Tajná zpráva ze Silverstone

Aneb co jste možná nevěděli.

Obrácená situace té z loňska byla k vidění na letošním Silverstone. Alonso na čele, Schumacher druhý bez reálné šance zvítězit, McLaren třetí. Ten oproti předchozím závodům dokázal mírně stáhnout ztrátu. Alonso vede o 23 body a na řadě jsou závody v Montrealu a Indianapolis, ty obvykle Ferrari sednou.Ferrari mělo navrch z pohledu maximální rychlosti (o 5 km/h více než Renault). Nebylo to tolik, co v Barceloně (8 km/h), protože řešení flexibility elementů zadního přítlačného křídla není na Silverstone tak efektivní. Manévrovací prostor pro kombinaci přítlak/aerodynamický odpor je na Silverstoně menší: například v zatáčce Copse (cca 270 km/h) je přítlak stále potřeba.V Montrealu a Indianapolis nejsou rychlé zatáčky, které by vyžadovaly velký přítlak. McLarenu nepřineslo řešení kýžený výsledek a Red Bullu zase pracoval systém spíše nekontrolovaně, tak jej nakonec nepoužil. Vtip je v tom, že všem týmům je toto řešení nyní k ničemu.Mezinárodní automobilová federace totiž udělala krok, který možná měla udělat už dávno. Aby se příslušné elementy zadního přítlačného křídla neprohýbaly při vyšších rychlostech (a tím nesnižovaly aerodynamický odpor a nezvyšovaly maximální rychlost), technický delegát Charlie Whiting nařídil týmům od Velké ceny Kanady implementovat výstuž mezi tyto prvky.Právě v USA a Kanadě by se těchto funkcí dokázalo využít nejvíce, protože rovinky střídají pomalejší zatáčky, resp. v případě Indianapolis je jedna část okruhu pomalá a druhá rychlá. Dodatečná výstuž má zajistit, aby příslušné elementy dělilo v jakémkoli okamžiku 50 mm.Týmy na bridgestonech by také mohly doufat v menší výhodu s ohledem na loňskou sportovní katastrofu, kdy ze závodu odstoupily všechny stáje na michelinkách. Letos k závodu Michelin přistoupí konzervativněji. Renault boduje na všech frontách. Za volantem z jednoho vozů mají mechanického robota, je vybaven neprůstřelnou spolehlivosti, efektivními zastávkami v boxech a umí udělat šikovná strategická rozhodnutí. Renault se stejně jako Ferari rozhodlo počkat s bezprodlevovou převodovkou do příštího roku a nemusí se tedy očekávat dalšího potenciálního zdroje nespolehlivosti. U Ferrari jde o finančně strategické rozhodnutí:“Získáme tím setinu vteřiny, výroba nás přijde na pár milionů,“ řekl Ross Brawn. „Ty je lepší utratit v těch oblastech, které mají větší příslib zlepšení.““Nasadit něco takového uprostřed sezony je riskantní,“ potvrdil Pat Symonds.Ale i příští rok bude mít Renault problém, nebude mít totiž Fernanda Alonsa, který odchází do McLarenu. Giancarlo Fisichella na Alonsa jednoduše nestačí. Na Silverstone dojel 20 vteřin za ním, v kvalifikaci měl o 3 kg paliva méně a přesto byl o osm desetin vteřiny pomalejší. V dosavadním průběhu šampionátu získal polovinu bodů. Flavio Briatore se vedle Fisichelly snaží získat Kimiho Räikkönena. Současná forma Renaultu
je velkou motivací, na straně druhé Renault bude muset přezout na pneumatiky Bridgestone. Ostatně jako všichni ostatní…Z dalších jsou k mání Heikki Kovalainen, nebo – podle zlých jazyků za výprodejní cenu – Juan Pablo Montoya. Marka Webbera je lepší mít jinde, takhle svému manažerovi Briatoremu vydělává. Což je ale také důvod, proč by mohl ve třetím roce Williams Webbera uvolnit, protože bude dražší. Není dokonce vyloučena možnost, že by se Montoya vrátil do Williamsu!Závod na Silverstone samotný nebyl záživný. Schumacher se potřeboval dostat před Räikkönena, což se s prvními zastávkami nepovedlo. S druhými již ano. McLaren tvrdí, že drobný únik paliva rozhodil mechanika s tankovací hadicí, nicméně Michael Schumacher dokázal zajet velmi rychlé sektory, aby se před Fina dostal.I když se jej pak Räikkönen nedokázal držet, McLaren přesto ukázal zlepšení. Fin dojel třetí s motorem z Monaka navzdory plamenům, které jej vyřadily ze závodu v ulicích Monte Carla. Mercedes totiž chtěl pro zámořské velké ceny stejný motor.Velmi dobrý výkon podalo BMW, jezdci si pochvalovali, že se jim ve spolupráci s inženýry podařilo najít dobrou stabilitu auta – extrémně důležité pro okruh v Británii. Ovšem kvůli problémům se spojkou ztratil Heidfeld v boxech 8 vteřin. Oproti tomu díky zastávce v boxech zase Jacques Villeneuve jedno místo získal. Katastrofou byl závod na Silversone pro Hondu: nula bodů. Kvůli špatnému načasování se Button dokonce neprobojoval z první fáze kvalifikace. Kvůli převažování pak Button nestačil zajet druhý pokus. „Barrichello vyjel ve stejnou chvíli a zvládl to,“ nesouhlasí však Nick Fry coby šéf týmu. Barrichello dojel v závodě na desátém místě, Button ze závodu vypadl po hodinách na oleji z jeho vlastního motoru. Zatímco v testech a kvalifikacích jsou výkony Hondy skvělé, v závodech nikoli. Proč?“Velký problém nastane, když se opotřebují pneumatiky. Na nových to jede,“ řekl Barrichello.Toyota také nemá žádné body, Trulliho motor nevydržel kvalifikaci a selhala i pneumatika. S nejměkčími pneumatikami Bridgestone Toyota nalezla nějakou tu desetinku, ale nejedná se o nějaký velký krok vpřed.“Sotva začal,“ brání Ralf Schumacher nového šéfa přes aerodynamiku Pascala Vasselona. „První výsledky budou znát v následujících třech závodech.“Centrála v Tokiu ale není spokojená a znovu se obrátila na šéfa Renaultu Flavia Briatoreho. Ten je však blízko prodloužení smlouvy.Mark Webber z Williamsu si pochvaluje rychlost svého vozu buď v rychlých nebo v pomalých zatáčkách. Horší je to s okruhem kde jsou zatáčky obojího charakteru. Webber také nepostoupil, jednoduše proto, že Williams podcenil vozy Toro Rosso a Midlandu. Pak už nebyl čas na reakci.“Ale dále než do druhé části bych se beztak nedostal,“ řekl Australan. „Hodně jsem bojoval s přetáčivostí.“Nico Rosberg vytěžil ze vzájemné kolize mezi Montoyou a Villeneuvem hned po startu, pak se ale v boxech zepřela jedna z matic.“To už je podruhé,“ stěžoval si Rosberg. Sam Michael slíbil změnu konstrukce příslušné komponenty.Williams ještě smlouvu s Toyotou na odběr motorů nepodepsal. Toyota přišla spolu s McLaren o hlasy v Komisi formule 1. Podle McLarenu to nehraje roli, Max Mosley a Bernie Ecclestone si prý vždy prosadí svou. V tiskovce však vyjádřil rozčarování nad touto skutečností.Alespoň se nyní může soustředit na jezdecké složení. Některá média se už začínají ozývat, že Montoyovy dny ve formuli 1 jsou sečteny, případně že bude ochoten závodit za almužnu. Lewis Hamilton či Gary Paffett jsou kandidáty na jeho místo, pokud ale nebudou rovnou závodit, nejsou na příští rok vázáni žádnou smlouvou.FIA nyní postupně obdrží vzorek motorů V8 od jednotlivých týmů, které nasadí od roku 2008 do šampionátu. Design zůstane stejný nejméně po tři roky. Automobilky by mohly navrhnout motory ještě pro příští rok, ale to by byly vyhozené peníze a Mosley se nechal slyšet, že by bylo pro něj velkým překvapením, kdyby se automobilky na zmražení nedohodly o rok dříve.Automobilky se nedokázaly shodnout na protinávrhu a pravidla se tak již měnit určitě nebudou.Po roce se Max Mosley vrátil k myšlence nové funkce ve formuli 1, tzv. akumulátoru energie, který by šlo použít pro předjíždění navýšením výkonu o 60 koní. Systém umožní využít nashromážděné energie, která je tvořená teplem vzniklým při brzdění, k navýšení výkonu. Energetická kontrolní jednotka je připojena mezi generátor na zadná části vozu a jakýmsi „kondenzátorem“ energie. Tato jednotka bude pravděpodobně součástí ECU – elektronické kontrolní jednotky. Bude vyžadovat intenzívní chlazení a bude nejspíš zamontována do chladicího systému. Aktivace by se pak děla zmáčknutím tlačíka na volantu.Od roku 2011 FIA zaměří na zcela nový přístup: totiž omezením nebude objem motoru, ale účelem bude snížit jeho výkon s ohledem na spotřebovanou energii (jednoduše řečeno dostat co největší výkon při co nejmenším množství paliva).Podobně jako akumulátor energie, i toto řešení přiblíží formuli 1 silničnímu provozu.“Automobilky na tom pracují pro silniční auta, zatímco specifická oddělení automobilek utrácí stovky miliónů dolarů, aby každý rok našla extra 200 nebo 300 ot./min.,“ řekl Mosley a nazval to „sterilním vývojem“.Možná to přesvědčí Hondu a Toyotu, které se údajně chystají formuli 1 právě z důvodů homologace motorů opustit (Honda po roce 2008, Toyota po roce 2012), zůstat a sdílet nové výzvy.“Automobilky si stěžují, že jim znemožňujeme vývoj. Pokud i přesto odejdou [po zavedení výše uvedeného – pozn. autora], pak ze zcela jiných důvodů,“ řekl Mosley.Nebo snad ne?

Tomáš Richtr

19.6.2006 3:15

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist