Monte Carlo aneb rely „z nudy“ – 4. díl

Pohled do historie jedné z nejslavnějších soutěží

54. ročník rely Monte Carlo, na jehož start se postavilo celkem 156 posádek a na soutěžící čekala trať dlouhá 4139 km z čehož bylo celkem 36 RZ o celkové délce 881 km, provázel dramatický vývoj. Po prvních RZ čekal na motoristické odborníky šok. První tři místa obsadila Lancia v pořadí H.Toivonen, M.Alen, M. Biasion kteří vedli před Peugeoty B. Sabyho a T. Salonenem  (ztráta špatnou volbou pneumatik), Audi W. Röhla a H. Mikkoly.  H.Toivonen od počátku nasadil pekelné tempo a udržoval si vedení. Krok s ním udržoval pouze W. Röhl (Audi). První drama přišlo po několika drobných kolizích s neukázněnými diváky, kdy se krátce po 12. RZ H. Toivonen střetl čelně s vozem jednoho z nich. Při srážce došlo k poškození Lancie (přední náprava a proražený chladič), ale i zranění posádky Toivonen – Cresto, kdy Toivonen utrpěl luxaci kyčelního kloubu a Cresto zhmoždění kolene. Do čela průběžné kvalifikace se propracoval T. Salonen, z prvního místa odstupuje s Lancií M. Alena (závada na elektroinstalaci). Henri Toivonen bojuje a na prvního T. Salonena ztrácí -0:33 minuty, na třetím místě je M.Biasion, 4.H. Mikola a 5. W. Röhl. Z původních 156 vozů v soutěži pokračovalo pouze 85 posádek, mezi kterými chybí továrních posádky Austinu T. Pond, M. Wilson. Souboj o vítězství se smrskl na trojici T. Salonen H. Toivonen a M. Biasion. Tovární jezdci Audi H. Mikola a W. Röhl na špičku nestačí a „rezignovali“. T. Salonen udával tempo a nadále si udržoval náskok před dotírajícími jezdci Lancie. V RZ stoupajících k Alpám soutěž vrcholí, přibývá sněhu i náledí a vrcholí potíže s diváky, kteří házejí po vozech sněhové koule. T. Salonen, aby nepřišel o přední sklo, ubírá na tempu, čehož využívá H. Toivonen a snižuje náskok T. Salonena. V 27.RZ se H. Toivonen opět vrací do vedení, když T. Salonen „prokaučoval“ pneumatiky a navíc má potíže s tlumičem předního kola. M. Biasion si věří na vítězství, ale dělá jezdeckou chybu a po nárazu do zdi končí. Soutěž graduje a H. Toivonen přes své „zranění“ zvyšuje náskok na druhého T. Salonena (Peugeot 205 T16) na konečných 4:04 minuty. Třetí dojíždí do cíle H. Mikkola se ztrátou -7:02 minuty (Audi Sport Quattro), čtvrtý je W. Röhl (Audi Sport Quattro) a  pátý J. Kankkunen (Peugeot T16). Henri Toivonen, jedna z celebrit padlé skupiny B, již „není mezi námi“. Svou poslední RZ jel  2. května 1986 v rely Tour de Corse se svým americkým spolujezdcem Sergio Crestem. Do rodinného klanu Toivonených pocházejícího z Finské závodnické školy, patří i bratr Harry, který závodil především na okruzích, mj, se v roce 1986 zúčastnil Finské rely, kde obsadil na voze Austin Rover Metro 6-R4 osmé místo v absolutním pořadí. Výčet úspěchů, životopisy a přehled vítězství jak v místních, evropských rely a podniků zařazených do seriálu MS by vydalo na několik samostatných článků. Klan rodiny Toivonenových se nesmazatelně zapsal do historie automobilových soutěží… Text: Patrik Penta

Zdenda Balcar

20.1.2006 4:25

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist