Tajná zpráva z Monaka

Aneb co jste možná nevěděli.

Další vítězství Fernanda Alonsa bylo tentokrát doručeno na stříbrném podnose. Největší soupeři Michael Schumacher zaparkoval své auto na konci kvalifikace a odsoudil se ke startu z boxů, Kimimu Räikkönenovi zase nevydrželo auto (nové řešení izolace blíže motoru chytlo – to samé se stalo už ve čtvrtečním tréninku). Markovi Webberovi se nedostatečně chladilo auto, nejspíš díky charakteristice okruhu, a motor nevydržel. Stejný problém u Nica Rosberga vyřadil eletroniku, zaseklý plyn jej nasměroval do bariéry.Fernando Alonso si mohl dovolit jet lehčím tempem, protože si dával pozor na zadní pneumatiky.“Jel tak rychle jak potřeboval,“ řekl Pat Symonds.Bridgestonu fungovaly v Monaku obě dovezené směsi, Michael Schumacher navíc zajel nejrychlejší kolo závodu. Tým jej stáhl do boxů o něco dříve, protože se zasekl za Heidfeldem, safety car kvůli Webberovi vyjel o dvanáct kol později. V důsledku toho se Alonso vrátil těsně před M. Schumacherem.“Jinak bychom získali celé kolo,“ řekl stratég Ferrari. To znamená čtvrté místo a Rubens Barrichello si pak dojel pro penalizaci. Ross Brawn si ale nemyslí, že by Michael Schumacher dokázal na stupně vítězů dojet.“Coulthard jel stejnou strategii, museli bychom jej předjet na dráze,“ řekl. Skot dojel na stupních vítězů, přitom v závodě zajel 19. nejlepší čas.“Něco takového je možné pouze v Monte Carlu.“Coulthard byl přitom původně na strategii dvou zastávek, ale když se zasekl za Barrichellem, tým se rozhodl pro změnu. To se při safety caru vyplatilo. Během fáze předjel několik aut.Pozornost se však upínala zejména k závěru kvalifikace. Michael Schumacher zastavil v Rascasse a žluté vlajky znemožnily zlepšení časů ostatních. To se týká Webbera, Alonsa, Fisichelly či Räikkönena. Nejen Alonso, ale i Webber měli časy na to, aby Schumachera překonali. Räikkönen chyboval a svůj čas by stejně nezlepšil.První sektor inkriminovaného kola nezajel Schumacher vůbec špatně, ale na konci druhého už ztrácel 0,19 vteřiny na své vlastní nejlepší kolo. V posledním, relativně krátkém úseku okruhu (cca 17 vteřin) měl tedy před sebou těžký úkol. Poslední sektor by musel zajet pod 17,4 vteřiny, tedy nejrychleji ze všech předchozích kol (poslední pokus měl hodnotu 17,678). Schumacher vtrdil, že o Alonsově pozici nevěděl, nejspíš ale věděl, že Alonso má auto na to, aby jej překonal v takové situaci.Když brzdil do Rascasse, udělal tak o 45 % větší silou než kdykoli před tím. Jedno přední a jedno zadní kolo probrzdilo, načež Schumacher pohybem volantu vůz vyrovnal a pak zatočil tak, aby projel úzkou zatáčku. Divné bylo to, co se stalo poté: Schumacher otočil volantem ještě jednou směrem k vnější bariéře. Když auto zpomalilo na 16 km/h, udělal pohyb volantem doprava a auto zastavilo. Poté se snažil zařadit zpátečku, ale motor po chvíli zhasl. Schumacher tvrdí, že je to bezpečnostní opatření motoru, aby neběžel dlouho na volnoběžné otáčky, nicméně tato funkce se dá deaktivovat jediným stisknutím tlačítka na volantu. Podle komisařů dlouho nevyšlápl spojku.Podle komisařů Schumacherův plán zastavit auto uprostřed Rascasse na základě výše uvedených indícií existoval už před samotným nájezdem do zatáčky.Podle mnohých, včetně prezidenta FIA Maxe Mosleyho, se ale tento plán zrodil náhle ve zlomku vteřiny, kdy Schumacherovi došlo, že už svůj čas nezlepší. Kdyby se opřel do bariéry, podle nejmenovaného zdroje FIA by Schumacher zůstal v první řadě. Komisařům trvalo sedm hodin, než ve 22:42 své rozhodnutí zveřejnili. Zástupce Ferrari byl před komisaře povolán v 15:35. Komisaři se nejprve museli zabývat závodem GP2 a Porsche Cup, pak na řadu ještě přišel Giancarlo Fisichella za blokování Coultharda. Přišel tak o čtyři místa na startu. Slyšení zástupců Ferrari trvalo 90 minut, jeden z nich se nechal slyšet, že se Schumacherem bylo jako s provinilcem zacházeno už od začátku. Jean Todt rozhodnutí komisařů označil za nebezpečný precedens, tedy trestání jezdců za jezdecké chyby. Je pravda, že oba případy jsou určitými precedensy: stálý komisař FIA Tony Scott Andrews dal v několika úvodních závodech najevo, kde jsou limity ohledně kvalifikací. A je jedno, jestli je to Judži Ide nebo sedminásobný šampion. Minimálně nikdo nemůže tvrdit, že FIA nadržuje Ferrari… Schumacher nakonec startoval z pitlane v novém autě a s novým motorem s palivem na 50 kol. Na dráze pak předjel tři auta (Massa, Sato, Montagny) v prvním kole, další dva (Albers, Speed) o kolo později a pak ještě dvakrát Buttona a jednou Villeneuva. Předjel osmkrát na dráze, kde je prý nemožné předjíždět.Problémem Ferrari je neuvěřitelná spolehlivost Renaultu a bezchybnost Alonsova. To nemůže tvrdit McLaren, kterému nevydržely nové izolační karbonové štíty, které se začaly propalovat. Montoyův vůz přežil a když bylo jasné, že Alonsa nedožene, rozhodl se šetřit motor.McLaren údajně neplánuje s Montoyou prodloužit smlouvu a ani jiné týmy se o něj neperou. Stáj z Wokingu chce vedle Alonsa mladého jezdce, možná rovnou Lewise Hamiltona. McLaren chce také vyzkoušet Garyho Paffetta za stejných podmínek, které budou mít k dispozici Montoya a Räikkönen v Barceloně.Flavio Briatore prý začíná chápat, že Räikkönena ze spárů Ferrari nevytrhne, pro Fisichellu a Montoyu existují šance, ale na listu uchazečů je předběhl Mark Webber. Jeho manažerem je právě Briatore. Williams má na Webbera opci do konce července.Webber před sebe nedobrovolně pustil Räikkönena na začátku druhého kola.“Brzdy byly ještě studené a málem jsem tam ztratil kontrolu nad vozem,“ řekl Webber. „Proto se přede mě Kimi dostal. Držel jsem se jeho a Alonsa docela v pohodě a s větším množstvím paliva. Ke druhé zastávce bych zajel později. Ztratil jsem s nimi kontakt, protože mě Fisichella zdržel.Podle Briatoreho zajel Alonso do boxů dříve než bylo plánováno, aby pokryl Kimiho první zastávku. Renault viděl, jak je rychlý, a obával se toho, co se stane, až bude mít Fin před sebou volnou trať. Renault také věděl, kolik dostal Räikkönen paliva. Zařídil to tedy tak, aby Alonso podruhé zastavil dostatečně dlouho po Räikkönenovi. S Webebrem ale nepočítali. Možná měl Sam Michael pravdu, že by mohl dojet druhý.Důvodů pro slušnou rychlost williamsů bylo několik: jednak měl Bridgestone lepší pneumatiky než Michelin a aerodynamická efektivita, slabý článek F28, není tak důležitá. Cosworth navíc umožnil zvýšit otářky z 19 200 na 19 600 ot./min.Podobně těžila i Toyota. Trulli sice nebodoval po jedenácté v řadě, Ralf získal bod po Trulliho problémech s hydraulikou. Toyota a Honda nemohou nastavit přítlačné elementy předního křídla tak, jak by chtěly, protože se auto stává nedotáčivé. Obě stáje se pokusily aplikovat řešení Ferrari při testech ve Vallelunze, ale bez úspěchu. Jezdci BMW si zvolili příliš měkké pneumatiky a zadní docházely příliš rychle, Red Bullu se dařilo také díky charakteristice okruhu. „Auto je dobré, ale na normálních okruzích ztrácíme půl vteřiny na první desítku. Taková je realita,“ řekl Coulthard.Toro Rosso nedokázalo vytěžit ze svých desetiválců, protože sáhlo po příliš tvrdých pneumatikách. Michelin jim údajně odmítl dát měkčí směs jako odplatu za jejich zimní hlasování pro návrat výměny pneumatik do závodu. Co se motorů týče, Cosworth se údajně dostane do problémů, nebude-li mít dva zákazníky ochotné zaplatit 15 mil. dolarů. Red Bull by se mohl ke Cosworthu vrátil, Ferrari by dostávalo Toro Rosso. Williams chce 80 motorů od Toyoty zadarmo, zatímco Midland za 44 motorů ročně platí 15,2 mil. dolarů. Také proto ještě nemá Williams smlouvu.Automobilky, mezi nimi i Ferrari a Cosworth, navrhují modifikace pravidla o zastavení vývoje motorů na několik let. Chtějí tuto úpravu zúžit pouze na určité části motoru – Hondě se nelíbí ani jedno. Rozhodně neodejde dříve jak na konci roku 2008.

Tomáš Richtr

3.6.2006 7:40

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist