Lamborghini Sesto Elemento živě

Po týdnech postupného obnažování představili Italové koncept, který ovlivní budoucnost automobilky jako žádné jiné auto v minulosti.

Stále napjatě očekáváme, co všechno najdeme ráno na stánku Lamborghini v Paříži, ale hlavní hvězdu už jsme viděli. Koncern Volkswagen předvádí své největší novinky tradičně v předvečer autosalonu a značka ze Sant´Agaty se tentokrát vytáhla s doslova revolučním strojem. Nejde o nástupce Murciélaga, jak jsme dlouho čekali, nýbrž o malý supersport s motorem Gallarda a výkony Bugatti Veyron.Studie Sesto Elemento (šestý element, šestý prvek – uhlík má protonové číslo 6) není revoluční pohonným ústrojím. Naopak, je revoluční navzdory použité technice. Její čtyři kola totiž pohání „úplně obyčejný“ destiválec z Gallarda LP570-4 Superleggera. Auto má tedy 570 koní. Přesto zrychlí na stovku za dvě a půl sekundy, tedy podobně rychle jako Veyron, a čtvrtmíli s pevným startem by mělo zdolat pod deset vteřin.

Tajemství spočívá v hmotnosti. Sesto Elemento váží pouhých 999 kilogramů, vládne tedy 570 koni na tunu. Standardní Veyron se krčí v koutku a ani rekordní Super Sport s dvanácti stovkami koní není o moc lepší než drobné Lamborghini. Váží totiž skoro dvě tuny. Jen tak mimochodem: pokud by Sesto Elemento bylo příštím Gallardem (není), U Ferrari by se mohli maximálně drbat na hlavě – 458 Italia má 370 koní na tunu.Nový koncept jede stejných 325 km/h jako Gallardo Superleggera, ale ve všech ostatních ohledech je tím zdaleka nejrychlejším Lamborghini v historii. Přesto se zároveň pyšní titulem nejúspornějšího auta z dílen v Sant´Agatě. Pokud jste měli pochybnsti o tom, jak budou supersporty budoucnosti vypadat, či zda vůbec nějaké supersporty budoucnosti uvidíme, právě byly zaplašeny.

U Lamborghini se pokusili omezit použití kovů na zcela nezbytné minimum. V podstatě se bez nich obešli – tedy vyjma motoru, kovový není dokonce ani výfuk, který Italové vyrobili z keramického materiálu PyroSic. Většinu ostatních dílů slepili z uhlíkových kompozitů. Dokonce i hnací hřídel je karbonová.Automobilka použila při stavbě konceptu hned několik nových patentovaných technologií. Lamborghini dnes umí vyrábět s třetinovými náklady karbonové díly, které jsou stejně těžké jako ty vyrobené drahými tradičními postupy a téměř stejně pevné. Na vývoji v oblasti kompozitních materiálů pracují Italové usilovně ve dvou moderních laboratořích. Spolupracují s celou řadou kapacit včetně Boeingu, jehož 787 je prvním celokarbonovým dopravním letadlem světa.

Sesto Elemento se do výroby v této podobě nedostane. Je jen demonstrací schopností a možná také rukavicí, hozenou Ferrari. V Maranellu totiž nedávno vyhlásili, že karbonu nevěří a neumí předvídat jeho chování. Lamborghini naproti tomu tvrdí, že má dobře zvládnutou nejen konstrukční a výrobní stránku věci, ale také simulace chování pod zátěží včetně těch nejextrémnějších podmínek.

Karbon proto bude základem všech nových modelů značky. Nástupce Murciélaga se to ovšem týká jen částečně. Jeho vývoj začal před několika lety, kdy byly znalosti Lamborghini v této oblasti daleko menší než dnes. Vývojáři neměli k dispozici především nový, levnější karbon, a museli se tedy při použití exotického materiálu držet zpět.

autoweb.cz

30.9.2010 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist