Volkswagen Passat 1.4 TSI EcoFuel má nejnižší emise

Passat na zemní plyn v čele, diesely bez filtru propadly.

Instituce FIA a ADAC začaly v roce 2003 provádět vlastní test měření emisí EcoTest, který má poukázat na skutečnou hodnotu vypouštěných produktů spalovacího procesu zážehových a vznětových agregátů automobilů provozovaných v Evropě.

Test totiž nebere v potaz jen emise CO2, ale také emise pevných částic, oxidů dusíku a nespálených uhlovodíků. Ačkoli je procedura založena na normovaném evropském cyklu měření spotřeby a emisí, výsledky bývají velmi odlišné a zejména automobily s dieselovým motorem nejsou hodnoceny jako nejekologičtější, ačkoli to EU vidí jinak. EU totiž sleduje pouze emise CO2, které ale nejsou, jak víme, tím nejvážnějším problémem.

Volkswagen Passat fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Volkswagen Passat fotogalerie

Zapomíná se ale na to, že oproti CO2 mají právě pevné částice, oxidy dusíku a nespálené uhlovodíky přímý vliv na zdraví člověka. Zjistilo se, že vdechování pevných částic ze splodin dieselových motorů způsobuje nejen krevní sraženiny, ale mají také karcinogenní účinky a poškozují mozek. Nesplálené uhlovodíky zase fungují jako účinný halucinogen a oxidy dusíku způsobují poruchy dýchacího systému.

Co je to vlastně CO2?

Oxid uhličitý, chemickou zkratkou označovaný jako CO2, je nejen produkt dokonalého spalování uhlovodíků, který vypouští naše auta, ale také produkt dýchání živých organismů. Zjednodušeně se dá říci, že je to vlastně výsledek spotřeby energie. Potřebujete se hýbat? Musíte dýchat, tudíž vypouštíte CO2. Potřebujete jet někam autem (potřebujete se hýbat na delší vzdálenost)? Spálíte uhlovodíky a vypustíte CO2. Potřebujete si ohřát vodu na čaj? Spálíte fosilní paliva a vypustíte CO2… Oxid uhličitý byl v přírodě a atmosféře odjakživa a bez něj by vlastně ani příroda fungovat nemohla.

Ale zpátky k EcoTestu. FIA a ADAC auta měří ve stejném cyklu jako EU, ale spojuje ho ještě s testem ADAC, který vytvořil vlastní kritéria pro měření emisí při jízdě po dálnici. Ten mnohem více odpovídá skutečnému použití vozu v reálných podmínkách.

EcoTest také rozlišuje, která auta jsou dieselová, která benzínová a která hybridní. Nesleduje tedy jen konečnou hodnotu, ale řadí je do jednotlivých kategorií jak podle pohonu, tak i podle velikosti.

Nejlepší hodnoty nyní dosáhl nový Volkswagen Passat 1.4 TSI EcoFuel, který jezdí na benzín a CNG (stlačený zemní plyn), a stal se tak nejekologičtějším autem podle EcoTestu. EcoTest uděluje autům od 0 do 100 bodů, kdy 100 je výsledek nejlepší. VW Passat EcoFuel získal celkem 92 bodů, za což jako první auto vůbec dostal pět hvězdiček a poráží Toyotu Prius minulé generace.

Passat EcoFuel získal nejvíce bodů díky efektivnímu přeplňovanému motoru 1.4 TSI, který benzín doslova usrkává, a také díky sekundárnímu pohonu na stlačený zemní plyn. Emise ze spalování CNG jsou totiž ještě nižší než ze spalování benzínu.

V nevýhodě jsou auta dieselová (hlavně ta bez filtru pevných částic), protože ačkoli jsou jejich emise CO2 nižší, emise ostatních hodnocených složek, zejména pevných částic a oxidů dusíku, jsou mnohem vyšší než v případě zážehových motorů.

Stejného výsledku jako VW Passat EcoFuel dosáhla i Toyota Prius nové generace, Honda Insight získala 91 bodů a také pět hvězdiček. Nejlépe hodnocený diesel je Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion s filtrem pevných částic (získal 86 bodů), stejný počet bodů dostal i Mercedes-Benz E 200 CDI BlueEfficiency. O třetí místo mezi diesely s 83 body se pak dělí BMW 520d Touring, Škoda Superb 2.0 TDI DPF a Volvo C30 1.6D DRIVe.

V následující tabulce je pořadí prvních deseti vozů:

model

emisní norma

motor

výkon k

palivo/pohon

spotřeba l/100 km

počet bodů

hodnocení

1.

VW Passat EcoFuel DSG

Euro 5

1,4 l

150

plyn

4,85

92

* * * * *

2.

Toyota Prius 1.8

Euro 5

1,8 l

136

benzín/hybrid

4,59

92

* * * * *

3.

VW Passat EcoFuel man.

Euro 5

1,4 l

150

plyn

4,89

92

* * * * *

4.

Honda Insight 1.3

Euro 5

1,3 l

98

benzín/hybrid

4,61

91

* * * * *

5.

VW Golf TDI BlueMotion

Euro 5

1,6 l

105

diesel

4,1

86

* * * *

6.

Mercedes E 200 CDI

Euro 5

2,1 l

136

diesel

5,93

86

* * * *

7.

Volvo C30 DRIVe

Euro 4

1,6 l

109

diesel

4,28

83

* * * *

8.

BMW 520d

Euro 5

2,0 l

177

diesel

5,87

83

* * * *

9.

Honda Civic i-DSI IMA

Euro 4

1,3 l

110

benzín/hybrid

5,53

83

* * * *

10.

Škoda Superb 2.0 TDI

Euro 4

2,0 l

140

diesel

6,32

83

* * * *

 

autoweb.cz

8.1.2010 8:20

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist