autoweb.cz > Mercedes-Benz > ZF postupuje na devátý stupeň
ZF postupuje na devátý stupeň
Dění posledních několika let nelze popsat jinak než jako převodové války. Nejprve nastoupil Mercedes se sedmi stupni, aby jej dohnal a předhonili Lexus a o málo později ZF Friedrichshafen AG s osmistupňovým automatem. Němci dokázali svou techniku prodat Audi a BMW a nyní posouvají hru o krok dál. Představují devítistupňovou automatickou převodovku.
Je příbuzná relativně novému (2009) osmistupňovému automatu, kterému nebude konkurovat. Na rozdíl od něj míří pod kapoty aut s pohonem předních kol. Zatím se nevyrábí. V Jižní Karolíně (USA), kde má továrna stát, ještě dělníci ani nekopli do země. Stavební práce začnou příští měsíc – kdy bude hotovo se prý dozvíme později.Tajné také je kdo novou převodovku použije. Jednání zřejmě ještě probíhají, ale svůj záměr nasadit právě devítistupňový automat od ZF (tehdy ve vývoji) už před časem projevil Chrysler. Převodovku by měl dostat nástupce Sebringu, který se nedávno přejmenoval na Chrysler 200. Změna jména, přední masky a interiéru (za daleko lepší) je jen provizorní, další generace auta dorazí nejpozději v roce 2013.
Devítistupňový automat se zcela jistě objeví i v jiných autech, byť Audi u svých předokolek zřejmě upřednostní koncernové DSG. BMW by nový automat koupit mohlo – příští řada 1 dostane pohon předních kol a v Mnichově zatím nic lepšího než ZF neukázali. Převodovka slibuje velké úspory paliva nejen díky vyššímu počtu stupňů. Krok vpřed udělal řídicí elektronika a pomůže také rychlé zamykání hydrodynamického měniče, které umožní speciální tlumič pohlcující rázy.
autoweb.cz