Zhodnocení Norské rely – I

Očima týmů Manufacture

Máme za sebou premiérový závod Norské rallye v rámci mistrovství světa. Na jezdce čekaly velice obtížné zkoušky, život ovšem jezdcům komplikovalo i počasí, které soutěž ovlivnilo zvláště v sobotu, kdy padal těžký mokrý sníh, na což doplatili obrovskou ztrátou zejména první startující. Pojďme si zrekapitulovat, jak závod vypadal. BP-Ford WRT
Své druhé vítězství v kariéře po loňské Austrálii si připsal Mikko Hirvonen. Ale zatímco minule mu hrála do karet absence nešikovného cyklisty Sebastiena Loeba a zbytečná chyba Marcuse Grönholma, nyní musel o svoji výhru tvrdě bojovat. A bojoval perfektně. Již od první rychlostní zkoušky nasadil takové tempo, že se soupeři nestačili divit a Loeb nakonec rychlou jízdu neustál a trochu překvapivě havaroval. To Hirvonen se po celou soutěž chyb vyvaroval, což je věc, která se v takto náročných podmínkách obzvlášť cení. Asi nebudu daleko od pravdy, když to, co o uplynulém víkendu mladý Fin předváděl, nazvu jeho životním výkonem. Marcus Grönholm mohl být po soutěži rovněž spokojen, na svého hlavního rivala získal k dobru 8 bodů a vyhoupl se do čela celkové klasifikace. Přesto na něm bylo vidět určité zklamání nad skutečností, že ho v přímém souboji porazil o třináct let mladší týmový kolega. Stobart VK M-Sport Ford Team
Úspěch automobilů Ford podtrhli i jezdci týmu Stobart. Domácí Henning Solberg se v pátek zřejmě jen obtížně vypořádával s tlakem na svou osobu a i díky jedněm hodinám ukončil den až na sedmém místě. V sobotu však přidal a v neděli pak dokázal své výkony ještě vylepšit, když se porazil svého bratra a získal tak první umístění na „bedně“ v historii stáje. Ford tedy obsadil celé stupně vítězů, což se mu nepovedlo již dlouhých 28 let. I tak je výkon Henninga Solberga maličko za očekáváním. Jako jediný ze současné špičky zde totiž startoval již loni (a vítězně), takže ač se trať maličko změnila, měl Henning oproti ostatním značnou výhodu. Navíc ve Švédsku dokázal dlouho držet krok s vedoucími závodníky, takže se jediná vyhraná erzeta a ztráta téměř čtyř minut na oba tovární jezdce, kteří disponovali stejným vozem, nedá považovat za úplně zázračný výsledek. Tím však nechci výkon domácího matadora nikterak snižovat. Perfektní vystoupení má za sebou dvojka Stobartu Jari – Matti Latvala, který dokázal držet po celou dobu podobné tempo jako jeho zkušenější kolega a nebýt minuty a půl penalizace za potíže s posilovačem řízení, mohl by stát na stupních vítězů on. I páté místo však znamenalo první body v sezoně.
O Matthewu Wilsonovi se toho moc napsat nedá. Předvedl svůj tradiční výkon, v rámci učení se zajížděl časy ve okolo konce druhé desítky a jednu etapu díky poškození vozu nedokončil. S podporou Stobart jel i sedmnáctiletý Andreas Mikkelsen, mladík, o němž se často mluví jako o budoucnosti rely. Vzhledem k nedostatku zkušeností bylo jeho hlavním cílem projet soutěží bez větších chyb, což se mu na rozdíl od jiných povedlo a nakonec se jezdec dostal i do elitní desítky. Subaru WRT
Cílem Subaru bylo přežít nějak úvod sezony a nabrat co nejmenší bodovou ztrátu na soupeře, aby pak mohla stáj s novou Imprezou začít opět útočit na titul. Přesně tyto instrukce byly znát na výkonu Pettera Solberga. Ten pravděpodobně nebyl pochválen za ztrátu třetího místa ve Švédské rallye, takže si před domácími diváky musel nechat zajít choutky na boj o vítězství a pokojně jet spolehlivou jízdou. Přesně to se Solbergovi dařilo a po chybě Loeba se navíc zdálo, že by závod mohl skončit výstupem na bronzový stupínek. Proti byl ale Henning Solberg, který v neděli svého sourozence převálcoval i díky tomu, že Petterovi došly pneumatiky s dlouhými hřeby, což byla v hlubokém sněhu znatelná nevýhoda. Chris Aktinson sice překvapil čtvrtým místem v Monte Carlu, pak však nabraly jeho výsledky sestupnou tendenci. Ve Švédsku byl sice Australan ještě rychlý, jenže chyba v poslední erzetě jej odsunula až na osmé místo. Nyní už měl Aktinson i potíže s konkurenceschopností, o možnost bodovat se pak připravil při prvním průjezdu královské zkoušky Elverum.
ÖMV Kronos Citroën WRT
Kronos ztratil loňskou tovární podporu, a ač startuje se stále stejnými Xsarami, jeho výsledky šly prudce dolů. Je otázka, nakolik je na vině ztráta továrního zázemí, nakolik zastavení vývoje Xsar a nakolik změna jezdeckého složení. Přitom se však nedá říct, že by za tým závodili špatní jezdci. Manfred Stohl v posledních dvou letech předvedl řadu silných závodů, ale letos se mu prostě nedaří. V Norsku nezajížděl žádné oslnivé dílčí výsledky, jeho maximem bylo šesté místo na RZ 5, přesto se spolehlivou jízdou dokázal držet na šestém místě. V závěru ale na Rakušana začal útočit Gigi Galli, Stohl souboj neustál a po návštěvě příkopu plného sněhu klesl na dvanácté místo.Daniel Carlsson byl druhým jezdcem, který měl s Norskou rallye zkušenosti z loňska a o tom, že na sněhu umí, po jeho výkonech v minulých dvou Švédských rallye není pochyb. Proto by se jeho výkon, kdy se v prvních dvou etapách jen zcela výjimečně dostal do elitní desítky, dal nazvat zklamáním rallye. Trošku si Carlsson vylepšil reputaci v neděli, kdy ustál souboj s Ponsem a získal tak nakonec dva body za sedmé místo, i to je však daleko za očekáváním. Citroën Sport
Jestliže jsem zmínil, že soukromý Kronos neuspěl, tovární Citroën zažil debakl srovnatelný snad jen s bitvou u Lipan. Sebastien Loeb se snažil za každou cenu držet obou Fordů a díky tomu již od první etapy kupil jednu drobnou chybu za druhou. Na rozdíl od Švédska si ale neřekl dost a souboj nevzdal, což se mu bohužel vymstilo. Hned ve dvou zkouškách po sobě vylétl do sněhu, což jej celkově stálo asi 17 minut. Cílem nakonec Loeb dojel jako čtrnáctý, což týmu přineslo jeden ušmoulaný bodík. Dani Sordo navázal na svůj výkon ze Švédska, tedy opět jízdu nepříliš rychlou a navíc s chybami. Talentovaný Španěl ukázal, že bude trvat ještě hodně dlouho, než dokáže na sněhu držet krok se svým týmovým kolegou tak, jak se mu to daří na asfaltu. Ve druhé části, kterou vám přineseme zítra, se podíváme, jak se v Norsku dařilo soukromým posádkám, jezdcům na produkčních vozech a účastníkům JRC.Anketa od BlueBoard.czCelkové výsledky Norské rely:p.n. JezdecTraťový čas Pena lizaceCelkový čas Ztráta na prvníhoZtráta dílčí1. M.Hirvonen3:28:17.00:003:28:17.02. M.Grönholm3:28:26.50:003:28:26.50:0:09.50:09.53. H.Solberg3:32:01.60:003:32:01.60:3:44.63:35.14. P.Solberg3:32:18.10:003:32:18.10:4:01.10:16.55. J.Latvala3:32:17.71:303:33:47.70:5:30.71:29.66. G.Galli3:35:22.20:003:35:22.20:7:05.21:34.57. D.Carlsson3:37:40.70:003:37:40.70:9:23.72:18.58. J.Kopecky3:40:06.90:003:40:06.90:11:49.92:26.29. R.Dalsjø3:41:48.80:003:41:48.80:13:31.81:41.910. A.Mikkelsen3:42:45.70:003:42:45.70:14:28.70:56.911. P.Flodin3:43:03.60:003:43:03.60:14:46.60:17.912. M.Stohl3:45:21.60:003:45:21.60:17:04.62:18.013. E.Brynildsen3:45:35.00:003:45:35.00:17:18.00:13.414. S.Loeb3:46:30.40:003:46:30.40:18:13.40:55.415. T.Linnerud3:46:43.90:003:46:43.90:18:26.90:13.516. X.Pons3:47:10.10:003:47:10.10:18:53.10:26.217. J.Hänninen3:47:36.70:003:47:36.70:19:19.70:26.618. P.Andersson3:49:37.90:003:49:37.90:21:20.92:01.219. C.Atkinson3:52:18.70:003:52:18.70:24:01.72:40.820. A.Aigner3:53:41.40:003:53:41.40:25:24.41:22.721. P.Sandell3:57:01.60:103:57:11.60:28:54.63:30.222. H.Weng3:58:09.20:003:58:09.20:29:52.20:57.623. A.Kjaer4:01:36.40:004:01:36.40:33:19.43:27.224. J.Solberg3:58:59.32:504:01:49.30:33:32.30:12.925. D.Sordo4:02:41.10:004:02:41.10:34:24.10:51.826. M.Wilson4:03:19.30:004:03:19.30:35:02.30:38.227. T.Kvam4:03:06.41:404:04:46.40:36:29.41:27.128. U.Aava4:04:50.30:004:04:50.30:36:33.30:03.929. B.Clark4:05:37.00:004:05:37.00:37:20.00:46.730. H.Nyberg4:03:47.32:404:06:27.30:38:10.30:50.331. J.Mölder4:08:41.00:004:08:41.00:40:24.02:13.732. P.Rolfsen4:09:13.80:004:09:13.80:40:56.80:32.833. M.Gustafsson4:09:47.30:004:09:47.30:41:30.30:33.534. P.Erland4:09:50.40:004:09:50.40:41:33.40:03.135. E.Vertunov4:10:03.10:004:10:03.10:41:46.10:12.736. H.E.Mørkhagen4:09:32.61:004:10:32.60:42:15.60:29.537. M.Østberg4:10:54.10:004:10:54.10:42:37.10:21.538. A.Burkart4:13:22.60:004:13:22.60:45:05.62:28.539. T.G.Svenkerud4:18:03.90:004:18:03.90:49:46.94:41.340. B.Kongsrud4:18:35.10:004:18:35.10:50:18.10:31.241. A.Cortinovis4:19:02.90:004:19:02.90:50:45.90:27.842. S.Bieltvedt4:20:29.92:004:22:29.90:54:12.93:27.043. P.ErikBrynildsen4:19:15.45:004:24:15.40:55:58.41:45.544. S.Gallagher4:25:57.80:004:25:57.80:57:40.81:42.445. A.Bettega4:26:16.20:004:26:16.20:57:59.20:18.446. S.Hughes4:27:58.00:004:27:58.00:59:41.01:41.847. T.Jardine4:32:32.80:004:32:32.80:1:04:15.84:34.848. P.Fausko4:34:00.80:004:34:00.80:1:05:43.81:28.049. K.Pinomäki4:37:33.60:404:38:13.60:1:09:56.64:12.850. P.Lundefaret4:39:50.90:004:39:50.90:1:11:33.91:37.351. I.Sokolov4:40:56.90:404:41:36.90:1:13:19.91:46.052. V.Rozukas4:43:11.40:004:43:11.40:1:14:54.41:34.553. R.Jacobssen4:45:13.50:004:45:13.50:1:16:56.52:02.154. R.Pohl4:45:09.11:404:46:49.10:1:18:32.11:35.655. R.Errani4:46:40.10:104:46:50.10:1:18:33.10:01.056. E.Staff4:43:23.45:204:48:43.40:1:20:26.41:53.357. M.Liska4:49:46.40:004:49:46.40:1:21:29.41:03.058. A.Grant4:48:06.84:204:52:26.80:1:24:09.82:40.459. R.Vannebo4:53:41.40:004:53:41.40:1:25:24.41:14.660. Ø.Sulland4:55:33.70:004:55:33.70:1:27:16.71:52.361. E.Stadshaug4:55:28.40:204:55:48.40:1:27:31.40:14.762. A.Pärs5:10:02.40:205:10:22.40:1:42:05.414:34.063. S.Sarkisov5:18:09.01:005:19:09.00:1:50:52.08:46.6Všechny časy neoficiální

Jiří Hasman

20.2.2007 4:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist