Barum rally 2018 ve zpětném zrcátku

Letošní barumka přinesla neuvěřitelně dramatický boj o vítězství, ale také skvělá klání v rámci stále populárnějšího Peugeot Rally Cupu, který v okolí Zlína zakončoval sezónu. Když už to vypadalo, že celkové prvenství uchvátí zahraniční posádka, Kopecký s Fabií R5 mohutně zatáhl a doslova si dolétl pro čtvrté vítězství v řadě na této vyhlášené soutěži.

Foto: Archiv

Barum Czech Rally Zlín 2018 je nejen nejlepší českou rallyovou soutěží, ale také jedním z nejprestižnějších podniků v Evropě. Její již 48. roční opět přilákal do Zlína a okolí nespočet fanoušků a to jak z České republiky, tak z dalších států Evropy. Také na startovní listině jsme mohli zaznamenat celou řadu účastníků z nejrůznějších zemí. Nakonec aby ne, když se soutěž opět jela jako součást evropského šampionátu ERC.

Fanoušci rychlých kol se přijeli podívat jak na rychlé moderní speciály třídy R5, vybavené přeplňovaným motorem a pohonem všech kol, tak na velmi rychlé dvoukolky, nejčastěji z dílen Opelu a Peugeotu, ale i na špičkové historické vozy startující v rámci přidružené Star Rally. Mezi soudobými automobily ale byly k vidění také zajímavé kousky, jako jsou třeba továrně postavené vozy Fiat Abarth 124 RGT s pohonem zadních kol.

Barum Rally 2018 měla několik vrcholů

Star rally vyhrála a pořadí historických automobilů tak opanovala posádka Vlastimil Neumann – Otto Slezák s krásným Fordem Escort RS Cosworth. Pro druhé místo si dojel Tomáš Enge se sestrou Lucií, který si tak odskočil letos již podruhé z okruhů a opět předvedl, že umí za volantem jakéhokoli vozu. Třetí příčka patří posádce Jan Krajča – Martin Hejral, jedoucí stejně jako Enge s vozem Škoda 130LR.

Soudobé automobily měly v podstatě dva vrcholy. Tím první byl bezpochyby boj o celkové vítězství. K tomu se ještě dostaneme. Tím druhým, prakticky stejně sledovaným, boj ve třídě 6 – tedy klání nejrychlejších vozů s pohonem jedné nápravy, a to jak v rámci třídy, kde si to rozdávaly peugeoty s opely, tak v rámci populárního Peugeotu Rally Cupu, který zde zakončoval sezónu. Soutěžily zde také posádky Opel Adam Cupu, takže konkurence byla skutečně veliká.

Dvoukolky jsou rychlé a baví i diváky

V rámci „dvoukolek“ byl nakonec nejrychlejší Märtinš Sesks, lotyšský závodník z německého ADAC Opel Rallye Junior Teamu. Jeho závodnímu speciálu třídy R2 nestačil ani rychlostí proslulý Rakušan Simon Wagner s Peugeotem 208 R2, kterého naši fanoušci dobře znají z loňského působení v národním poháru Peugeot Rally Cup. Pro letošek vyměnil české tratě za evropské, kde startuje pod hlavičkou francouzského, továrně podporovaného týmu, Saintéloc Junior Team. První dvě příčky tedy patří továrně řízeným týmům a nejinak je to v případě třetího místa, na němž dojel Švéd Tom Kristensson s dalším Opelem Adam R2.

Pohárový závod Opel Adam Cup v rámci Barum rally 2018 vyhrála posádka Martin Vopatřil – Karel Voltner s Opelem Adam Cup, který je na rozdíl od špičkových „er-dvojek“ výrazně slabší. Druhý pohárový vůz dovedl do cíle David Štefan a třetí Martin Baďura.

Peugeot Rally Cup CZ zakončil sezónu

Vrchol sezóny ale na barumce prožívaly především posádky s rychlými Peugeoty 208 R2, startující v rámci druhého ročníku českého Peugeot Rally Cupu (pohár se jezdí i v jiných zemích Evropy jakožto národní seriál závodů). Automobily třídy R2, s výkonem blížícím se hranici dvou set koní, sekvenčním řazením a propracovaným podvozkem, umějí být velice rychlé. Peugeoty 208 R2 navíc těží z precizních brzd a mimořádně klidného chování v okamžik, kdy je třeba jít prudce na brzdy. To jejich jezdcům umožňuje brzdit skutečně až na poslední chvíli těsně před zatáčkou.

Ve Zlíně bral pohárové vítězství letošní celkový vítěz Peugeot Rally Cupu CZ Jan Talaš, jemuž četl noty Zbyněk Pils. Druhá byla v pohárové klasifikaci posádka Tomáš Knápek – Ivan Horák a třetí místo ukořistila posádka René Dohnal – Roman Švec. Ti všichni tedy dosáhli nejen na body, ale i finanční odměny za umístění. Další mimořádné finanční prémie se braly za pořadí v celkové klasifikaci Peugeot Rally Cupu CZ 2018, jelikož jak zde již padlo, barumka byla jeho poslední letošní soutěží.

V celkovém pořadí zvítězili Jan Talaš se spolujezdcem Zbyňkem Pilsem, druhé místo patří dvojici René Dohnal – Roman Švec a třetí příčka posádce Tomáš Knápek – Ivan Horák. „Musím říci, že jsem se ze začátku Barumky docela trápil. Nešlo mi to na mokru a kluci jeli velmi rychle. Patří jim za to velký respekt a obdiv. Naštěstí jsme se vyhnuli defektům a chybám, takže první místo v cíli byla souhra dobrých okolností. A pochopitelně jsem nadšený z celkového prvního místa v Peugeot Rally Cupu. Byla to moc pěkná sezóna, dobře připravená a pro nás jezdce i finančně zajímavá. Doufám, že nás bude v příštím ročníku víc,“ prozradil vítěz seriálu Peugeot Rally Cup, Jan Talaš.

Letos v rámci Peugeot Rally Cupu CZ startovalo sedm posádek, snahou pořadatelů je aby jejich počet pro příští rok narostl alespoň na deset. Díky atraktivním finančním odměnám za umístění to rozhodně není vyloučeno. Nakonec i technika je lákavá, a to jak pro ty méně zkušené, tak pro již ostřílené jezdce.

Přetahovaná o první místo

Velice zajímavou bitvu viděli diváci mezi špičkovými speciály třídy R5. Zpočátku soutěže se ujal vedení Kopecký s tovární Škodou Fabia R5, který vyhrál se spolujezdcem Pavlem Dreslerem první dvě rychlostní zkoušky. Ale třetí RZ ovládl Rus Nikolay Gryazin s Fordem Fiesta R5, zatímco Kopecký dojel až patnáctý kvůli pomalému defektu kola.

Celkového vedení se ujal velice rychlý Rus Alexey Lukyanuk a bylo jasné, že cesta českých barev za vítězství se značně komplikuje. Navíc v průběžném pořadí byl druhý jeho krajan Gryazin a třetí Španěl Dani Sordo, který si odskočil z mistrovství světa WRC, aby prověřil Hyundai i20 R5 na našich tratích. Kopeckému po třetí RZ patřila čtvrtá příčka se ztrátou 17,8 sekundy na vedoucího jezdce. To je v motoristickém sportu skutečně hodně, ale odjeté byly teprve tři rychlostní zkoušky z patnácti. Ve třetí RZ ze soutěže odstoupil Václav Pech kvůli technickým problémům s vozem Ford Fiesta R5.

Následně začali tahanice, jednou dojel Kopecký třetí, pak RZ vyhrál a propracoval se na druhé místo za Lukyanuka. Jenže šestá rychlostní zkouška přinesla další problém, když trefil velký kámen a dojel až devatenáctý. Tím se propadl na třetí místo za Gryazina, přitom na záda mu dýchal na českých rozbitých tratích stále jistější Sordo.

Sedmičku vyhrál Lukyanuk, osmičku a devítku Kopecký, který se tak opět ocitl na průběžném druhém místě. Na desáté RZ havaroval Štajf s Fabií R5, pro něhož tak letošní barumka skončila. Na mále měl i Francouz Laurent Pellier s Peugeotem 208 T16, tedy čtyřkolkou třídy R5, který vylétl mimo trať, ale dokázal se vrátit zpět s plně funkčním vozem. V průběžném pořadí klesl na dvanácté místo. Rychlostní zkoušku vyhrál Miroslav Jakeš se Škodou Fabia R5 těsně před Sordem s Hyundaiem i20 R5.

V RZ11 byl nejrychlejší Filip Mareš se Škodu Fabia R5, ale dvanáctku už zase vyhrál Kopecký. Z průběžného druhého místa na první se ale dostal až po RZ13, kdy po další vyhrané rychlostní zkoušce v součtu časů konečně začal porážet Lukyanuka. Ten tak klesl na průběžné druhé místo před třetího Sorda.

Jak Kopecký ovládl i předposlední čtrnáctou rychlostní zkoušku, zatímco patnáctku vyhrál Jakeš. Posádka Kopecký – Dresler se tak neuvěřitelným výkonem dokázala dostat zpět do vedení letošní barumky a náročnou soutěž ve voze Škoda Fabia R5 nakonec vyhrát. Kopecký tak Barum rally vyhrál počtvrté v řadě a celkem zde již vybojoval osm prvenství. Druhé místo obsadil díky svému vynikajícímu výkonu Rus Alexey Lukyanuk s Fordem Fiesta R5 a třetí příčku zde při svém premiérovém startu bral Španěl Dani Sordo za volantem automobilu Hyundai i20 R5.

1.9.2018 7:06| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist