Test Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost: Splašený nákupní košík

Tohle auto učaruje – vypadá nenápadně, ale přesto dává najevo, že není běžným kompaktním hatchbackem. Čím vším překvapí splašený nákupní košík s tříválcem a výkonem 200 koní? Spálili jsme přes sto litrů benzinu, abychom to zjistili.
test-ford-fiesta-st-autoweb-nakupni-kosik-rs-hothatch-launch-control-led-auto-1-1100x618.jpgCelá galerie 23 Zdroj: Ondřej Svoboda

Zastavět do malého hatchbacku nějaký velký výkonný motor většinou znamená kompromis v oblasti hmotnosti, jízdních vlastností nebo ceny. Nejostřejší verze prémiových kompaktů kolikrát letí k milionu korun – máte sice pak pojízdný raketový batoh, který by záviděl i Robby Rakeťák, ale málokdy ho potkáte na silnicích v rukou skutečného uživatele. Opakem je třeba absurdně drahá Audi A1, která za necelý milion nabídne jenom slabý litrový tříválec, co výkonem nijak neoslní, zatímco cena způsobí zánět očních spojivek.

Vynalézaví kutilové pak sáhnou po nějaké ojetině a zastaví do ní například osmiválec – známe šílený Volkswagen Lupo nebo Aston Martin Cygnet, nicméně takové vozy jsou zcela nepoužitelné, zbytečné a vlastně naprosto idiotské. Takzvaně od lesa na to šli v severoamerickém Fordu, zamysleli se a postavili vážně zajímavou kombinaci tříválcového nákupního vozíku pro matky s dětmi a hravé štěně pro mladé řidiče.

Ford Fiesta ST má pod kapotou „jen“ tříválcový motor o objemu 1,5 litru, nicméně naladěný na 200 vitálních koňských sil a spárovaný se šestirychlostním manuálem s krátkými řadicími dráhami. Jelikož auto váží bez řidiče jen lehce přes 1 200 kilogramů, slibují tabulkové výpočty tučnou porci zábavy a slušnou spotřebu benzinu. Realita je však úplně jiná – na spotřebu nebo technologii vypínání jednoho válce hned zapomenete, po každém startu přepnete na sportovní profil (deaktivuje se spořič emisí stop/start) a zaposloucháte se do hodně decentního bublání výfuku s aktivní klapkou. Malé ST není uřvaným hrubiánem – ani v otáčkách se neprojevuje nijak agresivně, neruší sousedy, je to takový ten malý kluk ze sídliště, co sportuje, baví se, chodí pozdě domů, ale nedělá bordel.

Defenzivní jízda se k vozu hodí asi stejně jako šlehačka na vánočního kapra, proto bude ručička otáčkoměru nejčastěji lítat od šestky ke čtyřce a probouzet k životu oranžovou kontrolku ST na přístrojovém štítu, která hlásí: Přeřaď! Škoda, že se varování nezobrazuje někde výše k očím řidiče, například Hyundai i30N má diody nad „budíky“, Subaru BRZ zase varuje červeným světýlkem v centrálním otáčkoměru a BMW vám pouští graf otáček pomocí head-up displeje přímo na čelní sklo.

Pozadu nezůstali inženýři ani s vývojem podvozku, jelikož Fiesta ST nabídne sportovní odpružení se sníženým zavěšením kol a speciální vyladění pružin na zadní nápravě, což se na jízdě znatelně podepisuje. Podvozek umí pracovat i na rozbitých cestách a na relativně vysoký hatchback, který proporcemi připomíná malý crossover, drží solidní úroveň sportovnosti. Fiestě nesvědčí jen hodně vysoké rychlosti v kombinaci se záplatovanými cestami – tehdy má splašený nákupní košík tendence uskakovat, ale ne tolik, abyste si museli hned měnit spodní prádlo.

Řízení se za sportovní moc požadovat nedá, odezva od kol ve volantu je nasimulovaná progresivním servořízením, což vzhledem k základní ceně přesahující lehce půl milionu vlastně vůbec nevadí. Svěží vítr do plachet přidává volitelný mechanický samosvorný diferenciál, ten otáčí karty ve váš prospěch a je sakra zábavný. Fiesta ST díky samosvoru kosí zatáčky stejně jako Tomáš Enge ve formuli, nabídne lepší ovladatelnost, případně zkrátí váš okruhový čas. Zprvu se na auto oprávněně koukáte skrz prsty, protože vidíte nablýskaný angličák se skautskými odznáčky ST, jenže po první vyjeté nádrži paliva a zpráskání prakticky většiny běžných aut tomuhle hothatchi přijdete na chuť a pochopíte, proč ho Jeremy Clarkson (ex. Top Gear) vzal místo na okruh do obchodního centra.

Kdybychom měli za každé použití asistenta rozjezdu (Launch Control) vhodit do palubky pětikorunu, tak Státní tiskárna cenin za chvíli razí další nové mince. Takhle roztomilost se aktivuje jedním tlačítkem na volantu, pak sešlápnete spojku, zařadíte jedničku, sešlápnete plyn na podlahu, počítače drží motor ve třech tisících otáčkách, výfuk rytmicky brumlá, vy rychle pustíte spojku a vůz vystřelí z místa na stovku za 6,5 vteřiny. A když vezmete ostře zatáčku? Auto se postaví na tři! Už chápete, proč je tenhle přepravník dětí, nákupů a maminek tak neuvěřitelně zábavný?

Legrací to nekončí, Fiesta ST je rozhodně praktickým autem, jelikož nabídne pět míst k sezení, prostorný kufr o objemu až 311 litrů, spoustu místa vpředu, funkční výbavu s prvky z vozů vyšších tříd, prémiové audio Bang & Olufsen a také líbivý design. Především pro ženy je barva a vzhled (u aut) na prvním místě, takže červený bonbonek s masivní maskou chladiče ve stylu Aston Martin a adaptivními diodovými světlomety, které jsou vylepšené dynamickými blinkry, zkrátka učaruje nejen něžné pohlaví.

Vlastně tou nejlepší věcí na malém fordu je to, že jde pořád o nenápadné auto, co můžete nechat přes noc na sídlišti bez obav o zvědavé návštěvy adolescentních obdivovatelů nesmyslných aut typu Tesla X nebo Audi e-tron. Na silnici budete ST také přehlížet, tedy až do chvíle, než se objeví v levém zpětném zrcátku a předjede vás s grácií hodnou pravého hothatche. Nejde o nejrychlejší, nejhezčí, nejpovedenější nebo jiné nej autíčko na světě – Ford Fiesta ST je trochu specifické, ale hodně překvapivé vozítko se slušnou základní cenou nabízející sloní porci zábavy pro každý den.

12.6.2019 12:00| autor: Jan Majurník

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist