Víkend s techniky Bridgestone

Práce s pneumatikami je náročnější, než si kdokoliv dokáže představit.

V programu Bridgestone pro Formuli 1 mají technici pro pneumatiky důležitou roli ve vztahu týmů a výrobce pneumatik. Jejich úkolem je radit týmům ohledně volby směsi, sbírat data a zpracovávat je. Příprava na závodní víkend začíná už v předstihu, je připraven program na prezentaci pro týmy. V ní jsou důležité informace ohledně techniky a bezpečnosti pro závod, například rozsah hodnot tlaku v pneumatikách a úhly odklonu kol, stejně jako doporučení pro dvě směsi, které mají týmy k dispozici.   „Naši technici přes pneumatiky jsou mostem mezi týmy a Bridgestone, takže zastávají velmi důležitou roli,“ vysvětluje šéf traťových operací Bridgestone Motorsport Kees van de Grint. „Program před závodními víkendy obsahuje důležité informace ohledně bezpečnosti a výkonnosti dvou směsí Bridgestone Potenza, které budou použity na trati.“     Technici obvykle dorazí na trať ve čtvrtek. Tento den kontrolují pneumatiky, které FIA přidělila jednotlivým týmům. Když mechanici nasadí pneumatiky, technici jsou mechanismem, který zjistí zda byly správně nasazeny na ráfky. U sad pneumatik se zaznamená hmotnost a zkontroluje vyvážení. V tento den se dále setkají se ‘svými‘ týmy, i když konkrétní pracovní rozvrh se může někdy lišit.   Při setkání se probírá cokoliv, co se objevilo od minulého závodu či testování. Také se diskutuje o zprávách z předešlého závodu a o programu na víkend. Jedná se o dvoucestnou interakci mezi týmy a Bridgestone která zajišťuje, aby obě strany rozuměly víkendu po stránce pneumatik. Týmy dostanou předběžné informace o počasí, ale ty mají jen informativní charakter, většinou mají svou velmi detailní předpověď.   „I když auta ve čtvrtek nejezdí, technici mají spoustu práce na trati,“ vysvětluje van de Grint. Je to jediný den, kdy se mohou připravit, proto je tato práce velmi důležitá.“   V pátek týmy absolvují dva tréninky po 90 minutách a předají první data technikům. Během jízd se monitoruje tlak v pneumatikách, jejich teplota a výkon. Jedná se o ověření, zda je s nimi manipuluje dle instrukcí Bridgestone.   Je kontrolován a zaznamenáván vzhled pneumatik. Technici se setkají s jezdci, aby zjistili jak si pneumatiky vedou a občas přidají i nějakou radu či doporučení.   „Pro naše techniky je práce s jezdci velmi důležitá, mohou tak získat a interpretovat jejich zkušenosti, ať jsou ve voze nebo mimo něj,“ říká van de Grint. „Pocity jezdce a jejich zpětná vazba jsou velmi důležité a je částí role technika, aby tomuto dokázal rozumět.“ Po jízdách mají technici stále spoustu práce, jejich zprávy jsou zařazeny do databáze. Nyní mohou srovnávat informace a jejich závěry jsou předány týmům. Sobota je víceméně stejná, jako pátek. Ale je zde možnost rovnat data z těchto dvou dnů a hledat případné zlepšení. Po trénincích a kvalifikacích jsou data opět analyzována a týmům je doporučena volba směsi. V neděli ráno se aktualizuje předpověď počasí, stejně jako data o výkonech pneumatik. Týmy dostanou doporučené teploty pro zahřívání pneumatik a nová data o tlaku. Během závodu se opět kontroluje tlak, teplota a opotřebení pneumatik.   „I přes mimořádné vytížení musí technici odvádět svou práci aniž by zasahovali do práce týmu,“ vysvětluje van de Grint. „Během závodu jsou boxy skutečně rušným místem a technici musí být pozorní, i v podmínkách, které jsme například viděli na Nürburgringu.“   Je vytvořena tabulka s údaji o jednotlivých kolech, do ní jsou zaznamenány postřehy jezdců. Ta je zkombinována s všemi zaznamenanými daty a informacemi a zpracována. Zatímco se paddock vyprazdňuje, technici pilně pracují na svých zprávách. Některé týmy ještě večer pořádají setkání, na kterém se probírá uplynulý víkend.  „Pro naše techniky je to nabitý víkend, jejich práce začíná před závodem a končí dlouho po jeho skončení,“ dodává van de Grint.

Richard Herbich

14.8.2007 12:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist