Tajná zpráva z Číny

Aneb co jste možná nevěděli.

Ačkoli kursy favorizovaly spíše McLaren, byl to jeho soupeř Renault, kdo z Číny coby posledního závodu odjíždí jako vítěz obou šampionátů. Těšit jej to může tím spíš, že McLaren porazil s přnenehledem v přímé bitvě nejen v rychlosti, ale i ve spolehlivosti poté, co musel Juan Pablo Montoya odstoupit pro poruchu motoru. Fernando Alonso by díky Fisichellově pomoci závod vyhrál i bez safety carů.“Ve skutečnosti nám safety car zredukoval naši výhodu,“ řekl Alonso. „Nemohli jsme dnes ukázat, že bychom mclareny porazili v přímé bitvě bez výjezdů safety caru,“ přidal se Pat Symonds. Navzdory nejrychlejšímu kolu, které zajel Kimi Räikkönen, renaultům to v Číně jelo rychleji. Räikkönen si stěžoval, že jeho auto bylo rychlé až ke konci, kdy už bylo pozdě. Alonso navíc snížil provozní otáčky svého nového motoru specifikace E.“Po třiceti kolech jsem jel s nižšími otáčkami,“ řekl Alonso. „S novými aerodynamickými komponentami jsme byli v Brazílii příliš konzervativní, přeci jen jsme jeli na jistotu, abych si zajistil titul.“K nové aerodynamice Renault v Číně přidal nový motor – byl navíc připraven s životností na jeden závod a tak mu mohl dát Renault trochu pokouřit. Flavio Briatore řekl, že se vyznačuje výkonem 890 koní, zatímco Mercedes má podle Maria Iliena 928 koní. Ovšem nejsilnější stránkou R25 byla aerodynamika – dyž vezmeme průměr maximálních rychlostí v kvalifikacích, je Renault první s 320,28 km/h. Následuje McLaren s 317,40 km/h a Ferrari s 316,51 km/h. Na druhém konci je Toyota (314,47 km/h), BAR (314,41) a Williams 313,81 km/h); tyto stáje musely nedostatek přítlaku dohánět větším sklonem přítlačných křídel, což se projevilo na maximální rychlosti.McLaren argumentoval, že bez safety carů by jeho vozy Renault předjely po prvních zastávkách v boxech, protože by na dráze zůstaly o mnoho déle. Montoya měl zastavit ve 21. kole, Räikkönen o dvě kola později. Podle Pata Symondse měl ale Alonso stavět ve stejném kole co Räikkönen.“Trochu jsme McLaren obalamutili tím, že jsme v tréninku vozili více paliva než normálně,“ vysvětlil Pat Symonds. „Cílem bylo, aby si mysleli, že budeme tankovat dříve.“Po 18 kolech měl ale Alonso téměř dvacetivteřinový náskok na Räikkönena, což by Fin nestáhl, i kdyby na dráze zůstal o pět kol déle. „Prvním problémem bylo, že Kimi nedokázal Fisichellu předjet na startu,“ řekl Martin Whitmarsh. Fisichella byl o více jak vteřinu pomalejší než Alonso, protože záměrně blokoval oba mclareny na strategické přání vedení týmu. McLareny ale tentokrát na renaulty nestačily, v důsledku toho to ani jako blokování nevypadalo.Když safety car vyjel na dráhu, Montoya a Button zrovna vyjeli z boxů. Normálně by je pustil hned, ale situace nebyla jasná a oba jezdci se za zpomalovacím vozem pár zatáček zdrželi. Nebýt tohoto zdržení, oba by se dostali do čela, jenomže takto stihl Alonso svou zastávku dokončit ještě před tím. V tomto měl Alonso trochu štěstí, víc jej ale nepotřeboval.Důvodem safety caru byl uvolněný a vzpříčený díl obrubníku, vážící asi 20 kg, v zatáčce č. 10. Montoyovi poničil pravé kolo a chladič, musel dvakrát do boxů, protože kolo se nedá měnit během tankování, aby posléze odstoupil s poruchou motoru – dost možná v souvislosti s poškozeným chladičem. Räikkönen uvolněný díl obrubníku spatřil o kolo dříve.Ferrari zůstalo na dráze, Schumacher měl k tomu důvod. Startoval s náhradním vozem a plnou nádrží po havárii s Christianem Albersem při cestě na startovní rošt. Nebýt chyby za safety carem, mohl to být skvělý výsledek, protože by k jediné zastávce v boxech dojel při druhém safety caru.Ten na dráhu musel po tvrdé havárii Naraina Karthikeyana na výjezdu ze zatáčky č. 13. Nedotáčivý smyk jej dostal na trávu, která jej vystřelila vstříc bariéře z pneumatik. Fisichella aplikoval v posledních letech běžnou strategii, kdy na vjezdu do pitlane pozdržel startovní pole stejně jako Räikkönen v Belgii v Montoyův prospěch. Ale Räikkönenovo počínání ve Spa se nesetkalo s pochopením u FIA, která údajně tuto praktiku zakázala. Navzdory penalizaci ale může být Fisichella spokojen, protože Briatore se rozplýval nad tím, jakou práci pro Renault v Číně odvedl.Druhý safety car do hry dostal Ralfa Schumachera, Kliena a Massu, kteří zůstali na dráze. Räikkönen se před Fisichellu v boxech dostal díky tomu, že měl kratší zastávku. Tři zmínění jezdci díky nižšímu stavu paliva dokázali držet krok s Alonsem, zatímco Räikkönen je nedokázal předjet. Více vzadu dělal Barrichello starosti jezdcům za sebou díky hodně opotřebovaným bridgestonům. Webber a Button se přes něj nakonec dostali, ale ztráta na Ralfa Schumachera, Kliena a Massu byla už veliká a po druhé zastávce zůstali za nimi. Barrichello si musel nechat vyměnit probržděnou pneumatiku a vypadl z bodovaných pozic.Čína tak nějak reflektuje celou sezónu Ferrari, to nasadilo bridgestonky z Maďarska a nevyšlo to. Po dvaceti kolech odešly zejména přední pneumatiky. To byl také důvod, proč Schumacher dostal hodiny. Němec musel náhle zabrzdit za Massou, který zpomalil, ale pneumatiky byly příliš studené. Po havárii s Albersem před závodem to byl konec smolného dne: Schumi jel pomalu, aby šetřil palivo, Albers zase rychle, aby vyzkoušel změny nastavení na předním křídle. Komisaři dali vinu Schumacherovi a s tím i napomenutí.Renault měl důvody k oslavám, vždyť získal první titul od roku 1977, kdy na Silverstone začínal. Toyota také není zcela zklamaná, dojela si letos pro 88 bodů a pět umístění na stupních vítězů.“Auto bylo hrozné, špatná přilnavost, nedotáčivé, přetáčivé, ale po prvním pitstopu se to náhle srovnalo,“ řekl Ralf Schumacher, který zajel pátý nejrychlejší čas závodu. Toyota ze závodů vypadla dvakrát, jednou pro poruchu brzd a jednou pro poruchu motoru. Odkroužila 2113 kol ze 2214 možných a je tím pádem nejspolehlivějším týmem.Rakušan Christian Klien projel cílem na pátém místě – tým Red Bull Racing tak získal celkem 36 bodů, jedenáctkrát dojel na bodech. Čtvrté nejrychlejší kolo závodu jen podtrhuje rozhodnutí, že to bude Klien, kdo bude příští rok jezdit v Red Bullu, a ne Vitantonio Liuzzi, který oblékne dres Red Bull Minardi (Squadra Toro Rosso). Šéfem nové stáje bude Franz Tost, technickými šéfy Gabriele Tredozi a Gunther Steiner. Mark Smith je technickým šéfem Red Bullu.“V roce 1993 jsme v Kyalami začínali se dvěma body, dneska končíme se třemi. Je to víc než v co jsme mohli doufat,“ řekl Peter Sauber. Jeho tým po 215 závodech končí. Massa při výjezdu druhého safety caru zůstal na dráze, dokázal uhájit svou příčku před Markem Webberem, nebýt problémů při pitstopu, kdy omylem natankoval o 15 litrů méně. To by dalo asi na čtyři kola. Massovi bude odměnou Sauber C24, už Jean Alesi má doma monopost Sauberu z roku 1999.Body byly překvapení, již po Nürburgringu totiž zastavil Sauber vývoj. Peter Sauber přitom po odchodu Red Bullu vložil do projektu vlastních 20 miliónů. Tým navíc musí připravit auto na testování osmiválce BMW, které se má na dráze ukázat 28. listopadu v Barceloně.“Je to vůbec poprvé, co Sauber staví hybridní auto. Neměli jsme kapacity,“ řekl technický šéf Sauberu Willy Rampf.Jacques Villeneuve se pral s nastavením svého auta po celý víkend. Navíc se mu nedařilo po restartech zahřát pneumatiky.“Trvalo mi to tři kola, dvakrát jsem kvůli tomu vyjel z dráhy,“ řekl Kanaďan. „Používám větší sklon kol než Felipe.“Zda bude Villeneuve příští rok startovat za BMW ještě není jasné. Mario Theissen se s ním slíbil sejít v Šanghaji, ale mítink odvolal půl hodiny před jeho začátkem s tím, že není o čem se bavit. BMW se stále snaží získat Kovalainena, ale chtějí jej nejméně na dva roky, zatímco Flavio Briatore coby manažer je ochoten pustit jej jen na rok.Honda nebude na poslední závod vzpomínat v dobrém. Pro závod musela výkon svých motorů o 965 koních snížit. Navíc navzdory novému zavěšení předních kol není auto k předním pneumatikách šetrné. Stále ještě není jasné, zda se podaří jedenáctému týmu s podporou ze strany Hondy nastoupit již příští rok nebo až na jaře 2007. Závodní ředitel Hondy Otmar Szafnauer, který má celou akci s druhým týmem pod palcem, je přesvědčen, že to bude ještě příští rok. Pravděpodobnost odhaduje tak na 60 %.Juniorka Hondy by měla příští rok používat šasi BAR007, zatím ale nemá 200 zaměstnanců, které na chod týmu potřebuje. Sídlo týmu by automobilka měla mít v bývalé továrně Arrowsu v Leafieldu. Bridgestone již dříve řekl, že je novému týmu připraven dodávat pneumatiky. Bývalí jezdci formule 1 Aguri Suzuki a Saroru Nakajima se na projektu prý také podílejí. Takuma Sato by měl být jedním z pilotů týmu, druhým buď Anthony Davidson nebo Adam Carroll.Frank Williams brzy oznámí, že jeho druhým jezdcem bude Nico Rosberg. Za Midland (Jordan) by měli startovat Tiago Monteiro a někdo, kdo přinese peníze – Doornbos nebo Albers. Mezi posledními dvěma závody byl poměrně velký rozdíl co do zajímavosti. Zatímco v Japonsku jsme byli svědky mnoha předjížděcích manévrů a tytam byly problémy se ztrátou přítlaku na přední nápravě při jízdě za jiným vozem. Fernando Alonso byl sám překvapen, jak jednoduché je udržet se za jinými vozy.Ale v Číně to byl zas jen vláček pestrobarevných vagónů. Bez Schumacherova nedělního dovádění, Karthikeyanovy spektakulární havárie, zlobivého obrubníku a výjezdů safety caru by to bylo pořádná nuda.Proč na Suzuce, starém okruhu, kde je těžké předjíždět, bylo možné vidět zajímavý závod, zatímco na moderní trati pro předjíždění stvořené nikoli? Patrick Head z Williamsu by mohl nabídnout vysvětlení:Silverstone 2003 nabídl podobně zajímavý závod, který měl s tím v Japonsku 2005 jedno společné – sobotní déšť omyl trať a spláchnul nanesenou vrstvu gumy. V důsledku nižšího mechanického přítlaku ztrácel na významu ten aerodynamický – jezdci více kloužou, ale dokážou předjíždět.Charlie Whiting z FIA si myslí, že má Patrick Head pravdu. Že bychom každou sobotu večer omývaly okruhy formule 1?Tento týden bude zasedat Komise formule 1 ohledně nových pravidel. A současně se bude volit nový prezident FIA, i když tam se žádné překvapení nečeká: Max Mosley zůstane.Co se komerčních záležitostí týče, Banka Bayerische Landesbank převzala plnou kontrolu nad společností Speed Investments Ltd, která vlastní 75 % komerčních práv na formuli 1. Nekoupila však další dvě banky, které ve společnosti Speed Investments Ltd mají také svůj podíl.Doteď Bayerische Landesbank držela dvě třetiny Speedu. Druhé dvě banky, Lehmann Brothers a JP Morgan Chase, zbytek.Na základě Memoranda o spolupráci řídily Speed tři banky společně. Toto Memorandum však minulý měsíc pozbylo platnosti a Bayerische Landesbank požádala u Evropské komise o plnou kontrolu nad Speedem, právě na základě majoritního podílu.To Evropská komise schválila minulý týden, což média špatně interpretovala jako skutečnost, že Bayerische Landesbank odkoupila podíly obou zbývajících bank.“Máme plnou kontrolu ve společnosti Speed, ale není pravda, že ostatní banky odešly,“ cituje mluvčího Bayerische Landesbank Autosport-Atlas. „Co se vlastnických podílů týče, nedošlo k žádné změně.“ Nemá k tomu důvod, protože vlastní majoritní podíl.Speed Investments vlastní 75 % společnosti SLEC Holdings Limited, 25 % patří společnosti Bambino Holdings Bernieho Ecclestona. Je to dobrá zpráva pro Bernieho Ecclestona, protože Banka Bayerische Landesbank stojí plně za ním.

Tomáš Richtr

24.10.2005 12:05

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist