Tajná zpráva z Bahrajnu

Aneb co jste možná nevěděli.

S návratem Ferrari slaví comeback i Bridgestone, který se zdá lepší v úvodní části jednotlivých úseků závodu, zatímco Michelin je lepší v těch pozdějších. Že to před pár lety bylo jinak jen dokazuje, jak rychle se časy mění. V Bahrajnu mu také pomohl jemný písek.“Bridgestone byl vždycky na špinavější trati lepší,“ řekl jeden z inženýrů Michelinu. „Obvykle nasazují tvrdší směs a tak nasbírají méně nečistot.“Nová konstrukce bridgestonek prý nečekaně dobře fungovala na tratích o teplotě 15 °C. Ferrari a Toyota si ovšem zvolili pneumatiky vzešlé z konstrukce z roku 2004, jediný Williams využil nejnovějšího produktu.“Mohli jsme fungovat při nižších provozních teplotách než konkurence,“ vysvětlil Patrick Head. „Jedinou nevýhodou bylo, že dlouho čekáme na provozní tlaky. To se s nižší teplotou stává horším.“V sobotu bylo v Bahrajnu o pět stupňů méně, což nepomohlo Williamsu v kvalifikaci, ale v závodě si již Head pochvaloval:“Měli jsme lepší pneumatiku a stejně se bude tahle v budoucnu používat,“ řekl.Také díky tomu byly williamsy rychlé, ostatně Nico Rosberg zajel nejrychlejší kolo závodu.“Být na tom lépe na startu, bojovali bychom o vítězství,“ řekl Mark Webber. „Nico měl k dispozici tři sady nových pneumatik, já jen dvě.“Nico Rosberg vzal na sebe vinu za kolizi s Nickem Heidfeldem v první zatáčce („viděl jsem prostor, který tam náhle nebyl“). Musel pro přední křídlo a dostal palivo na pět extra kol, než Williams plánoval. Když vyjel z boxů, ztrácel na vedoucího muže závodu 56,5 vteřiny, v cíli to byly 63 vteřiny. Nepočítaje v to vozy, se kterými se Rosberg na trati potkával.“S velkým množstvím paliva jsem dlouho zůstali zaseklí v provozu,“ kritizoval Sam Michael rozhodnutí natankovat na start závodu více paliva.Nino Farina (Silverstone 1950), Masahiro Hasumi (Ruji 1976) a Jacques Villeneuve (Melbourne 1996) byli před Nicem Rosbergem jediní, kdo zajeli nejrychlejší kolo závodu při svém prvním startu (otci Kekemu se to povedlo až v 88. závodě). Nico zajel nejrychleji 15 kol z celkových 57.“Řekli mi, že předjíždět ve formuli 1 je náročné, ale docela to šlo,“ řekl Rosberg.“Doufám, že máš s tímhle hochem neprůstřelnou smlouvu, ostatní teď po něm půjdou,“ řekl údajně Sam Michael Franku Williamsovi v narážce na Button-gate.Rosbergovi nepomohly restrikce ze strany Cosworthu: v pátek a sobotu dopoledne 90 km, maximálně 500 km za víkend (závod má cca 305 až 310 km).“Vyměnil bych pár koní za více kol,“ nechal se slyšet Rosberg, který v kvalifikaci dostal dvakrát hodiny. Cosworth prý povolil jezdcům v kvalifikaci a při pěti předjížděcích manévrech 20 000 ot./min. (a možná se mu to v Malajsii stalo osudným). Normálně točí 19 500 ot./min, 19 200 ot./min. už je méně náročný provoz. Mercedes prý točí maximálně 19 500 ot./min., Renault 19 200 ot./min, BMW 19 100 ot./min. a zbytek 19 000 ot./min. Honda dostane v Imole 19 400 ot./min.McLaren nezačal sezonu nejlépe, nejprve Räikkönena v pátek zastavila elektronika a pak v důsledku výrobní vady selhalo zavěšení pravého zadního kola. Montoya neměl dobrou náladu, byl neustále o půl vteřiny pomalejší. Kolumbijský závodník si stěžoval na motor, o kterém později Martin Witmarsh přiznal, že skutečně nebyl v pořádku. Na vině bylo také špatné uspořádání převodů. Později si Montoya zase stěžoval na nastavení auta, ale insideři to vidí jinak:“Problém je v Montoyově hlavě, jmenuje se Kimiho syndrom,“ tvrdí prý.Montoya startoval o sedmnáct pozic před Räikkönenem, v cíli byl dvě místa za ním. Montoyův management prý jedná s BMW a Renaultem.Podobně jako jeho předchůdce je MP4-21 šetrný na pneumatiky. Může si proto dovolit větší zátěž paliva.“Bojoval bych o vítězství,“ řekl Räikkönen, který jen v prvním kole získal devět míst. Po šesti kolech ztrácel 19 vteřin na vedoucího jezdce, stejně jako v cíli. Přitom měl před sebou více vozů a více paliva v nádrži, jel ovšem jen na jednu zastávku.Honda se ještě hledá, Jenson Button měl problém se spojkou a poté, co ztratil pár vteřin soubojem s Barrichellem, jeho týmového kolegu zradila převodovka.“S čistou tratí jsem byl rychlý jako ostatní,“ řekl Button. Honda je dobrá na menší množství kol, potřebuje zapracovat na delších úsecích.BMW si z Bahrajnu odvezlo smíšené pocity, Villeneuvovi utekl bod po spektakulární explozi motoru.“Na jedno kolo jsme někde tak mezi dvanáctým a šestnáctým místem,“ řekl Kanaďan o kvalifikaci. „To na top 10 nestačí. Mé druhé kolo jsem už nestihl dojet,“ připomněl nová pravidla v prvních dvou částech.“Závod byl zklamáním,“ přidal se Heidfeld, který navíc dostal napomenutí za souboj s Coulthardem. Němcovi se to ale nelíbilo. „Stalo se to stokrát před tím, doufám, že teď to budou penalizovat stejně,“ připomněl Heidfeld například incident z Velké ceny San Marina 2004 mezi Montoyou a M. Schumacherem.Nepříjemným probuzením byl první závod pro Toyotu. Na stejných pneumatikách co Ferrari ztrácely červenobílé vozy dvě vteřiny – nedokázaly je dostatečně zahřát.“Nechápeme to. Jezdci říkají, že na výjezdu ze zatáčky se aktivuje kontrola trakce a kola tam prostě sedí. Žádná přilnavost, nedostatek rychlosti prostě nechápeme,“ řekl Mike Gascoyne, který brzo bude muset odpovídat na nepříjemné dotazy z Japonska.Oproti tomu Red Bull před sezonou neodjel ani jednou délku závodu, v Bahrajnu viděly cíl oba vozy. Ale při 24 °C se vozy stejně přehřívaly, podobně jako v testech. Nedostatečné množství vzduchu proudí dovnitř a inženýři Red Bullu budou možná zase muset dělat díry. To se samozřejmě projeví na časech na kolo.Přední křídlo Red Bullu už je dílem Adriana Neweyho a v aerodynamickém tunelu to teď všechno fičí na nové difuzéry, které jsou očekávány v Imole. Christian Klien dojel pro bod, Coulthard zvolil strategii jedné zastávek v boxech.“Vibrace byly tak zlé, že jsem neviděl na signalizaci na boxové zídce,“ řekl Coulthard poté, co probrzdil jednu ze svých pneumatik při souboji s Heidfeldem. „Když mě poprosili, abych přečerpal trochu oleje z rezervních nádrží, nemohl jsem rozpoznat správný knoflík.“Dobré výkony Toro Rosso nenechaly v klidu šéfa Midlandu Colina Kollese a mnohé další, včetně Maria Theissena.“Omezili jsme otáčky desetiválce na 16 700 ot./min., vzduchový restriktor na 77 mm a stejně jsme při 800 koních dostali o 20 % větší točivý moment,“ řekl šéf BMW. Ale Toro Rosso za nekonkurenceschopné páteční časy vinil rivaly samotné. Podle něj je jejich problém, že se jim v pátek nechce z garáže ven. Oproti 175 000 testovacích kilometrů v zimních testech najeli jezdci ve třech trénincích 3 450 km.Super Aguri před sezonou natestovalo jen 539 km. Se svým novým SA06 by ale v Imole mohl být nebezpečným pro Midland. Pracují na něm zejména inženýři v Japonsku.V zákulisí to nadále vře: Ferrari má slíbeno 5 % z příjmů z prodeje televizních práv před tím, než se začne rozdělovat mezi týmy. Konkurence požaduje, aby šly extra peníze pro Ferrari z jiných fondů, nechtějí na Ferrari přispívat. Také proto chtějí automobilky podepsat Concordskou dohodu jen jménem svých konkrétních týmů ve formuli 1, s tím ale nesouhlasí majitelé komerčních práv.“Rozdáme jim 1,2 miliardy dolarů během šesti let, chceme víc než jen tohle,“ řekl Gribkowsky z Bayerische Landesbank. „Takhle riskujeme další hrozbu konkurenční série za dva tři roky.“Ale i rychlé řešení je dobré řešení. Automobilky slibují skončení svých aktivit po podpisu Concordské dohody svými týmy. Flavio Briatore se navíc obává, že prezident Renaultu Carlos Ghosn ohlásí letos v červenci konec.

Tomáš Richtr

21.3.2006 12:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist