Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost: Konečně pět dvěří

Jeden z nejpopulárnějších ostrých hatchbacků měl jenom minimum drobných chybiček. Pětidveřová varianta, kterou nyní konečně můžete objednávat, eliminuje jednu z nich.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.8

Radosti

  • Svižný motor, kterému nechybí trocha jiskry
  • Extrémně přetáčivý podvozek a možnost vypnout stabilizaci
  • Harmonické sladění ovládacích prvků
  • Praktická pětidveřová karoserie konečně i pro verzi ST
  • Vynikající opora sportovních sedadel

Starosti

  • Sedadlo řidiče stále ukotvené příliš vysoko
  • Tuhý podvozek je místy až příliš nekompromisní
  • Silnější verze ST200 není určena pro náš trh

Ford Fiesta ST dlouhodobě patří mezi nejpopulárnější ostré hatchbacky. Kombinace svižné dynamiky, zábavného podvozku, relativní praktičnosti a dostupné ceny činí z tohoto auta zkrátka neodolatelnou nabídku. Automobilka dokonce jeden čas nestíhala masivní poptávku uspokojovat, jaký byl o malý hot-hatch zájem. Tenhle prcek měl vlastně jen hodně málo chyb – po dlouhá léta se jediným velkým nedostatkem zdála být snad jen absence pětidveřové karoserie. Přitom třeba v USA byla běžně k dostání, naopak tam chyběla verze třídveřová, takže rozhodnutí nenabízet pětidveřovou verzi na českém trhu bylo pro mnohé nepochopitelné. Automobilka se však nyní rozhodla tuhle chybu napravit, když ke konci života ostré Fiesty nabízí pět dveří konečně i u nás. Je o co stát?

Interiér

Uvnitř se pětidveřová verze od třídveřové pochopitelně v mnohém neliší. Dostanete do ruky dobře padnoucí volant, vytažené sportovní sedačky, tři kovové pedály a slušnou řadicí páku. Znamená to tedy, že poloha za volantem je stále poměrně vysoká, jak bývá u ostrých Fordů zvykem, v tomto ohledu nečekejte žádné zlepšení, brzy si však zvyknete. Také díky dokonalému objetí hlubokých sedaček vám řidičská pozice nepřijde po čase nepřirozená a navíc vás potěší harmonicky sladěné ovládací prvky. Jinak je ostrá verze uvnitř jako každá normální Fiesta – slušně smontovaná, poměrně přehledná a vizuálně celkem atraktivní, přestože je to v jádru malé a levné auto. A jak se na praktičnosti projevily zadní dveře? Jelikož vzadu stejně není místa příliš nazbyt, můžete získat pocit, že zadní dveře vlastně nepotřebujete. Pokud však často usazujete dítě do autosedačky, dveře navíc zásadně usnadňují život. Dokonce i dopředu se vám bude nastupovat lépe, jelikož přední dveře už nejsou tak dlouhé a těžké. Rozhodně krok kupředu, alespoň ve chvíli, kdy Fiestu ST nepovažujete jen za víkendovou hračku, ale plnohodnotné rodinné auto.

Pohon

Těšili jste se na silnější verzi ST200, která slibovala poskočení výkonu na 200 koní a točivého momentu na 290 Nm, s overboostem po dobu 15 sekund pak dokonce na 215 koní a 320 Nm? Musíte si nechat zajít chuť, Ford Fiesta ST200 bohužel není určena pro český trh. Máme proč truchlit? Těžko soudit, se silnějším autem jsem neměl tu čest, nicméně výkonový rozdíl se nezdá být tak markantní, jakkoliv je každý koník vítaným zpestřením. Tohle auto rozhodně nemůžete označit za pomalé, a přestože na své konkurenty ztrácí, je přesně dostatečnou měrou svižné, motor díky výraznější turbodíře působí živelně, nepostrádá charakter ani ostrou odezvu na plyn a díky příjemnému chroptění od sání a prskání od výfuku navozuje tu správnou atmosféru. Rychlosti šestistupňového manuálu jsou také naskládané hezky natěsno a kulisa řazení je krátká a přesná, takže jste neustále zaměstnaní příjemnými povinnostmi.

Spotřeba

Přeplňovaná šestnáctistovka láká papírovou spotřebu 8,3 l/100 km ve městě. Ve skutečnosti se budete muset trochu snažit, abyste vůbec dosáhli devíti litrů, bez větší snahy ale můžete počítat se stabilními deseti litry, což je také průměr, kterého dosáhnete, když si vyrazíte na svižnější výlet po okreskách kombinovaný volnějším návratem domů. Menší motor s turbem slibuje hospodárnost, jenže Fiesta ST vás bude neustále lákat, abyste nedbali na spotřebu a prostě si užívali…

Ovladatelnost

Podvozku totiž opravdu neodoláte. Stačí totiž úplně vypnout stabilizaci a rázem vám naservíruje pořádnou porci zábavy hraničící s vulgaritou. Ostatně za způsob, jakým tohle auto vrtí zadkem, by se nemusela stydět nejedna barová tanečnice. Extrémně ostrým řízením, které poslouchá snad na samotnou myšlenku, pošlete přední kola do zatáčky, ve které se zahryznou do asfaltu, zadní náprava pak jen poslušně následuje přední v takové přetáčivosti, o jakou si povolením plynu řeknete, aby nakonec vnější kolo také zakleklo a vnitřní se pověsilo do vzduchu. Podvozek je hodně tuhý, místy působí až křečovitě, hlavně na městských nerovnostech jako je kanalizace nebo dlažební kostky, na druhou stranu přes všechno natřásání působí celistvým, pevným a bytelným dojmem. Přestože je jízdní komfort často dost nekompromisní, stále je míra diskomfortu, která k ostrým hatchbackům prostě patří, na snesitelné úrovni. A v důležitých momentech, třeba na zvlněné a flekaté okresce, se podvozek nenechá rozhodit.

Verdikt

V dnešní povrchní době, kdy holá čísla znamenají víc než skutečné řidičské zážitky, můžete Fiestu ST snadno odsoudit na poslední místo za těžkou konkurencí malých ostrých hatchbacků, na které prostě výkonově ztrácí. Vždyť Peugeot 208 GTi nabídne 208 koní a Renault Clio R.S. Trophy dokonce 220 koní. To je už značný rozdíl, jenže čísla nejsou všechno. Kombinace charakterního motoru, příjemné ovladatelnosti, extrémně zábavného podvozku, slušné praktičnosti, solidnosti „německé“ značky a nejlepší ceny prostě dělá z tohoto auta nejen nejrozumnější, ale zároveň i nejvíce vzrušující volbu mezi malými hot-hatchi. A s příchodem pětidveřové karoserie navíc odpadl i poslední důvod, proč si Fiestu ST nepořídit.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1596
Kompresní poměr10,1 : 1
Vrtání x zdvih (mm)79,0 x 81,4
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu205/40 R17
Pneumatiky vzadu205/40 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)134 / 182 v 5700
Točivý moment (Nm)240 v 1600 - 5000
Výkon/hmotnost (k/t)neuvedeno
Nejvyšší rychlost (km/h)223
Spotřeba paliva (l/100 km)8,3 / 4,8 / 6,1
Objem nádrže (l)42
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)3975
Šířka (mm)1722
Výška (mm)1456
Rozvor náprav (mm)2489
Provozní hmotnost (kg)neuvedeno
Celková hmotnost (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)276 / 974
Ceny
Základní cena modelu288 990,- (1.25 Duratec 82 k Trend Edition 5dv.)
Základní cena test. verze468 990,- (1.6 EcoBoost 182 k ST+)
6.6.2017 4:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist