Tajné projekty: Nissan Skyline

Na příští generaci si ještě pár let počkáme, ale bude to stát opravdu za to.

Na tokijském autosalonu v roce 2007 budou mít vlajkonoši Nissanu ten nejlepší důvod, aby oprášili své staré transparenty s nápisem GT-R. Objeví se tam totiž nová generace Nissanu Skyline, bezpochyby nejkultovnějšího ze všech kultovních aut, které kdy Japonci dali světu. Pokud vás alespoň trochu zajímají auta (což se rozumí samo sebou, jestli tohle právě čtete), museli jste o něm už někdy slyšet. A jestli jste třeba aktivně hráli Playstation, pravděpodobně vychrlíte na požádání rovnou celou technickou tabulku. Málokterému autu, ať už z jakéhokoli kontinentu, se podařilo za tak relativně krátkou dobu vybudovat tak silnou pověst a neotřesitelnou základnu fanoušků, kteří ho (bohužel) znají vesměs jen z fotek nebo svého počítačového monitoru.

To se má ale v roce 2008 změnit, protože jednou z nejdůležitějších změn v nové generaci bude vedle přepracované techniky i skutečnost, že budoucí Skyline vyletí z asijsko-britské rezervace a vrhne se na celosvětový trh, který po něm už tolik let hladoví.  

Když totiž přišli ve své době za šéfem Nissanu Carlosem Ghosnem obhájci Skylinu s návrhem, že už je načase začít pracovat na nové generaci, měl pro ně podle dobře informovaného zdroje zhruba tato slova. „Podívejte hoši, klidně si udělejte takovéhle auto pro radost, ale když už do něj budeme investovat, proč na něm také něco nevyděláme? Nemá přece cenu, abychom ho nadále prodávali na několika málo místech na světě.“

Asi si říkáte, že nemusíte mít zrovna desítky let manažerských zkušeností na to, abyste vymysleli podobnou strategii. V době, kdy byl poslední Skyline stále ve výrobě, ale na tom nebyl Nissan vůbec dobře a prostředky na vývoj a výrobu verze s levostranným řízením mu citelně scházely. Díky Ghosnovi, jemuž se podařilo obrátit finanční situaci Nissanu o 180 stupňů, se tak nástupce Skylinu dostane do celosvětového prodeje, včetně evropského a v konečném důsledku snad i českého trhu. Vedle Japonska se dosavadní skyliny prodávaly ve větší míře jen v Británii a Austrálii.

V tomto bodě se také sluší dodat, že Skyline se pravděpodobně vzdá svého letitého jména a bude se nadále označovat jen jako Nissan GT-R. Původní jméno se poprvé objevilo u první generace R32 z roku 1989, která vznikla s jediným cílem – vyhrát japonské mistrovství cestovních vozů, což se Nissanu mnohonásobně podařilo.

V nové podobě bude podle posledních zpráv vycházet GT-R ze stejnojmenného konceptu z roku 2001 a pravděpodobně dostane vidlicový šestiválec 3,5 l ze současného 350Z, avšak s nepřehlédnutelným rozdílem dvou tlustých turbodmychadel. Tradiční gentlemanská dohoda japonských výrobců o omezení továrních výkonů na 280 koní v tomto roce konečně bere za své a GT-R bude mít za pár let volné ruce k tomu, aby se hned napoprvé objevil s výkonem kolem čtyř set až čtyř set padesáti koní. Budoucí speciální verze mohou mít ještě mnohem víc.

Nissan si k vývoji motoru a podvozku přizval dvě firmy se zvučnými jmény – Cosworth a Lotus. GT-R bude mít podle předlohy předchozích verzí vysoce vyspělý pohon všech kol ATTESA s elektronickým rozdělováním síly mezi přední a zadní kola, ale i mezi levou a pravou stranou obou náprav. Pro optimální nájezdy do zatáček bude navíc využívat natáčení zadních kol.

Na všech nových trzích, kde se GT-R objeví, má dobrou šanci způsobit velký poprask. Mezi fanoušky se mu stále bude říkat Skyline a se svým výkonem, divokým vzhledem a cenou plánovanou na zhruba dva miliony korun je na nejlepší cestě udělat v nejvyšší sportovní lize pořádný průvan.

Marek Nastoupil

24.8.2005 5:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist