autoweb.cz > Volkswagen > Volkswagen Golf > Volkswagen Golf R 2012
Volkswagen Golf R 2012
Dynamika 9
Chování na silnici 9
Provozní náklady 7
Praktičnost 8
X-Factor 4
Celkové hodnocení 7.4
RADOSTI
Dynamika, kvalita, praktičnost
STAROSTI
Nemá schopnosti a charisma podobně výkonné konkurence
Ohledně Volkswagenu Golf mám svou soukromou teorii. Velikou jednoduchou… Říká, že Golf je pro mne jeden z nejlepších, ne-li přímo nejlepší hatchback. Že je sice obvykle dražší než konkurence, a že se mi zvenku nelíbí (je jednoduchý, strohý), ovšem že mne tato stejná nekomplikovanost a funkčnost těší v kabině (ve srovnání se středovou konzolí inspirovanou zřejmě ve vesmírné lodi).
Má teorie končí tím, že mi nezáleží na tom, jaký má Golf motor, neboť vím, že snad všechny jsou dobré a záleží pouze na způsobu, jak je využít. Dvoulitrové TDIčko na pravidelné dálniční testy, GTI pro sportovní charisma, malý benzíňák do města. Golf R je pro mne tou nejméně atraktivní možností modelové řady a hned vysvětlím proč.Volkswagen Golf R má pod kapotou silný benzínový motor s turbem a pohon všech kol. To jsou pro mne jasné identifikační znaky sportovních aut typu Mitsubishi Lancer Evo, Subaru STI a nutně se tedy i na Golf R musím dívat jejich optikou. Scirroco R s hnanou pření nápravou hraje jinou ligu, a mně se moc líbí.
Volkswagen Golf fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Jenže Golf R je čtyřkolka. Jezdí bokem jako Scooby nebo Mitsu? Ne, ani omylem. Tedy ne tak lehce a snadno jako to umí Japonci. Lze vypnout stabilizaci a auto utrhnout, ale v celém snažení necítíte ochotu na straně auta, je to jako nutit zarytého abstinenta, aby se oddal nevázaným alkoholovým orgiím. Nebo tak něco.Jde o to, že jakkoli Golf R papírově zapadá do třídy „rally“ aut, talk skutečnost je jiná. Problémem není ani tak pohon všech kol, v ideálním případě neutrální. Erko totiž na hraně není nedotáčivé, ale jak jsem právě řekl čitelně neutrální. Jenže mu chybí schopnost zatlačit na apexu zadní kola do boku, odpíchout se od asfaltu. Auto je pořád trochu před řidičem.
Na vině je převodka. Automatické DSG řadí sice rychleji než bych to kdy uměl s klasickou pákou já, jenže samovolně odřazuje. Mne nutilo jet stále rychleji a rychleji. Což bylo svým způsobem opojné na dálnici, ale stačilo sjet na okresky kolem Koněprus a já jsem si přestal s autem rozumět.
Automat má dvě spojky a řadí pekelně rychle. Autu by ale víc slušel manuál.
Přeplňovaný čtyřválec má výkon 270 koní s maximem v 6000 otáčkách. To znamená, že musíte motor stále točit. To je v pořádku a osobně to mám rád, radši než vlnu krouťáku hned nad volnoběhem. Jenže automatika neumí držet otáčky, takže když se řidiíte na krátkých úsecích mezi zatáčkami s motorem vytočeným téměř k omezovači, elektronika přeřadí na vyšší kvalt. Právě ve chvíli, kdy potřebujete brzdit a řadit dolů.
To vše mne nutilo buď jezdit s méně vytočeným motorem, eh, a nebo naopak točit tak, aby Golf sám přeřadil daleko před zatáčkou a já měl na výjezdu z apexu jistotu, že další okamžik pro změnu rychlosti je daleko přede mnou. Ani jeden způsob není ideální pro sportovní svezení.Podvozku nelze moc co vytknout. Přilnavost je fenomenální, zadní kola neodskakují aniž když vymetete díru po šrapnelu, umění jet ve zvolené stopě by mohli u VW vyučovat. Spotřeba odpovídá objemu, motoru, přeplňování, čtyřkolce a jízdnímu stylu. Já jsem jezdil za nějakých patnáct litrů.
Chyběl mi hutný zvuk motoru, abych pokračoval ve svých výtkách a opravu moc mi scházelo výhružné zbarvení, rychlé pruhy, velké křídlo, masivní nárazník s lízátkem ostrým jako břitva. GTI si zaslouží být decentní, tohle je ale R a to má být podle mne „ryčné.“ Chtěl bych, aby se auto, za které dám milion, tvářilo víc chuligánsky.
Příslušnost ke špičce řady naznačuje několik detailů a plakety s logem R.
Cena není problém. Je tady hromada špičkové techniky, kvalita a la VW, je tady značka zaručující příslušnost k dané kastě a je tady nějaká výbava.Mně třeba chybělo nastavování podvozku, uměl bych si představit změnu režimu při přejezdu s klasického děravého koberce na ideálně rovný, čerstvě položený asfalt.
Jinak je R Golf jako každý jiný. Má pohodlná sedadla, zde se sportovním šmrncem, vzadu mohou cestovat dospělí lidé a kufr je velký a snadno dostupný.
Verdikt
Volkswagen Golf R je výborně poskládané, kvalitní a rychlé auto, jako „Golf“ umí vše, co od něj při jeho renomé čekáte. Nicméně konkurence laděná opravdu do sportovna, hlavně ta japonská, nabízí víc zábavy a skutečného řidičského adrenalinu. Vkrádá se myšlenka, jestli by jako vrchol modelové nabídky nepostačoval, ve své třídě nepřekonatelný, Golf GTI.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1984 |
Převodovka | automatická dvouspojková |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 270 v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 350 (380) v 2500 - 5000 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 5,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,5 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 60 l |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4212 |
Šířka (mm) | 1779 |
Výška (mm) | 1461 |
Rozvor náprav (mm) | 2578 |
Provozní hmotnost (kg) | 1521 |
Zavazadlový prostor (l) | 275 - 1230 |
Ceny | |
Základní cena test. verze | 978 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 032 800 Kč |