shutterstock_172259177-352x198.jpg

Základní tipy a rady, jak jezdit v zimě

poradna

Teploty pod nulou, sníh, led. Existují pravidla, jak jezdit v těchto podmínkách bezpečně. A poučky, jak jezdit bezpečně a navíc se u toho bavit.

Diskuze

28 komentářů

    Hoňžíček

    Za prvé: Poháněná náprava má pochopitelně vliv i na brždění, pokud nejde o krizové brždění se spojkou. Takže pěkně kecáš, autore.
    A za druhé: Skyline R33 musí být na sněhu převelice zábavný…

    skyline na sněhu bude nejspíš lepší než cokoliv jiného. hmotnost poměrně nemalá, 1600 kg a hlavně elektronické rozdělení výkonu na každé kolo. tam není co řešit.

    k.ik

    Tak ten skyline má zadní stěrač a v Evropě je při vymýšlení bezpečnostních opatření dát na sedan/kupé zadní stěrač velký problém. To umí asi jedině japonci a Francouzi.

    mára

    Jo? A jakej je v tom rozdíl? Když potřebuješ dupnout na brzdu, tak je přece jedno, jaký kola mám poháněný. Leda tak starej Defender a spol bez ABS, u kterýho stačí zablokování jednoho kola, aby se kousla všechna poháněná. Ale jinak mám pocit, že na brzdách rozhoduje především hmotnost a kvalita gum – přilnavost.

    strojvůdce

    ,,zpomalujte bez podřazování, ať nehrozí, že si neopatrným podřazením zablokujete kola.\’\‘

    A co meziplyn? 🙂

    DrFreeze

    Jasněže ho používám, ale kolik nás takových je? 😉
    Resp. kolik je takových, kteří jsou schopni se to naučit?

    DownShifter

    Můžu se zeptat, kde jsi vzal, že Skyline R33 je 1600 kg čtyřkolka s vektorovaným výkonem na každý kolo?? Dobře, R33 GT-R je čtyřkolka, má 1530 kg, ale R33 GTS-T je zadokolka a má 1390 kg, to už je docela rozdíl. Příště si radši zjisti něco a modelu auta o kterým mluvíš, protože te R33 GTS-T má nanejvýš ABS. 😉

    no promiň cukroušku ale to na fotce je určitě GT-R33, odpovídá tomu jak znak tak bodykit a o tomto je tu řeč. a nenech se zmást úváděnou hmotností v techničáku, u verzí s Atessou je o něco vyšší než je papírová. ale je možné že znak je falešný a bodykit a je to jen GTS-T, pokud to bůh ví a já ne tak se omlouvám:D příště se lípe dívej a zkus číst něco jiného než google.

    Hoňžíček

    Umíš číst, osobo? Píšu tam, že pokud jde o krizové brzdění se spojkou, nemá poháněná náprava vliv. Jinak, tzn. při normálním brždění, pochopitelně ano. Nebo chceš popřít brzdný moment motoru?

    Honza Zapletal

    Nezlobte se na mě, je pěkné, že se snažíte vytvořit něco užitečného, ale než to dělat takto zjednodušeně se zavádějícími formulacemi a mást čtenáře, to raději vůbec. Věřím vám, že sami jízdu na sněhu svými instinkty a návyky dokážete bezpečně zvládnout, ale zamyslet se nad souvislostmi a podat je metodicly čtenářům podle mého neumíte. Např. projíždět zatáčku plánovaně s vyšláplou spojkou? Cože? Vzdávat se na sněhu balancování plynem? Ta spojka je na místě snad až se auto špatným průjezdem začne hrnout někam kde nemá, nebo to akutně hrozí (třeba když vám zmiňované turbo nechtěně foukne). Brzdit s vyšláplou spojkou? Spíš bych zdůraznil co nejvíce brzdit motorem. Zvlášť v případě dnes oblíbených nesmyslně přeposilovaných brzd, kdy na sněhu zablokujete kola při nejjemnějším sešlápnutí. Ano, pokud to chceme nechat na ABS, tak spojku aby nám nezhasl motor. Párkrát jsem měl tu smůlu jet ve sněhu na dodělaných zimácích nebo letních pneu a jinak než motorem opravdu brzdit nešlo, ten nejmenší kontakt s brzdovým pedálem znamenal blokování kol a auto nejenže nebrzdilo, ale z kopce ve skluzu i zrychlovalo jako sáňky. Jinak celkově jsem spíš zastáncem zkoušení aktuálních trakčních podmínek různými kontrolovanými \“neplynulostmi\“ při jízdě, abych si neustále ověřoval aktuální přilnavost, ne jet plynule jako z učebnice mladého okruháře a v zatáčce zjistit, že už nejedu na sněhu ale třeba na ledu a z toho zatočení nic nebude.

    Presne tak.

    Jako sory hosi, ale tohle co pisete je bulvar.

    Ted si to precte nejaka kravka co udelala vcera autoskolu a dneska vyjela jak napadl snih, tak bude jezdit po meste s akceleraci na 35km/h za 30 sekund, pak vyslapne spojku a k dalsim svetlum doplachti setrvacnosti za pul dne.

    Presne tohle jste totiz napsali, prectete si to po sobe jeste jednou.

    Shodou okolnosti jsem vcera musel jet neplanovane domu Boxsterem kde mam vzadu letnaky valce 265 a vepredu 245 a reknu vam, nebyl problem s brzdenim (v Porsche je standardne 3kanalove ABS), nebyl problem s akceleraci (zluty trojuhelnik neblikal, ale proste svitil), ale opravdu byl problem se zatacenim, naprosto vyvazene auto s stalo citelne nedotacive i v rychlosti kolem 25km/h. Nemit zapnutou stabilizaci, tak bych to lehce vyresil plynem a rizenym smykem, ale moudre hlavy vcetne vas rekly, ze nedotacivost je fajn… Takze sportovni auto mi nedalo nejmensi sanci s tim neco delat a mohl jsem ve 30ti zpusobit totalku….. kdybych s tim teda nepocital.

    Nepodcenuj lidi.
    Normalni ridic nejenze umi plynule a efektivne radit, ale dokonce ma i mozek a je schopny vlastniho usudku v kontextu s realnou situaci.
    Kdyz jsem mel predohrab ktery letel po tecne ven ze zatacky do 50metrove rokle, tak narozdil od debilnich poucek (vyslapnout spojku zavrit oci a modlit se) nebo elektroniky (ESP zacne vekslovat s brzdama a nedotacivost akorat zhorsi) jsem ve zlomku sekundy udelal jedinou spravnou vec, kterou jsem kdysi vycetl z okruhove recenze Civicu TypeR – natocit volant jeste o neco vic, podradit o stupen dolu a da plnej plyn hrozici katastrofu odvratit silou motoru, tim ze se predni kola \“prohrabou\“ na pevnejsi podklad a zmensi se polomer zataceni.

    A svete div se, prezil jsem, auto vykrouzilo oblouk snad 10 cm za krajnici na poslednim milimetru asfaltu.

    To je ta vase \“bezpecna\“ nedotacivost v praxi…

    pop

    amen

    Ari

    No nevím já bych v takový situaci radši hmátnul po ručce, abych podrazil zadek a umožnilo mě to postavit se naplno na plyn. Už mě to párkrát pomohlo.

    PepaSFI

    dovolím si trošku odporovat. Je spousta řidičů, troufám si tvrdit že většina, kteří v zimě jezdí neradi, je jim to nepříjemné a kdyby nemuseli tak by nikam nejeli. Když se někde mezi kolegy a známými zmíním že mi zima nevadí a jízda na sněhu mě baví, koukají na mě jak na blázna. Občas někdo znechuceně prohlásí „no jó, ty máš tu čtyřkolku“. Bavilo mě to i když jsem jezdil předovkou. Má smysl normálním uživatelům radit ať se naučí řadit s meziplynem nebo řídit v zatáčce plynovým pedálem? Ono to často ani nejde, před časem jsem měl depresivní zážitek když mi bylo svěřeno firemní auto posvátné značky a já to chtěl řídit jako svého podřadného starého taliána. Myslel jsem že projedu křižovatku jak jsem byl zvyklý a prdlačky. Stál jsem na plynu s očima vytřeštěnýma a ono se dvě sekundy vůbec nic nedělo. Dá se pak s něčím takovým tropit nějaký hrátky s plynem? Naprostá většina řidičů ví že když dostanou smyk tak s tím vůbec nic nenadělají. Můžete jim stokrát říkat ať si zajedou někam na plácek a zkusí to. Naprostá neochota učit se. A bez trošky tréningu to opravdu nejde. To pak rada ať do zatáčky jede s vyšlápnutou spojkou má smysl. To se nikdo nemusí učit a s největší pravděpodobností to bude fungovat. Vždycky budu radši když mě bude nešika zdržovat než když do mě po nepovedeném smyku naboří.

    Vana

    Článek plný dezinformací. První dezinformací je doporučení jet bez intenzívnějšího brzdění nebo akcelerace. Aha, a jak potom poznám kde jsou limity a jak moc to vlastně klouže aby mě to nepřekvapilo v nejméně vhodném místě ? Naopak, když občas přidám tak aby to hrabalo, když přibrzdím (na bezpečném místě) tak aby to uklouzlo a celkově jedu svižněji, tak stále vím, jakou mám rezervu, jedu mnohem bezpečněji a nezdržuju provoz

    Druhý omyl autora spočívá v už zmíněném brzdění 4×4. Autor zcela přehlíží, že čtyřkolky (teda hlavně ty trvalé) brzdí motorem všema čtyřma a je to proti dvoukolce docela rozdíl.

    A třetí omyl – autor zjevně netuší, co to je čtyřkolka s rozdělením 50:50. Protože to je ta s mezinápravovým diferenciálem a u takové určitě není typické, že by musely hrabat obě nápravy najednou.

    Vana

    Jo a ta informace v článku, že při neopatrném podřazení může zhasnout motor, mě dostala už úplně….:-)

    PepaSFI

    no nevím jestli by byl úplně nejlepší nápad radit někomu že má jet na limitu a občasným drážděním ten limit zkoušet. Popravdě řečeno, jsou situace kdy se podmínky mění doslova po pár metrech. Zrovna před chvílí jsem po takové cestě jel. Po pár metrech se střídaly úseky bílého ujetého sněhu, suchého asfaltu, mokrého asfaltu a úplně stejně vypadajícího ledu. Takže vyzkouším limit na rovince, dobrý, neklouže to. A o 20 metrů dál, v zatáčce, ledová plocha jak na stadioně. Kdybych jel na limitu tak teď tahám auto z pole. Ale protože to tady trošku znám tak vím že Vysočina je drsná krajina kde je všecko jinak a proto jedu v klídku. A ten pohon 4×4 taky je trošku jinak. Některé systémy, například starý Haldex v Oktáviích funguje jen jednosměrně, nezabírá na zpátečku a při brzdění motorem. A i systém s mezinápravovým diferenciálem může hrabat všema čtyřma. Často totiž bývá mezináprava a někdy i nápravové dify vbaven nějakým samosvorem nebo je přemostěn viskózní spojkou nebo nějakou automatickou.

    Jirka

    Jel jsem předloni večer začalo mrznout, po dálnici z Písku, před mostem snížil dle značky na 90 (díkybohu) – oni asi věděli, že šikmé svodnice nad úrovní vozovky mi auto nadhodí, šikmý směr svodnic ho rozhodí a následující smyk mě vezl rovnou na svodidla. Přímo před kamerami. Nebyl jsem sám a je to tam pořád. Kdo je zodpovědný za škodu? Vždy řidič!

    Vana

    Pepa: Já snad někde píšu že se má jet až úplně na limitu ? Je snad rozdíl, jestli limitu přilnavosti dosahuju trvalou vysokou rychlostí, anebo jen kontrolně občasným intenzívnějším přibrzděním nebo přidáním plynu. A pokud se cesta skládá ze zasněžených nebo ledových úseků a suchého asfaltu je jasné, že jako etalon kritické adheze nebudu brát ten suchý asfalt. Do škarpy letí v prvé řadě ten, co netuší jak moc to klouže. Obtížně hledá přiměřenou rychlost a když to pak uletí tak je překvapený. A co se týká prokluzu trvalé 4×4 s difem máš do značné míry pravdu a rozumím ti. Autor článku ale tvrdí že takové auto hrabe oběma nápravama zásadně pokaždé – a to je nesmysl proti kterému protestuju.

    Kyle

    Lepší nekontrolovaný smyk, než žádný. 🙂

    martin

    řešíte detaily….a nevím jestli by ti na sklince pomohlo podřazení a dupnutí…meziplyn nepoužívají všichni..

    Fífa

    no twe, tak ok … při nájezdu do zatáčky zmáčknu spojku a pustím zase za zatáčkou ?! wtf jako nepopírám že já sem blbej ale uveřejňovat takovouhle píčovinu by mělo být trestné !

    jouda

    Mrzí mě, že se furt dokola řeší projíždění zatáček, ale takový sjezd po zledovatělé silničce v horách s dvoutunovým SUV a automatem, to není sranda. Podřazování pádly znamená utržení, brzda totéž, offroad systémy k ničemu… Jediná možnost jet lehce pod plynem, neřadit nebrzdit a modlit se. A brzdit jen na rovinkách a na krajnici, kde to není na čistý led. Asi každý již něco obdobného zažil… A také se nikde neřeší nasazení řetězů u 4×4 (když nevíte jaký systém máte). Já dávám na zadek, ale je to u všech stejně?

    Karel

    O tom se tu nezmiňujete. A přitom jsou to čím dál víc prodávaná auta.

    Surcuf

    …automat není auto, to je paskvil………

    Lukáš

    To proto, že jen recyklují 4 roky starý článek a nechce se jim ho aktualizovat.

    Lukáš

    A proto si už supersport v manuálu prakticky nekoupíš, ty bambulo…

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist