Tři tváře Volva C30: Keke Rosberg

Je to švédské a má to něco společného s F1... co je to?

Jistě, Rosberg narozený v Stockholmu je to v první řadě, ale je to také třetí z vyladěných modelů Volvo C30, které se představili na Las Vegaské SEMA show. Vzala si ho do parády firma Evolve a já si ho nechal nakonec, protože je to ta největší bomba.

A co že to má vlastně společného s F1? Lidé od Evolve tvrdí, že chtěli vytvořit něco, co by vypadalo jako směs ostrého evropského hatchbacku a vozu Formule 1. A to nejen vzhledem, ale i tím, co může nabídnout svému řidiči. Povedlo se jim to? Posuďte sami.

Začali tím, že z auta odmontovali veškeré svislé části karoserie. Zadní blatníky jsou o neuvěřitelných 15 centimetrů širší, zatímco přední nejsou rozšířené vůbec. Klínovitý půdorys vozu působí zlověstně přikrčeně a širokánská ramena zaženou komukoli chuť na závodění.

Pohled zezadu je zřejmě nejvýhružnější. Přísně funkční difuzor umožňuje čerstvě předjetým autům krátký pohled pod sukně a výfuky, ústící nad koly v bocích zadních blatníků vmetou saze do obličeje každému, kdo by se chtěl posmívat střešnímu spoileru. Ten je totiž také plně funkční a navíc plynule nastavitelný, aby měl pilot plnou kontrolu nad zadním přítlakem.

Zabiják pod kapotou

A že to bude sakra potřebovat. Základem motoru je dotřetice nejsilnější sériová T5 o objemu 2,5 litru, tentokrát ale dostala dvojici turbodmychadel, pracujících v sekvenčním režimu. Výsledkem je 507 koní v 6100 otáčkách a zdrcujících 636 Nm krouťáku při 3800 ot./min.

Evolve jde na všechno pěkně zgruntu, což dokazuje nově vyvinutý systém chlazení stlačeného vzduchu. Místo klasického mezichladiče totiž využívá mrazící síly klimatizační jednotky. Uvnitř sacího potrubí přibyl výparník napojený na sériovou klimatizaci a tím pádem se daří snížit teplotu stlačeného vzduchu dokonce níž, než je teplota vzduchu vnějšího. To neumí ani většina mezichladičů.

Při takovém výkonu by bylo bláznovstvím spoléhat na pohon předních kol, takže se firma Evolve spojila se švédským specialistou, firmou Haldex. Ano, stejně jako Heico a stejně jako samotné Volvo u svých sériových čtyřkolek. Výsledkem je zakázkový, elektronicky řízený systém, spolupracující s manuálním šestikvaltem.

Když chceš něco pořádně, udělej si to sám…

Kreativita konstruktérů Evolve ovšem neskončila u nuceného chlazení, ruku (a mozek) k dílu přiložili i při konstrukci brzd. Zbrusu nový systém má na předních kolech čtrnáctipístkové (!!!) třmeny a na zadních šestipístkové. Přední třmen se skládá z více než stovky součástek a k jeho největším přednostem patří, že ke každému pístku má přístup čerstvý vzduch doslova ze všech stran, takže se snižuje riziko přehřátí brzdové kapaliny. Masivní dvoudílné kotouče o průměru 386 a 362 mm doplňují úctyhoný brzdný systém. Ještě jsem ale vynechal jednu zajímavost: Tradiční ruční brzdu nahradil v tomhle speciálu hydraulický systém, napojený na přední brzdy. Smyky přes ručku tedy nepřicházejí v úvahu, ale zato můžete zabrzdit přední kolo a plynem natlakovat turba, abyste měli co nejbrutálnější start…

Ani podvozek nenechala firma Evolve v rukou jiných úpravců. Na přední nápravu ručně vyrobili nový stabilizátor a napojili ho na stavitelné tlumiče Koni. Tvrdé pružiny Eibach naznačují, že půjde převážně o jízdu po závodní trati. Úplně nová zadní náprava se dočkala zakázkových poloos, spojených s příčkovým nosníkem, který udržuje obě nezávoslá kola na zemi za všech situací. Stabilizátory Koni jsou vidět i skrz zadní difuzor. Obě nápravy jsou osazeny systémem rychlé změny světlé výšky, který umožňuje bleskově auto snížit či zvýšit pouze s pomocí obyčejného nástrčkového klíče.

Když se řekne Pirelli P-Zero Rosso 265/30-19, většina lidí si představí zadní nápravu nějakého pořádného sporťáku, jenže tyhle pneumatiky Evolve C30 obouvá na předek. Vzadu najdete monstrózní 355/25-19. Rozměrům pneumatik odpovídají i kola, vpředu 19×9 palců, vzadu 19×14 palců. Stejně jako na většině ryze závodních aut i tato kola mají jedinou centrální matku.

Interiér je pojatý minimalisticky. Najdete v něm šestibodovou ochrannou klec, tmavé kožené čalounění zvýrazněné žlutým obšíváním, plovoucí středovou konzolu z nového průsvitného plastu a špičkový sériový systém Volvo Premium Sound o výkonu 650 Wattů.

To asi, kdyby vás omrzelo to věčné hvízdnání turbodmychadel…

Honza Koubek

2.11.2006 2:52

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist