Je výhodnější si sportovní auto koupit nebo půjčit?

Samozřejmě je příjemné mít v garáží nějaký pořádný sporťák s velkým výkonem. Ale není třeba výhodnější si takové auto půjčit? Pojďme to zjistit.

Tak jistě, pokud se chcete aspoň jednou za život projet ve Ferrari, což by měl každý rozumný člověk udělat, stačí si ho půjčit a nemusíte si ho kupovat za několik milionů. Ale jak je to s nějakými obyčejnými sporťáky? Podívejme se třeba na BMW M3, s jehož provozem má autor osobní zkušenost a které se dá celkem snadno půjčit.

Vezměme BMW M3 poslední generace E92 s osmiválcem o výkonu 420 koní a kalkulujme vlastnictví tohoto vozu po dobu tří let, včetně pojištění. Podívejme na nabídku půjčoven působících na našem trhu, které umožňují pronájem tohoto automobilu od hodinové projížďky přes víkendové zápůjčky až po třeba měsíční dlouhodobý pronájem.

Zpočátku je potřeba si uvědomit jednu věc… Jak často člověk s takovým autem jezdí? Samozřejmě, pokud si vůz kupujete na denní dojíždění, dává pořízení do osobního vlastnictví smysl, ale pokud stejně jako autor máte na auto čas tak maximálně o víkend a jednou za 14 dní, už by to tak výhodné být nemuselo. Tak počítejme.Nové BMW M3 Coupé stojí v základu 1 785 000 korun. Po třech letech ale ztratí zhruba polovinu ceny, takže když to opatrně zaokrouhlíme, BMW M3 vás bude stát 300 000 ročně jen na amortizaci. A teď povinné ručení a  pojištění. Podle orientačních online kalkulátorů stojí pojistka na BMW M3 ročně zhruba 90 000 korun. Jezdíte na okruh? Připočtěte sadu pneumatik – 20 000 korun krát tři roky, takže 60 000 korun. A ještě jedny zimáky, ty snad vydrží celé tři roky. Takže jste na 80 000 korun. Pravděpodobně budete také jednou měnit brzdy – 30 000 korun.

Také to bude chtít nějaký ten servis, že? Za roční servisní prohlídku BMW M3 E92 necháte v autorizovaném servisu zhruba 10 000 korun, ale to se bavíme jen o základních úkonech jako je olej a práce. Ale nechme těch 10 000 korun a předpokládejme, že se u nového auta nic nepokazí a když už, bude to řešit záruka.

Takže jak jsme na tom? Na amortizaci nás auto stálo 900 000 korun. Za servis jsme dali 30 000 korun, za gumy 80 000 korun, za brzdy 30 000 korun a za pojištění třikrát 90 000 korun, tedy 270 000 korun. To jsme na 1 310 000 korun. Benzín a dálniční známku nepočítáme. Když to zaokrouhlíme, tak by nás roční náklady vyšly na 440 000 korun.Pokud bychom s autem jezdili každý den, samozřejmě se začnou náklady „rozpouštět“, ale u auta pro radost a zábavu se to má tak, že vám stojí před domem, prší na něj a vy jezdíte dieselovým kombíkem. Jak to znám z vlastní zkušenosti, jsem rád, když si s autem užiji jedno odpoledne za týden – takové to krátké popojetí „kolem domu“, pro které jsme si v redakci vymysleli pracovní termín „sobotní projížďka„.

Abych to mohl porovnat s pronájmem v půjčovně, budu pro zjednodušení počítat, že vyjedeme dva víkendy do měsíce, čili čtyřiadvacetkrát za rok. Z tohoto pohledu by nás tak jeden víkend s nově koupeným BMW M3 E92 vyšel na asi 18 300 korun bez paliva.

Jen pro zajímavost bychom si mohli dopočítat, kolik stojí ujet jeden kilometr. I kdybychom ujeli 20 000 km za rok, jen v amortizaci, servisu a pojištění by nás jeden kilometr vyšel na 22 korun. Teď si k tomu připočtěte ještě nějakých 6 korun na kilometr za vysokooktanový benzín…

Kupé BMW M3 E92 s plnou výbavou a dvouspojkovým automatem se dá půjčit na celý víkend (od pátku odpoledne do pondělního rána) za 33 480 korun (s daní). Na jeden den bez omezení počtu najetých kilometrů může být BMW M3 vaše za 16 680 korun s daní a to už je dokonce ještě méně než náš výpočet.Jenže zatímco vy musíte všechny věci jako servis, přezouvání kol, mytí a pojištění řešit sami, půjčovny tohle všechno řeší zpravidla za vás. Ve výsledku tedy vychází pronájem jejich aut ne zrovna nevýhodně – rozdíl je rozhodně menší, než jsem původně čekal.

Samozřejmě je vlastnictví skutečného sportovního auta mimořádný zážitek, ale pokud o nějakém uvažujete, nejprve si velmi dobře dopředu spočítejte, jestli se vám to vyplatí. Pro orientační výpočet jsem vybral auto, u kterého se tak nějak předpokládá, že bude k dispozici neustále za každého počasí, ale teď si vezměte třeba takový kabriolet od Ferrari, se kterým vyjedete ve skutečnosti maximálně jednou za měsíc a celkem tak šestkrát do roka.

Tak vidíte, sporťáky nejsou levná záležitost. Ale baví nás, tak co se dá dělat…

A jaké máte s vlastnictvím nějakého výjimečného auta zkušenosti vy?

6.12.2012 6:45| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist