Zprávy týdne, které spadly pod čáru

Svět se staví na hlavu. Budeme v budoucnu místo dieselů čipovat sedadla? Začnou američané myslet v malém? A naučí se Flavio Briatore plavat?

Každý týden čítáme desítky zpráv, které možná nejsou úplně důležité, přesto by vás mohly zajímat.S asi nejpodivnějším sdělením se tento týden vytáhlo Audi, které plánuje opatřit své modely koncem desetiletí výbavou pro stahování alplikací. To je jen málo překvapivé v době, kdy nuly a jedničky létají vzduchem jako obtížný hmyz, jenže „aplikacemi“ se tentokrát myslí vyhřívání volantu nebo automatická klimatizace. Rámcová vize ukazuje showroomy plné identicky postavených vozů, pouze s různou úrovní fungující výbavy. Majitelé by pak mohli kdykoli za poplatek aktivovat další funkce stažením příslušného řídicího softwaru, podobně jako si kupijí písničky na iTunes. Kožená sedadla nestáhnete, ale jejich vyhřívání možná ano. Audi by tak mohlo zjednodušit výrobní proces a ve výsledku ušetřit spousty peněz, ovšem jen teoreticky – nakonec se jistě najdou spousty šikulů, jejichž čip vám krom deseti koní do tédéíčka pod kapotou přihodí i „plnou palbu“.Podobné úvahy netrápí záhadného klienta Aston Martinu. Ten si nedávno objednal hned deset ze 77 plánovaných kusů supersportu One-77. Dvanáctiválcové kupé se 710 koni stojí přes třicet milionů korun před započtením DPH, celková hodnota objednávky je tedy asi 350 milionů Kč. Zákazník, který je zřejmě z blízkého východu, specifikoval každý z vozů v jiné kombinaci barev. Podle vyjádření automobilky už zbývá prodat jen dvanáct aut. Máte-li zájem, vězte, že předprodukční prototyp dosáhl rychlosti 355 km/h a stokilometrovou hranici zdolal za 3,5 sekundy.

Pokud raději kupujete originální kousky, zavolejte Michaelu Schumacherovi. Na prodej je jeho žluté Bugatti EB110 SS, a to za šest set tisíc eur. Jeden z 33 vyrobených vozů, jediný s luxusním interiérem GT, je údajně „v lepším stavu, než když byl nový“ a téměř nejetý. Verze SS má před zadní nápravou stejný tříapůllitrový dvanáctiválec se čtyřmi turby jako obyčejné EB110, avšak s výkonem zvýšeným o padesát koní na výsledných 611 v osmi tisících otáčkách za minutu. Na stovku s nimi dosprintuje za 3,2 vteřiny. Autoweb doporučuje!

Dvakrát si naopak rozmyslete investici do vozů tuningové společnosti Gemballa. Ta totiž po vleklých potížích zavřela krám a vyhlásila bankrot. Firma se dostala do problémů už minulý rok, kdy zisk klesl vinou krize na polovinu a nespecifikované „pochybné transakce“ vysály její finanční rezervy. Uwe Gemballa se letos v únoru vydal do Dubaje a Jižní Afriky shánět investory. 9. února volal svému synovi z Johannesburgu, že zoufale potřebuje jeden milion dolarů. Od té doby o něm nikdo neslyšel a německá policie se domnívá, že se Uwe Gemballa stal obětí zločinu. Bez svého zakladatele a šéfa společnost nedokázala fungovat.JaguarLand Rover naopak prosperují. Jejich mateřská společnosti, indická skupina Tata, hlásí návrat do černých čísel. V posledním fiskálním roce, který skončil 31. března, rostly prodeje vozů obou značek po celém světě. Jaguar s Land Roverem prodali 193 982 aut, proti 167 348 kusům o rok dříve. Největší růst si obě značky připsaly v třetím a čtvrtém kvartálu, po představení faceliftovaných modelů. Za úspěch vděčí britští výrobci z velké části zákazníkům v Číně, kde Jaguar rostl o 38 procent a Land Rover dokonce o 55.

Silný se cítí také Radical, který oslavil tisící vyrobéné auto. Dosáhnout této mety trvalo společnosti třináct let a více než polovinu z celkového počtu vyrobených vozů má na kontě model SR2. Radical Sportscars roste, v posledních letech expandoval na nové trhy včetně českého, pravidelně se účastní závodů jako 24 hodin Le Mans ve třídě LMP2 a nedávno představil koncept elektrosupersportu SRZero se čtyřmi stovkami koní.

Bez zajímavosti není zpráva J.D. Power, podle níž se v Americe dali na zmenšování. Downsizing dorazil i za moře a 49 procent nových osobních a lehkých užitkových vozů, prodaných v dubnu v USA, mělo pod kapotou čtyřválcový motor. Před rokem byl podíl motorů evropského střihu na čtyřiceti procentech. Nahoru jej ženou rostoucí ceny benzínu. Komentáře připomínají, že zákazníci mnohdy nemají jinou volbu, do čtyřválců je tlačí samy automobilky, když ve vozech jako Hyundai Sonata či Buick Regal (náš Opel Insignia) přestaly zcela nabízet šestiválcové motory. To by bylo ještě před několika lety nemyslitelné, značky však musí reagovat na zpřísňující se limity emisí a průměrné spotřeby. Prognózy na rok 2012 mluví o 51 % podílu pro čtyřválce a pouhých sedmnácti procentech pro kdysi běžné osmiválce.

Nebude ovšem tak zle. Výzkum serveru autoinsurance.org, zaměřený na výkony, spotřebou a dalšími parametry prodávaných aut, přišel s několika zajímavými čísly. Například že průměrný výkon vozu prodaného v USA se od roku 1980 zvýšil ze 110 koňských sil na 247, zatímco průměrná spotřeba za stejnou dobu klesla téměř na polovinu. Na podobné úrovni jako dnes byly výkony motorů ve Spojených státech naposledy před ropnými šoky na začátku sedmdesátých let. V roce 1967, kdy vrcholily výkonové války, dosahoval průměrný americký motor 227 koní.V Evropě podobné věci neřešíme a žijeme hybridní vlnou. Podlehlo také Porsche, když do letošní čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu úspěšně nasadilo 911 GT3 R Hybrid se dvěma elektromotory. Ty umí závodnímu speciálu přidat po dobu až osm vteřin 120 koní. Výborný výsledek úspornému autu pokazil čtyřlitrový šestiválcový boxer, který dosloužil dvě hodiny před koncem závodu. Hybrid se poroučel z prvního místa. To dodalo Porsche odvahu a Stuttgart slíbil za rok nasadit závodní speciál 918, postavený podle konceptu, který šokoval motoristickou obec v březnu v Ženevě. Se sedmi stovkami koní by měla studie zvládnout Nordschleife za sedm a půl minuty, ačkoli případná závodní verze se bude muset přizpůsobit platným předpisům FIA a dostane tedy nejspíš znatelně odlišné pohonné ústrojí. Co se sériové produkce 918 týče, také s ní to vypadá dobře. Automobilka slíbila výrobu, pokud nashromáždí tisíc objednávek. Už jich má přes devět set.

Věci se hýbou i na opačném konci spektra, kde jsou posledním výkřikem elektromobily. O nečekanou překážku zakopl na cestě k zelené budoucnosti francouzský Renault. Koncept Zoe, který by se měl dostat do výroby jako jeden z prvních elektromobilů značky, pobouřil pařížanku jménem Zoe Renault. Žena je smířena s tím, že s létajícími kosočtverci sdílí příjmení, o jméno se však dělit nechce a napadla proto Renault u soudu.

Skeptická zůstává k elektromobilům Honda. Její šéf Takanobu Ito prohlásil, že baterie ještě potřebují ujít velký kus cesty, než budou moci samostatně napájet velkosériová auta. Honda se proto v horizontu příštích deseti až dvacet let zaměří na hybridy a podobné koncepce, elektromobily si schová na později. To však neznamená, že Japonci rezignují na vývoj. Jeho centrem se stane pravděpodobně Čína, která ve snaze snížit svou závislost na dovážených fosilních palivech výzkum v této oblasti finančně podporuje.A nakonec něco pro závistivé. Italská policie zabavila Flaviu Briatoremu šedesátimetrovou jachtu Force Blue za půl miliardy korun. Známý manažer, donedávna šéf týmu Renault ve formuli 1, loď zaregistroval na Kajmanských ostrovech a provozoval jako nájemní plavidlo. Ušetřil tak statisíce eur na daních a poplatcích v mnoha evropských zemích. Podle italských úřadů však Force Blue užíval výhradně Briatore sám a dopustil se tedy podvodu. Pokud policie svá slova podloží důkazy, zaplatí manažer až sto milionů korun pokuty.

Martin Plaštiak

28.5.2010 3:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist