autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Toyota Yaris
Toyota Yaris
Za volantem malého vozu Toyota Yaris potkáte zpravidla někoho, kdo se o auta ani trochu nezajímá: dámy, starší řidiči, mladí lidé s nemotoristickými zálibami… Prostě typ řidičů, kteří chápou auto jako šroubovák. Použijí ho, když je potřeba, pak ho zase vrátí do krabice a nevěnují mu ani myšlenku navíc.
Což je docela škoda. V roce 1999, kdy přišla na svět, byla Toyota Yaris velmi odvážně zkonstruovaný malý automobil – na poměry tradičně konzervativní Toyoty snad až převratně. „Kaplička“ přístrojů uprostřed palubní desky, navíc s trojrozměrným efektem, posuvná zadní lavice, množství odkládacích prostor, velmi moderní vzhled a sofistikovaná pohonná jednotka… tyto a další vlastnosti okouzlily evropské motoristické novináře natolik, že Toyotě Yaris přiřkli prestižní titul Auto roku 2000.
Toyota Yaris fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Toyota Yaris první generace se vyráběla hned s pěti různými motory, jejichž přehled najdete tradičně na konci článku. Zdaleka nejzajímavější je ale ten základní, 1,0 l VVT-i. Má čtyři ventily na válec a dokonce i proměnné časování sacích ventilů. To je v daném segmentu považováno za zajímavé i dnes, natož před devíti lety.
Výroba Yarisu první generace byla ukončena v roce 2005, když přišel na trh nástupnický model.
Jak se s ním jezdí?
Navzdory skrovnému objemu zabírá litrový Yaris sice ne důrazně, ale velmi hladce už od nízkých otáček, má pěkný zvuk a živý charakter. Za volantem Yarisu 1.0 VVT-i rozhodně netrpíte pocitem, že brzdíte provoz – mj. zásluhou nízké hmotnosti auta. Aby těch pozitiv nebylo málo, dlouhodobě udržíte spotřebu lehce nad pěti litry a samozřejmě platíte nejnižší sazbu povinného ručení.
Ostatním motorům se raději vyhněte. Ne snad, že by s nimi byly spojeny nějaké trable, ale neposkytnou vám nic navíc a jakmile se rozhodnete vyměnit Yaris za další auto, bude obtížné nalézt pro ně kupce.
I přes charakterní pohonnou jednotku Yaris nikdy neoslovil nadšené řidiče. Příčinou je nešťastné nastavení podvozku, který nepřináší ani jistotu v zatáčkách, ani plavnou jízdu na rozbitých silnicích, a také řízení, jež znervózňuje kombinací nekomunikativnosti a rychlého převodu.
Kazí se něco?
Spolehlivost Yarisu je naprosto příkladná (což je trochu s podivem, když uvážíte, že se vyráběl ve Francii). Díky tomu se nemusíte bát ani starších exemplářů, pokud vypadají zachovale a mají věrohodnou servisní historii. Dokonce se nebojíme poradit vám, abyste hledali Yaris před modernizací v roce 2003. Kvůli zpřísnění emisních norem tehdy litrový motor přišel jak o dva kilowaty výkonu, tak o část své okouzlující dychtivosti.
Nedojde-li k hrubému zanedbání výměny oleje (což se vzhledem k věku a pohlaví některých majitelů může stát:-)), je Toyota Yaris prakticky bezporuchové auto. Jen občas pozlobí „váha vzduchu“ a vstřikovače systému common rail (Yaris D4-D) mají omezenou životnost.
U motorů, jež mají hodně najeto nebo jezdí už od začátku v ČR, mohou uhlíkaté usazeniny poškodit systém variabilního časování. Při zkušební jízdě by vás měla varovat kontrolka diagnostiky.
Další poruchy jsou vesměs běžné, související s počtem najetých kilometrů a snadno odhalitelné: ložiska kol, zteřelé brzdové hadice, vůle v táhlech stabilizátoru.
SHRNUTÍ
Toyota Yaris byla, je a bude volbou z rozumu. Nekazí se, jezdí za pár korun a velmi dobře si drží cenu. Zkrátka šroubovák, ale velmi dobře vymyšlený.
KLADY
Vynikající litrový motor s nízkou spotřebou, spolehlivost, prakticky řešený interiér, pomalý pokles ceny i u starších kusů
ZÁPORY
Horší zpracování interiéru, slabá kvalita jízdy, hlučný podvozek, pro někoho malý kufr
VARIANTY
Třídveřový a pětidveřový hatchback, pětidveřové MPV (Yaris Verso); pětistupňová manuální převodovka, poloautomat MMT (pro 1.0 VVT-i od roku 2003)
Benzínové motorizace
1.0 VVTi 1,0 l 50 kW/68 k, 95 Nm (do 2003)
1.0 VVTi 1,0 l 48 kW/65 k, 90 Nm (do 2003)
1.3 VVTi 1,3 l 63 kW/85 k, 121 Nm
1.5i 16V 1,5 l 78 kW/106 k, 140 Nm
1.5i 16V Turbo 1,5 l, 110 kW/150 k 196 Nm
Naftové motorizace
1.4 D4-D 1,4 l 55 kW/75 k, 170 Nm
autoweb.cz