Peugeot 508 a 508 SW

Nová vlajková loď značky Peugeot, model 508, představuje v porovnání s Peugeotem 407 velký pokrok ve všem, na čem záleží.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 6.8

V Peugeotu se něco děje. Poslední modely té „lepší“ poloviny skupiny PSA Peugeot Citroen, jako je rodinný Peugeot 5008 nebo stylový Peugeot RCZ, naznačily, že po období úpadku ve Francii znovu svítá. Zbrusu nový model 508 je ale první „nový“ Peugeot v jednom z hlavních segmentů. Podařilo se francouzským konstruktérům tentokrát vytvořit auto, které se může postavit Mondeu, Insignii nebo Passatu? Odpověď jsme vyrazili hledat do okolí jihošpanělského Alicante, kde Peugeot poprvé pustil novináře za volant své nové vlajkové lodi.

Jeden místo dvou
Model 508 nahrazuje hned dva stávající sedany se lvem na kapotě: 407, o kterém jeden kolega kdysi trefně prohlásil, že by to bylo „docela dobrý auto, nebejt obalený tím pežotem“, a rádobyluxusní 607. Oproti čtyřistasedmičce má kratší přední převis, ale rozvor náprav narostl o 92 mm, takže na zadní sedadla se konečně vejdou i dospělí lidé. V závislosti na konkrétní motorizaci je sedan o 35 kg lehčí než předchozí model, zatímco kombi SW zhublo ještě o deset kilogramů víc.O úspěchu auta na trhu dnes rozhodují převážně statické dojmy, nasbírané při obhlídce v showroomu a kratičké předváděcí jízdě, a Peugeot 508 je připraven ve zkoušce líbivosti obstát. Je sice poněkud anonymní a designéři nezvládli práci s optickým rozložením hmot úplně ideálně (zejména kombi má při pohledu zezadu neatleticky úzký „postoj“), ale nenápadný vzhled tohoto ražení bude stárnout jen pomalu. Cvičené oko kolegů z motoristických časopisů německého původu si okamžitě všimlo nekonzistentní šířky spár karoserie, zejména u sedanu, nicméně uvnitř je s kvalitou všechno v pořádku. Nejde jen o slícování dílů a jejich povrchovou úpravu, ale především o drobnosti, jako je aretace páček pod volantem nebo krokování otočných ovladačů. Namísto strašného středového panelu s titěrnými knoflíky ve čtyřistasedmičce má Peugeot 508 mnohem přívětivěji řešenou palubní desku a v nabídce příplatkové výbavy nechybí barevný head-up displej. Řešení Peugeotu sice není tak elegantní jako třeba v BMW, kde se údaje „vznášejí” nad kapotou, ale promítání na výsuvný černý panel před řidičem svůj účel také splní.Mnohá francouzská auta z nedávné minulosti byla vinna odporně měkkými sedačkami, které na nezkušené zákazníky mohou působit komfortním dojmem, ale ve skutečnosti jsou obrovsky nepohodlné a bolí z nich záda, protože neposkytují dostatečnou oporu páteři. Novější modely skupiny PSA díkybohu tento trend postupně opouštějí a také 508 má opravdu zdařilé sedačky, v lepší výbavě dokonce s nastavitelnou délkou sedáku na způsob BMW. Kdyby sedadlo bylo umístěno vůči volantu o chloupek níž, nebylo by si ohledně sezení nač stěžovat.

Peugeot 508 velká fotogalerie

Peugeot 508 fotogalerie

Špatný automat, dobrý automat
Z celkem osmi nabízených kombinací motoru a převodovky nám byly v Alicante k dispozici čtyři nejdůležitější. Peugeot 508 1.6 e-HDI potěší rychlým a kultivovaným fungováním systému stop-start a podle všechno i nízkou spotřebou (4,2 l/100 km v kombinovaném cyklu), ale naštve „robotizovanou“ převodovkou s elektronickým ovládáním, která řadí pomalu a hlavně s nepříjemným trháním. Peugeot tvrdí, že zákazníci si na specifika této převodovky zvyknou a nevnímají ji jako problém, ale člověk si přece nakonec zvykne na všechno – i na to, že je mrtvý. Nepopiratelnou skutečností zůstává, že ve světě moderních dvouspojkových skříní a sofistikovaných automatů se zámkem měniče působí „robotizovaná“ převodovka skupiny PSA jako archaismus.Také další z naftových motorů, které jsme mohli krátce vyzkoušet na klikatých silnicích mezi Alicante a Albacete, měl samočinné řazení s možností volit rychlosti ručně velkými plastovými „pádly“ na sloupku řízení. Konvenční šestistupňový automat verze 2.2 HDi GT je ale úplně jiná káva. Řadí hebce a s naftovým motorem o výkonu 204 koní si dobře rozumí i v náročném kopcovitém terénu. Tato motorizace je vrcholem řady a nejspíš jí také zůstane – Peugeot se na tiskové prezentaci netajil tím, že s pokračováním šestiválců se nepočítá. Nejsilnější naftový motor dostal dokonce i jinou přední nápravu. Zatímco ostatní verze 508 používají vpředu vzpěry MacPherson, přední kola modelu GT jsou zavěšena trojúhelníkovými rameny. Podle Peugeotu by toto řešení mělo zajistit jízdní vlastnosti odpovídající vrcholu současné nabídky značky, ale vysoká hmotnost hnacího ústrojí se nutně musí odrazit jak v agilitě, tak v komfortu odpružení. Ve skutečnosti jsem nedokázal objevit významný rozdíl oproti dvoulitrovému dieselu (140 koní), který má vpředu vzpěry. Nejpříjemnější svezení, zdá se, nabízí benzínová motorizace 1.6 THP. Někteří kolegové z české výpravy si sice stěžovali na to, že je na tak velké auto příliš slabá, ale já jsem ten pocit neměl. Pravda je, že v 508 nedává motor THP stejných 200 koní jako v nedávno testovaném RCZ, ale 156 také stačí – zejména když jsou jejich vedlejším důsledkem tak přesvědčivé jízdní vlastnosti. Relativně nízká hmotnost na přídi je znát jak při otočení volantem, tak ve vnímaném komfortu odpružení, který byl u téhle motorizace s náskokem nejlepší. Schopnost tlumit velké nerovnosti je ale u 508 celkově na úrovni. S kolegou jsme nadšeně zajížděli do každého z těch několika málo opravdových výmolů, jež jsme na testovací trase našli, abychom znovu a znovu jásali nad tím, že místo typicky francouzské rány do celé karoserie se ozve jen tupé, dobře utlumené žuchnutí. V souvislosti se strukturální tuhostí Peugeotu 508 v kabině nejednou padlo přídavné jméno „německý“.

Ačkoliv Peugeot 508 vznikl na stejné „platformě 3“ jako Citroen C5, výsledkem jiného naladění je výrazně jistější, pevnější – ale nikoliv nepohodlný! – pocit z jízdy.

Masáž pouze pro šoféra
U auta střední třídy s rokem uvedení na trh 2011 překvapí absence „módních“ bezpečnostních systémů typu hlídání mrtvých úhlů, upozornění na nechtěné vyjetí z pruhu a podobně. Ve vyšších stupních výbavy ale dostanete užitečné věci jako čtyřzónovou klimatizaci, bezkontaktní odemykání dveří nebo elektrickou bederní opěrku s masážní funkcí – bohužel jen pro řidiče. Peugeot očekává, že nadpoloviční většina zákazníků dá před sedanem přednost modelu SW, který má šikovně řešené dvojité dno zavazadelníku a umožňuje rychlé sklopení zadních sedadel pomocí táhel na bočnicích zavazadlového prostoru.

Jako vždycky při podobných příležitostech si vynesení verdiktu necháme na dobu, kdy vyzkoušíme nový Peugeot 508 na českých silnicích. Ve světle prvních zkušeností se ale zdá být zřejmé, že francouzští konstruktéři se tentokrát opravdu snažili přivést na svět poctivé a konkurenceschopné auto. Pokud se bude snažit i české zastoupení při stanovení cen (ty nebyly zatím zveřejněny), Peugeot by si zasloužil, aby jeho tržní podíl ve střední třídě vystoupal z dnešních 0,9 % na nějaké hezčí číslo. 508 k tomu předpoklady má.

Jirka Červenka

PEUGEOT 508 SW 2.2 HDI GT

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC, 16 ventilů
Plněnípřeplňování turbodmychadlem, vstřikování common-rail
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2179
Převodovkašestistupňová automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředutrojúhelníková ramena, zkrutný stabilizátor
Vzaduvíceprvkové zavěšení, zkrutný stabilizátor
Brzdy vpředuchlazené kotoučové, 340 x 30 mm
Brzdy vzadukotoučové, 219 x 12 mm
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)150 kW / 204 k v 3500 ot./min.
Točivý moment (Nm)450 Nm v 2000-2750 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)123
0-100 km/h (s)8,4
Nejvyšší rychlost (km/h)232
Spotřeba paliva (l/100 km)8,1 / 4,7 / 5,9 l/100 km
Objem nádrže (l)72
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4813
Šířka (mm)1853 (bez zrcátek), 2068 (vč. zrcátek)
Výška (mm)1487
Rozvor náprav (mm)2817
Provozní hmotnost (kg)1660
Zavazadlový prostor (l)560 až 1865
Ceny
Základní cena modeluzatím nestanovena
3.2.2011 2:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist