Tomeček opět létal

Reportáž z testování ze slovenské Sahary.

V pátek 20.10.2006 se v rámci příprav na rally Dakar 2007 konalo na slovenské Sahaře za účasti technologických a reklamních partnerů testování „modré“ Livescore Tatry Letka racing týmu jedenáctinásobného účastníka rally Tomáše Tomečka. Euromilhoes Lisboa Dakar 2007Populární rally, která spojuje dva kontinenty, představuje jeden z nejtěžších motoristických závodů na světě. 29. ročník bude odstartován již 6. ledna 2007. Tradiční prolog na území Evropy bude, podobně jako minulý rok, hostit portugalský Lisabon. Poté se rally přesune na území Afriky. Postupně řídnoucí startovní pole navštíví Maroko, Mauretánii, Mali a Senegal. Není bez zajímavosti, že během téměř třicetileté historie rally pořadatelé zavedli účastníky do jedenadvaceti z třiapadesáti afrických zemí. 21. ledna 2007 by měli účastníci v senegalském hlavním městě Dakaru dorazit do cíle. Dakar neztrácí popularituO prvenství v kategorii automobilů budou v lednu 2007 bojovat vítězové posledních dvou ročníků, Luc Alphand a Stéphane Peterhansel. O obhajobu se bude pokoušet i Marc Coma, který letos triumfoval s motocyklem KTM. Velký zájem je i o kategorii kamionů, ve které jsme v minulosti dosáhli největších úspěchů. Již po dvou týdnech totiž musel být pro velký zájem zastaven příjem přihlášek. Na start se letos postaví osmdesát kamionů (minulý rok jich bylo 69), i když se jich hlásila více než stovka. Již teď se tak můžeme těšit na souboj v posledních letech dominantních Kamazů pilotovaných mimo jiné pětinásobným vítězem rally Rusem Čaginem s vozy Ginaf připravovanými Létajícím Holanďanem Janem de Rooyem. Bez šancí však rozhodně nejsou ani češi. Letka racing tým bude mít ve hře hned dvě ostré Tatry 815 DAKAR 2T0R45. Posádku té „modré“ s označením Livescore tvoří Tomáš Tomeček, Vojtěch Morávek a Ladislav Lála. „Zelený“ vůz Petrobras bude řídit veterán Rally Dakar André De Azevedo, vedle kterého se posadí Maykel Vilarta a Jaromír Martinec. Veselé historky z natáčeníBěhem testování vládla v kabině i v zázemí skvělá a uvolněná atmosféra. Tomáš Tomeček proháněl Tatru po polygonu, který svým profilem a písečným povrchem připomíná některé africké etapy. Rychlé rovné úseky se střídají s rozbitými. Jsou tady ale i písečné duny, prostě na malém prostoru prakticky vše. Ti, kdo sebrali odvahu, dostali možnost usednout jako spolujezdci do závodní sedačky a proletět s Tomášem Tomečkem za volantem testovací okruh. Na rovných lesních úsecích Tatra hravě překonává stokilometrovou rychlost. Helma a zapnuté bezpečnostní pásy se s ohledem na bezpečnost považují za samozřejmost, i desetitunová Tatra totiž dokáže být v těžkém terénu pěkně divoká. Projížďka v kabině závodního kolosu představuje jedinečný zážitek, což potvrdila většina zpocených „závodníků“ se svítícíma očima, kteří se snažili o svůj zážitek dělit s ostatními. Někteří „skoro závodníci“ nakonec raději na poslední chvíli rozepnuli pásy a přenechali své místo jiným. Svůj křest ohněm si odbyl i třetí člen posádky, tedy já. První jízda měla sloužit pro zahřátí tlumičů. Pilot mi ale neřekl, že za tím účelem pojedeme tak na 150 procent běžného závodního nasazení. Díky nedotaženým pásům jsem nejdříve urazil štítek u helmy o madlo uprostřed vozu, abych si to samé madlo při dalším šíleném skoku otiskl na čelo přesně pod lemem helmy. Sice to bolelo, ale nechtěl jsem křičet do interkomu, takže si ze mě Tomáš s Vojtou Morávkem mohli začít utahovat, až když jsem vyvrávoral z kabiny. Chybami se člověk učí, příště budu dotahovat pásy, i když budeme jen popojíždět. Celodenní testování splnilo svůj účel. Tomáš Tomeček si chování vozu velmi pochvaloval: „S autem jsem spokojený. Již před Marokem se po přestavbě jízdní vlastnosti zlepšily. Budeme pokračovat v ladění nastavení podvozku.“ Letošní vůz doznal konstrukčních změn – mezi ty nejvýraznější patří posunutí kabiny dozadu a tím i odlehčení přední nápravy. To se pozitivně projevilo na jízdních vlastnostech a chování vozu. „Pěkná spousta pěkné práce,“ je to, co podle Tomáše Tomečka tým pro dva následující měsíce čeká. Zajímavé je i srovnání dojmů pilotů obou závodních Tater Letka racing týmu. „Na vítězství rozhodně máme,“ prohlašuje André De Azevedo. Tomáš Tomeček je tradičně skromnější: „Naše šance jsou reálně vyrovnané.“ Více informací o Letka racing týmu naleznete na adrese www.lrt.cz.

Láďa Lála

24.10.2006 12:45
Více o tématu: helmyrallyTatra

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist