Volkswagen Polo IV (2002 – 2009)

Polo čtvrté generace má jako ojetina dobrou pověst. Za tu si ale připlatíte. Mezi malými automobily totiž najdete celou řadu levnějších vozidel.

RADOSTI
Vysoká úroveň dílenského zpracování, nadčasový vzhled, příjemné odpružení, dobré jízdní vlastnosti, povedená sportovně laděná verze GTI.

STAROSTI
Vyšší ceny ojetých vozů, motory 1.2 a 1.9 SDI s nedostatkem výkonu, hlučnější a vibrující tříválce 1.2 a 1.4 TDI.

Mezi malými automobily má Volkswagen Polo už řadu let velice dobré postavení a na trhu s ojetými vozy je žádaný. Stejně jako u dalších volkswagenů ale musíte počítat s vyšší cenou.

Volkswagen Polo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Polo fotogalerie

Právě ta mnohé zájemce odradí. Radost nebudou mít ani motoristé toužící po některém ze silnějších motorů. Drtivou převahu totiž mají tříválcové dvanáctistovky, občas narazíte na zážehovou čtrnáctistovku či diesel.

Šestnáctistovky či přeplňované osmnáctistovky ve výborné sportovně laděné verzi GTI jsou opravdu výjimkou. Ze zážehových motorů přitom hodnotíme jako nejlepší klasické šestnáctiventilové čtrnáctistovky, které zvládají i svižnější tempo.Motorům o objemu 1,2 litru totiž dochází přibližně po překročení rychlosti 80 km/h dech a předjíždění s těmito motorizacemi tak není žádný med (ve městě jsou ale zcela dostačující). Navíc jejich spotřeba asi od rychlosti 110 km/h stoupá závratným tempem. Nemluvě o nadměrných vibracích těchto tříválců a jejich závadách.


Výhrou není ani tříválcový turbodiesel 1.4 TDI, který trpí nadměrnou hlučností a taktéž citelně vibruje. V nízkých rychlostech pracuje velice úsporně, avšak ve vyšších mnohdy vykazuje větší spotřebu než motory 1.9 TDI. Ty mají s malým Polem o poznání méně práce a právě takto se to projeví.

Velice dobré jméno má atmosférický diesel 1.9 SDI, jež pracuje úsporně a je prakticky bezproblémový. Citelně ale zatěžuje choulostivou přední nápravu, a jak již z absence turba plyne, je to lenoch.To pocítíte i při jízdě s prázdným vozem, natož pokud bude plně vytížen. Polo pojme pětici cestujících a zavazadla o objemu 270 litrů, což není na tuto třídu špatné. Pasažéři na zadních sedadlech ale z nabídky místa v oblasti kolen moc nadšeni nebudou.


Interiér naopak můžeme pochválit za pohlednou palubní desku z kvalitně působícího plastu. Také slícování jednotlivých částí je vynikající, najdete zde držák nápoje i několik šikovných odkládacích prostor.

Volkswagen Polo čtvrté generace stojí na shodném podvozku se Škodou Fabia. Po stránce jízdních vlastností je na tom dobře. Pochvalu zaslouží jak za držení jízdní stopy v zatáčkách, tak za účinné tlumení nerovností.Shodný podvozek se škodovkou ale znamená i stejné problémy. Narážíme tím zejména na vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru, které se zde často objevují. Méně obvyklé jsou vůle v uložení stabilizátoru či ramen.


„Tříválec HTP je i přes velkou rozšířenost mnohými považován za kontroverzní motorizaci. Faktem je, že jej zkraje produkce trápilo mnoho problémů a že špatně snáší dlouhé dálniční přesuny. Pracuje-li na limitu svých možností, nadměrně se zahřívá a na trhu koluje spousta opotřebených exemplářů těsně před smrtí,“ varuje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO.

Pohonné jednotky HTP může trápit řada problémů. Objevují se vadné zapalovací cívky, podpálené ventily, zvýšená spotřeba motorového oleje, ale i praskání hlavy motoru. Atmosférický diesel někdy trápí nadměrná spotřeba oleje, turbodiesely zase vadné váhy vzduchu.„Občas mohou zlobit stahovačky elektricky ovládaných oken. Důkladné vyzkoušení by při prohlídce vozu nemělo být opominuto,“ pokračuje ve výčtu závad zástupce AAA AUTO. Automobil také nezřídka trápí zasekávání elektrických oken, za nějž může odchlipující se těsnění. O něj se sklo přibrzdí a bezpečnostní pojistka na odpor zareaguje jeho zastavením.

Ničím překvapujícím není ani koroze výfuku, zejména jeho posledního dílu. Občas se můžete setkat s hučícím ložiskem kola, které se takto hlásí o výměnu.


Ve zpětném zrcátku
2001 – představení čtvrté generace Volkswagenu Polo
2002 – uvedení čtvrté generace Volkswagenu Polo ve tří a pětidveřovém provedení hatchback na trh, zážehové motory 1.2/40 kW, 1.2 HTP/47 kW (oba tříválce), 1.4 16V/55 a 74 kW a diesely 1.4 TDI/55 kW (tříválec), 1.9 SDI/47 kW, 1.9 TDI/74 kW.
2003 – nový zážehový motor s přímým vstřikem paliva 1.4 FSI/63 kW, koncem roku nově v nabídce také turbodiesel 1.9 TDI/96 kW.
2004 – uvedena verze sedan pod označením Classic a varianty Fun a GT.
2005 – facelift, turbodiesel 1.4 TDI nyní ve výkonových verzích 51 a 59 kW.
2006 – příchod verze CrossPolo na zvýšeném podvozku a s ochrannými platy po obvodu karoserie, nové sportovně laděné Polo GTI s přeplňovaným zážehovým motorem 1.8 T/110 kW, koncem roku uvedeno Polo GTI Cup Edition s motorem 1.8 T/132 kW, nově zážehové motory 1.4 16V/59 kW, 1.6 16V/77 kW.
2007 – nový tříválec 1.2 HTP/51 kW.
2009 – ukončení výroby a uvedení stejnojmenného nástupce.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla čtvrtá generace Volkswagenu Polo v roce 2002a.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 4 hvězdičky z 5 možných (28 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 1 hvězdu ze 4 možných (6 bodů)

Milan Jirouš

2.9.2012 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist