Tajná zpráva z Francie

Aneb co jste možná nevěděli.

Fernando Alonso udělal na Magny-Cours, domácím okruhu Renaultu, co musel: vyhrál. Kimi Räikkönen doplatil na selhání motoru v pátečním tréninku a ztratil další dva body. Jarno Trulli Alonsovi situaci navíc ulehčil.

Po 17 kolech měl Španěl náskok už 24,6 vteřiny.

„Pak už jsem jen kontroloval závod,“ řekl Alonso.

Technický šéf Renaultu Pat Symonds si myslí, že je s McLarenem na stejné úrovni, záleží přitom na okruhu.

„Na Magny-Cours jsme byli dobří my, na Silverstone bude lepší McLaren,“ řekl. „Nemáme dobrou trakci, nejsme dobří při brždění a v rychlých dlouhých zatáčkách. McLarenem Mercedes má větší výkon a jsou lepší k pneumatikám, jsou také lepší v rychlých změnách směru jako například v Becketts.“

Kimi Räikkönen musel na startu o deset míst níže poté, co se mu po deseti kolech vysypala kliková hřídel v pátečním tréninku. Měl přitom k dispozici nový motor o výkonu 12 koní větším, který dává celkem 920 koní při 19 000 ot./min. Selhání motoru bylo překvapením, protože tento typ motoru najezdil při testech na 12 000 km. Mechanici se rozhodli pro výměnu za starší specifikaci motoru, zatímco Montoya dostane novou na Silverstone. Podle něj je rychlejší o 0,3 vteřiny.

Räikkönen dostal o 22 kg paliva více než Alonso, to představuje zhruba 0,75 vteřin na kolo. V kvalifikaci ztratil ale jen 0,147. Alonso jel na tři, zatímco Räikkönen na dvě zastávky v boxech.

Třetí do cíle dojel Michael Schumacher, který nebyl s výsledkem spokojen. Přes aerodynamická zlepšení a nové pneumatiky Bridgestone, které po fiasku na Indianapolis spoléhaly na konzervativnější přístup Michelinu, nepřeneslo Ferrari svou rychlost z pátečního tréninku do závodu. V kvalifikaci oba vozy týmu překonal Jarno Trulli, kterého po 18 kol nedokázali předjet.

„Ale i bez něj bychom nevyhráli,“ řekl M. Schumacher.Vysvětlení jeho rychlosti možná spočívá v příliš měkkých pneumatikách pro horko, které panovalo na Magny-Cours.

Velkým zklamáním byl Williams, který nasadil nový chladicí systém a dalších 22 změn.Kvůli novým chladicím přívodkám muselo šasi absolvovat nové crash testy. Změny měly vylepšit proudění vzduchu k zadnímu přítlačnému křídlu a difuzoru. Teplotu motoru BMW se podařilo snížit o deset stupňů ačkoli o šest BMW po potížích v Kanadě snížilo limity.

Výsledky z aerodynamického tunelu a ze senzorů na autě slibovaly slušné výsledky, ale skutečnost byla jiná. Williamsu se nedostávalo rychlosti na rovinkách a trakce v zatáčkách. Na soupeře ztratil Williams přibližně 0,3 vteřiny. V trénincích získal podezření, že auto nezahřívá pneumatiky dostatečně rychle, ale i se správně zahřátými nebylo auto rychlé. Situaci nezlepšily ani zoufalé změny v nastavení.

Co se BMW týče, to nabídlo Williamsu motory na příští rok, ale bude je muset zaplatit. Na rozhodnutí má tři týdny. Williams má možnost ještě s Hodnou, Toyotou a Cosworthem. Honda bude muset po odchodu sponzora BAR firmy BAT celý tým financovat, do toho se Hondě ještě nechce.

Toyota ještě nepotvrdila smlouvu s Jordanem pro rok 2006, Williams by je mohl dostávat pod názvem Lexus. Cosworth zase potřebuje peníze na vývoj V8 a hovoří se dokonce o automobilce Hyundai.

Po odkoupení Sauberu automobilkou BMW se Mario Theissen zajel podívat do Hinwillu. BMW už navyšuje zaměstnance továrny, ale každodenní aktivity kompletně přebere až po Novém roce. Do té doby má Williams plnou podporu BMW.

Jezdci by do vztahů mohli vnést další rozměr – Williams má smlouvu s Heidfeldem a Nicem Rosbergem, to by mohlo snížit cenu motorů BMW příští rok. Podle určitých informací se Williams pokusil koupit Räikkönena, ale ten je vázán do konce roku 2006 s McLarenem. Williams zajímá také Barrichello, ten je spojován i s BARem. Má však smlouvu s Ferrari do roku 2006.

V závodě měl Felipe Massa problém s hydraulikou, Villeneuve díky chybě dojel osmý místo šestý.

„Nedokázal jsem dobře počítat s množstvím paliva, škrtl jsem si spodkem vozu o zem a vyjel jsem z trati,“ vysvětlil Villeneuve, který autu jednak více veří a od inženýrů dostal větší svobodu ohledně nastavení vozu.

David Coulthard si z Magny-Cours neveze žádné body, zato prodloužil smlouvu s Red Bullem na příští rok. A to měl nabídku od týmu BAR.

„S motory Ferrari to bude další krok vřed,“ vysvětlil Coulthard.

Závod ve Francii byl stále ve stínů události v Indianapolis. Hlavní příčinou byly nové drážky na povrchu trati v souvislosti s větším přítlakem auta. Běhoun se tak dostal do vysokofrekvenčních vibrací, což vedlo k odříznutí pneumatiky. Michelin má měkční bočnice pneumatik, ale tvrdší běhoun. Michelin reagoval na požadavek FIA o vysvětlení problémů za poslední dva roky po svém: řekl, že Bridgestone měl stejný počet problémů a připomněl, že problémy na loňském Spa-Francorchamps byly dány nekvalitním okruhem. „Proč Bridgestone nemusí nic vysvětlovat?“ ptá se Pierre Dupasquier.

Schumacher v Barceloně 2005 nebo Hockenheimringu 2003, Barrichello loni tamtéž – to jsou jen některé příklady.

Bridgestone a Ferrari si myslí, že kdyby Michelin napumpoval své pneu na správný tlak, mohly vydržet. To by ale mělo vliv na výkon vozů.

Dopis, ve kterém jezdci vyjadřovali podporu Michelinu za jeho rozhodnutí, údajně pochází přímo od jednoho z týmů samotných. Ty využily také Paula Stoddarta, aby udělal trochu rozruchu, ale k jejich smůle prosazoval Australan spíše své zájmy.

Tomáš Richtr

12.7.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist