autoweb.cz > legislativa > dopravní předpisy v čr > Italové budou smět řídit od šestnácti, ale jen pomalu
Italové budou smět řídit od šestnácti, ale jen pomalu
Omlouváme se ex-ministrovi Šimonovskému za všechno nehezké, co jsme o něm kdy řekli, napsali nebo si pomysleli. „Jeho“ nechvalně proslulý zákon 411 je totiž navýsost rozumná právní norma ve srovnání s tím, co teď chystají v Itálii.
Je všeobecně známo, že účastníky tragických nehod bývají nejčastěji velmi mladí lidé. Je to tak ve většině evropských zemí a pravděpodobně i jinde na světě, a když si vzpomeneme na naše první léta za volantem, není těžké pochopit proč. Navzdory tomu italský ministr dopravy Alessandro Bianchi zatím úspěšně tlačí legislativním procesem normu, která umožní řídit auto šestnáctiletým.
Mladý adept řidičského umění bude svázán přísnými pravidly. Nesmí vyjet bez dohledu plnoletého řidiče, čekají ho speciální kondiční jízdy a školení z dopravních předpisů. Na papíře to vypadá hezky, ale když si představíme posádku složenou ze šestnáctiletého řidiče, osmnáctiletého „dohlížitele“ a dvou sedmnáctiletých děvčat, jak se uprostřed noci vrací z plážové diskotéky…
Dalo by se namítat, že pan Bianchi patrně smýšlí liberálně a věří, že mladí lidé dokážou přijmout zodpovědnost za svůj osud. Z tohoto omylu vás ovšem vyvede další velká novinka italské silniční legislativy: tresty za rychlost.
Italští řidiči, kteří budou přistiženi při překročení nejvyšší povolené rychlosti o 60 km/h (což na dálnici znamená za jistých okolností nikterak extrémních 190 km/h), zaplatí neuvěřitelných 7000 eur (200 000 Kč) a přijdou na celý rok o papíry. Za překročení rychlosti o více než šedesátku pak řidič ztratí oprávnění nadobro!
Sazby za menší rychlostní delikty přitom nejsou o nic shovívavější. Překročení limitu o 40 km/h vyjde Italy na 1500 eur (43 000 Kč) a šest měsíců cestování hromadnou dopravou.
Sice se nás to bezprostředně nedotýká, ale stejně nám nový italský silniční zákon nahání hrůzu. Nějak nedokážeme pochopit, jak může být za činnost, která je v jedné členské zemi EU naprosto legální (a nenese s sebou žádné prokazatelné negativní důsledky), v jiném státu udělen tak drakonický trest. Pro zajímavost, Německo se svými neomezenými dálnicemi má nižší počet obětí dopravních nehod na milion obyvatel než Itálie.
Italům ještě zbývá jedna naděje – novelu silničního zákona musí schválit také Senát. Ve jménu italských kolegů řidičů doufáme, že tamní senátoři projeví více zdravého rozumu než jejich kolegové z dolní komory.
autoweb.cz