Šokující směrnice Evropské unie – AKTUALIZOVÁNO

Evropská unie přichází s návrhem, jehož realizace by fakticky zlikvidovala výrobce sporťáků nebo terénních aut.

Evropský komisař Stavros Dimas (na obr.) v nejbližších dnech přednese návrh nové směrnice, která by mohla fakticky vytlačit z trhu všechna auta vyšších tříd, sportovní vozy, off-roady, SUV a MPV.

Dimasův návrh počítá s vysokými pokutami pro automobilky, které nedokážou splnit stanovenou hodnotu průměrných emisí. V roce 2012 by podle Dimase měla činit 120 g/km.

Iniciativa EU přichází poté, co automobilky přiznaly, že nedokážou do příštího roku snížit průměrné emise svých produktů na 140 g/km.

Automobilky se budou bránit
Výrobci automobilů se proti tvrdé směrnici postaví ihned po jejím oficiálním zveřejnění. Pokud by prošla legislativním procesem a Evropský parlament by ji ratifikoval, přivedla by řadu z nich do existenčních potíží.

Masové značky, jejichž prodeje jsou z převážné části tvořeny malými auty B a C segmentu, by se na průměrných 120 g/km – za cenu značných investic – dostat mohly. Ale firmy, které se specializují na výrobu větších, těžších či prostě výkonnějších aut, tak nízkého čísla prostě dosáhnout nemohou, což by znamenalo ohrožení jejich existence.

Vždyť dvanáctiválcové Ferrari nebo obrovitý terénní Land Rover sotva mohou za pět let dosáhnout nižších emisí než nejúčinnější malé motory dneška.

Například Volkswagen Golf s moderním přímovstřikovým motorem 1.6 FSI má emise 161 g/km, u nové Škody Fabia s nejslabším nabízeným motorem 1.2 HTP 44 kW je to 140 g/km.

Kdyby se z Dimasova návrhu stala platná norma již dnes, znamenalo by to konec kariéry pro většinu známých modelů. Emisí  pod 120 g/km dosahují jen nejmenší auta s moderními pohonnými jednotkami, jako je například kolínská trojice Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo. Domácí Škoda Auto nemá v nabídce žádný vůz, který by tento parametr splňoval, a stejně je na tom většina ostatních.

Škoda nedávno vydala prohlášení, v němž upozornila na záludnosti chystaných opatření. Podle české automobilky produkují většinu exhalací stará auta (bavíme-li se pouze o emisích ze silniční dopravy, které tvoří jen asi desetinu z celkového množství). Spíše než drakonická legislativa by prý pomoha rychlejší obnova vozového parku v zemích EU.

AKTUALIZOVÁNO 24. leden 2007, 11:15
Evropská komise odložila rozhodnutí o emisích s tím, že na návrhu je potřeba ještě pracovat. Někteří komisaři veřejně vystupují proti Dimasovu návrhu. Je mezi nimi i komisař pro průmysl Günther Verheugen, nám dobře známý ze svého dřívějšího postu komisaře pro rozšíření EU.

autoweb.cz

24.1.2007 9:39

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist