zbytečné kupovat dvě sady gum 🙂 . Kupuju si použité pneumatiky z http://www.pneu-novak.cz/pouzite-pneu-praha-10-bazar.html , protože nechci zbytečné vyhazovat tolik tisíc za nové předražené gumy.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist