Toyota Yaris

Původní Yaris už léta vládne všemožným žebříčkům spolehlivosti. Čím to?

Za volantem malého vozu Toyota Yaris potkáte zpravidla někoho, kdo se o auta ani trochu nezajímá: dámy, starší řidiči, mladí lidé s nemotoristickými zálibami… Prostě typ řidičů, kteří chápou auto jako šroubovák. Použijí ho, když je potřeba, pak ho zase vrátí do krabice a nevěnují mu ani myšlenku navíc.

Což je docela škoda. V roce 1999, kdy přišla na svět, byla Toyota Yaris velmi odvážně zkonstruovaný malý automobil – na poměry tradičně konzervativní Toyoty snad až převratně. „Kaplička“ přístrojů uprostřed palubní desky, navíc s trojrozměrným efektem, posuvná zadní lavice, množství odkládacích prostor, velmi moderní vzhled a sofistikovaná pohonná jednotka… tyto a další vlastnosti okouzlily evropské motoristické novináře natolik, že Toyotě Yaris přiřkli prestižní titul Auto roku 2000.

Toyota Yaris fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Toyota Yaris fotogalerie

Toyota Yaris první generace se vyráběla hned s pěti různými motory, jejichž přehled najdete tradičně na konci článku. Zdaleka nejzajímavější je ale ten základní, 1,0 l VVT-i. Má čtyři ventily na válec a dokonce i proměnné časování sacích ventilů. To je v daném segmentu považováno za zajímavé i dnes, natož před devíti lety.

Výroba Yarisu první generace byla ukončena v roce 2005, když přišel na trh nástupnický model.

Jak se s ním jezdí?
Navzdory skrovnému objemu zabírá litrový Yaris sice ne důrazně, ale velmi hladce už od nízkých otáček, má pěkný zvuk a živý charakter. Za volantem Yarisu 1.0 VVT-i rozhodně netrpíte pocitem, že brzdíte provoz – mj. zásluhou nízké hmotnosti auta. Aby těch pozitiv nebylo málo, dlouhodobě udržíte spotřebu lehce nad pěti litry a samozřejmě platíte nejnižší sazbu povinného ručení.

Ostatním motorům se raději vyhněte. Ne snad, že by s nimi byly spojeny nějaké trable, ale neposkytnou vám nic navíc a jakmile se rozhodnete vyměnit Yaris za další auto, bude obtížné nalézt pro ně kupce.

I přes charakterní pohonnou jednotku Yaris nikdy neoslovil nadšené řidiče. Příčinou je nešťastné nastavení podvozku, který nepřináší ani jistotu v zatáčkách, ani plavnou jízdu na rozbitých silnicích, a také řízení, jež znervózňuje kombinací nekomunikativnosti a rychlého převodu.

Kazí se něco?
Spolehlivost Yarisu je naprosto příkladná (což je trochu s podivem, když uvážíte, že se vyráběl ve Francii). Díky tomu se nemusíte bát ani starších exemplářů, pokud vypadají zachovale a mají věrohodnou servisní historii. Dokonce se nebojíme poradit vám, abyste hledali Yaris před modernizací v roce 2003. Kvůli zpřísnění emisních norem tehdy litrový motor přišel jak o dva kilowaty výkonu, tak o část své okouzlující dychtivosti.

Nedojde-li k hrubému zanedbání výměny oleje (což se vzhledem k věku a pohlaví některých majitelů může stát:-)), je Toyota Yaris prakticky bezporuchové auto. Jen občas pozlobí „váha vzduchu“ a vstřikovače systému common rail (Yaris D4-D) mají omezenou životnost.

U motorů, jež mají hodně najeto nebo jezdí už od začátku v ČR, mohou uhlíkaté usazeniny poškodit systém variabilního časování. Při zkušební jízdě by vás měla varovat kontrolka diagnostiky.

Další poruchy jsou vesměs běžné, související s počtem najetých kilometrů a snadno odhalitelné: ložiska kol, zteřelé brzdové hadice, vůle v táhlech stabilizátoru.

SHRNUTÍ
Toyota Yaris byla, je a bude volbou z rozumu. Nekazí se, jezdí za pár korun a velmi dobře si drží cenu. Zkrátka šroubovák, ale velmi dobře vymyšlený.

KLADY
Vynikající litrový motor s nízkou spotřebou, spolehlivost, prakticky řešený interiér, pomalý pokles ceny i u starších kusů

ZÁPORY
Horší zpracování interiéru, slabá kvalita jízdy, hlučný podvozek, pro někoho malý kufr

VARIANTY
Třídveřový a pětidveřový hatchback, pětidveřové MPV (Yaris Verso); pětistupňová manuální převodovka, poloautomat MMT (pro 1.0 VVT-i od roku 2003)

Benzínové motorizace
1.0 VVTi 1,0 l 50 kW/68 k, 95 Nm (do 2003)
1.0 VVTi 1,0 l 48 kW/65 k, 90 Nm (do 2003)
1.3 VVTi 1,3 l 63 kW/85 k, 121 Nm
1.5i 16V 1,5 l 78 kW/106 k, 140 Nm
1.5i 16V Turbo 1,5 l, 110 kW/150 k 196 Nm

Naftové motorizace
1.4 D4-D 1,4 l 55 kW/75 k, 170 Nm

autoweb.cz

7.2.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist