Test Lexus UX 250h 4×4 E-Four: Přesně jaký čekáte

Nový Lexus UX je nejmenším zástupcem hybridních crossoverů japonské značky. Jak se nám líbil?
img_2769-1100x618.jpgCelá galerie 18 Zdroj: Autoweb.cz

Jako auto je UX především originální a samozřejmě snadno zařaditelné ke značce jak zevnějškem, tak uvnitř, a to i navzdory tomu, že technicky vychází z Toyoty C-HR. Z hlediska jízdních vlastností jsem úplně nejásal, ale v rámci kategorie městských SUV se jedná o povedené auto jen s jedním neodpustitelným problémem, a to jsou rány od přední nápravy při přejíždění příčných nerovností ve chvíli, kdy tlumič jde dolů. Působí to, jako kdyby měl moc krátký zdvih a roztáhl se nadoraz. A komfortu rozhodně nepřidá ani použití pneumatik run-flat.

Naopak velkou pochvalu má Lexus za nastavení všech asistentů řízení, které vůbec neotravují, a ještě vetší za věc dneska už téměř nevídanou. S autem se dá rozjet nepřipoutaný a dokonce k tomu s otevřenými dveřmi. Jako dítě jsem to zkoušel znovu a znovu.

Jízdní projev je neutrálně nedotáčivý, tak jak to u aut bez sebemenších sportovních ambicí bývá. Přetáčivost lze vyvolat hraním si s hmotností auta, ale tak jako u Fordu Focus současné (natož první) generace rozhodně ne. Příkladná je také jistota a stabilita auta ve vyšších rychlostech i hodně nad naším povoleným dálničním maximem.

Hybridní varianta používá jako základ úplně stejný dvoulitrový atmosférický benzínový motor, jako základní model UX 200, ale naladěný tak, že pracuje pouze v tzv. Atkinsonově cyklu (což je v zásadě řešení zvyšující účinnost spalovacího motoru) a jeho účinnost tak dosahuje rekordních 41 %.

Výkon a točivý moment pak mají hodnoty 107 kW a 180 Nm. Spalovacímu motoru pak pomáhá elektromotor umístěný rovněž u přední nápravy s výkonem 80 kW a hlavně okamžitých 202 Nm. Verze e-four má ještě malý motor o výkonu 5 kW na zadní nápravě. Systémový výkon tak činí dohromady 178 koní, což stačí na zrychlení na 100 km/h za 8,5 s.

Jak jsme u Lexusů zvyklí, převodovka je planetová s lineárně proměnným převodem, přičemž pro lepší pocit z jízdy volič umožňuje „manuální řazení“, což znamená, že převodovka simuluje skutečné rychlostní stupně. V souvislosti s hybridním soustrojím je pak zajímavá informace, že až do rychlosti 115 km/h může UX jet pouze na elektřinu.

A informace zajímavá pro každého je, že spotřeba nikdy nepřesáhla 7 litrů, přičemž jsem jezdil pouze po Praze a okolí, a to v žádném případě úsporně. Z hlediska uživatelského Lexus dotáhl hybridní technologii k dokonalosti (také uvádí, že se jedná o čtvrtou generaci hybridního agregátu), protože řidiče vůbec nijak neobtěžuje, a nebýt převodovky CVT, kterou ale používá i čistě benzínová verze UX 200, neměl by důvod hledat, jestli se jedná o hybrid, nebo ne.

Další zajímavá informace o Lexusu UX se týká designu, konkrétně faktu, že šéfdesignérkou auta je žena. Nevím, jestli to bude mít vliv na to, že se auto bude víc líbit právě ženám, ale mohu potvrdit, že pozornost budí napříč pohlavími a věkovými skupinami.

Lexus tvrdí, že při vývoji auta bylo hodně dbáno na aerodynamiku všech částí auta od spojlerů až po disky kol. K tomu mám jen jednu výtku, a sice to, že do jinak dobře odhlučněného interiéru už od rychlosti kolem 100 km/h pronikal aerodynamický hluk od zrcátek. Jinak co se týče charakteristických rysů karoserie, i UX je jednoznačně zařaditelný ke značce. Ať se na něj díváte zepředu, ze strany nebo zezadu, okamžitě vidíte prvky typické i pro další nejen SUV od Lexusu.

To samé platí i pro interiér, který je opravdu povedený. Inženýři od Lexusu už naštěstí před lety opustili jejich obsesi tlačítky a doby, kdy jste jich napočítali padesát, jsou pryč. Ovšem pokud obsesi neléčíte, najde si jinou cestu, na co se upnout. Podle mě se nedají jinak vysvětlit pokusy vývojářů o nalezení zbytečně originálních řešení pro ovládání infotainmentu.

Zatímco malý joystick, používaný ještě před pár lety, byl díky svému technickému provedení originální, ale zároveň docela použitelný, systém destičky s haptickou odezvou ve mně nadšení nevyvolával. Naštěstí se aspoň klimatizace ovládá klasickými tlačítky.

Jako celek je interiér dost extravagantní, ale rozhodně ne nevkusný. Obzvlášť v kombinaci se světle béžovými sedačkami působí opravdu luxusně. Před řidičem je 7palcový displej, nahrazující přístrojový štít, s povedenou grafikou a širokým rozsahem nastavení zobrazení. Navíc umí i pěkně zčervenat, a to v případě zvolení režimu Sport S nebo Sport S+ (to platí pouze u výbavy F Sport).

A nejen, že zčervená displej, ale zároveň umělý zvuk, který auto pouští do reproduktorů, ještě zesílí a získá basovou linku. To ocenily hlavně děti, které jsem vozil, a naštěstí se celý tento zvukový doprovod dá vypnout jedním tlačítkem vlevo od volantu. K interiéru nicméně mám jednu výtku, v této cenové kategorii by člověk očekával vyhřívaný volant, hlavně ve srovnání s jinak rozsáhlou ostatní výbavou. A ještě může překvapit dost mělký zavazadlový prostor.

Lexus UX 250h je velmi originální auto, s bezvadně fungujícím hybridním soustrojím, které navíc opravdu reálně podstatně snižuje spotřebu. Navíc je na první pohled přiřaditelný ke značce, která patří mezi ty exkluzivnější, ale ze všech jejích modelů vypadá nejpřátelštěji.

Věřím, že zacílení na ženy řidičky bude fungovat, a i když základní cena za výbavu Elegance je přesně rovný milion korun, jedná se o segment trhu, kde cena není zdaleka jediné kritérium pro koupi, takže by si své zákaznice a zákazníky najít mohl.

Čtěte také: Lexus CT 200h: Hybridní pohodář

27.3.2020 12:00| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist