Subaru Forester 2,5 XT

S podvozkem od Imprezy má opravdu na čem budovat, s nejsilnějším motorem se jí navíc přibližuje i ve výkonech na silnici.

Ze všech předností, které Forester má, na vás udělá při prvním setkání největší dojem to, jak jednoduché je se s ním sžít, když se poprvé posadíte za volant, nastartujete hladce se točící motor a projedete prvních pár zatáček.

Hned od první chvíle máte dojem, že v něm jezdíte už několik let každý den. Všechno má v sobě zabudouvanou jemnost chodu, uvnitř je příjemná a v dobrém slova smyslu zabydlená atmosféra a přes vyšší výkon téhle verze i veskrze pohodový charakter.

Na obranu nižších modelů vám ale právě tohle dokáží zprostředkovat všechny forestery stejnou měrou. Pokud si chcete užívat zrovna této povahové vlastnosti, nemusíte kupovat zrovna ten nejdražší model.

 S dvouapůllitrovým přeplňovaným čtyřválcem a zrychlením srovnatelným s Imprezou WRX (Forester je na stovku o 0,4 sekundy pomalejší a podobně malý rozdíl je mezi nimi i v maximálce) to však není v případě 2,5 XT příběh psaný od začátku až do konce striktně monotónním stylem. Oproti předchozímu nesilnějšímu provedení s dvoulitrovým turbem přidává dalších 33 koní navrch, a i když se na našem trhu objevuje tento motor poprvé, například na americkém trhu slouží už několik let ve dvousetpadesáti- a třísetkoňovém provedení v tamních verzích Legacy a Imprezy STi.

Jeho startování probíhá stejně jemně jako u všech ostatních boxerů od Subaru, ale za jízdy se v porovnání s dvoulitrovým motorem projevuje mnohem rovnoměrnějším nástupem točivého momentu. Ve chvíli, kdy u dvoulitrové verze s výkonem 177 koní chvilku nečinně čekáte, než začne kolem čtyřech tisíc otáček silně táhnout, vám větší objem zajistí obstojné zrychlení už o tisíc otáček níž a v zátahu pokračuje až nad šest tisíc otáček.

 Pětistupňová převodovka řadí jemně a přesně a čím více se soustředíte na pohyb řadicí pákou, tím příjemnější signály vám dává do dlaně. Klidně vám dovolí i rychlé podřazování, ale největší dojem na vás svou naolejovaností udělá právě tehdy, když jedete klidnějším tempem a máte čas si užít její mechanickou preciznost.

Podobný pocit vám dá i lehké řízení, i když nemá tak přímý převod jako Impreza, na jejímž podvozku je Forester založen.

Pro jeho jízdní vlastnosti a chování je právě tento podvozek nejlepším předpokladem k využití všech dvou set deseti koní, i když za cenu tradičně vysoké spotřeby, dané přeplňováním, vyšším objemem, vyšším aerodynamickým odporem i hmotností karosérie a velkých kol a pneumatik.

Pokud ale jde o spotřebu, nejsilnější Forester snad ani nelze kupovat jinak, než s odevzdaným vědomím, že při jízdě na plný plyn vám bude padat ručička palivoměru před očima, stejně jako ve všech ostatních autech se srovnatelnou váhou, objemem a přeplňováním.

 Za jeho okamžitou využitelnost a způsob, jakým ve vás hned vzbudí důvěru, může z velké části i vyvýšená poloha za volantem a vyšší světlá výška, která sice přesahuje všechny ostatní auta v současné nabídce Subaru, ale která je zároveň nižší než u řady dalších SUV. Ve své vlastní kategorii tedy 2,5 XT hraje stejnou roli, jako nový Range Rover Sport mezi velkými off-roady. Je silnější a podvozkově schopnější alternativou k zaběhnutému standardu a když máte potřebu protáhnout si pravý kotník, dokáže vás do sedačky zatlačit se stejnou přesvědčivostí, s jakou vás umí svést na hladké silnici i po prašném povrchu.

 V obou z těchto prostředí ve Foresteru lehce rozeznáte chování Imprezy, i když s vyšší karosérií a výše položenou sedačkou se v zatáčkách přeci jen více nakláníte. Na druhou stranu ale díky tomu máte ještě znásobenější přehled o tom, jak na tom jsou s přilnavostí přední a zadní kola. Na obou koncích nesou šestnáctipalcové pneumatiky 215/60, kterým je vzhledem k vyššímu profilu přeci jen lépe, pokud jim dáte příležitost sklouznout se na mokrém asfaltu či šotolině, než když je na lepivém asfaltu nutíte ohýbat se pod ráfky.

Jakmile ve Foresteru překročíte v jednotlivých zatáčkách jistý rychlostní práh, reaguje na ubrání plynu stejně zábavně jako Impreza a pokud se přizpůsobíte pomalejšímu převodu v řízení nebo pohotově přidáte plyn, můžete si s narůstajícími zkušenostmi se smyky opravdu vyhrát.

 Vedle tak zábavné kratochvíle se zdá být používání toho samého auta pro ryze dopravní účely jako ztráta času, ale i na dálnici si umí Forester ve sto padesáti až sto šedesáti držet své místo. I tady ale opět narazíte na potíže s vyšší spotřebou, kterou dostanete opravdu pod kontrolu jen v rychlostech kolem 120 km/h, stejně jako u Imprezy.

 Interiér je u testované verze plný příplatků, ale na jeho základních kvalitách se nic nemění ani u základních verzí. To jediné, co dokáže řidičům s vyšší postavou zkazit solidní dojem, je nemožnost seřízení volantu v podélném směru. Pro ovladatelnost při rychlé jízdě to dost znamená a i když pod něj vejdete koleny, ve vyhraněných situacích byste dali hodně za to, kdybyste ho mohli vysunout alespoň o pět centimetrů k sobě a uvolnili si tak více místa pro nohy, ruce na volantu a práci s pedály.

 Vedle dvoulitrové verze je silnější motor v jistém smyslu příliš luxusní volbou, protože i ve slabším provedení vám Forester udělá stále srovnatelnou službu. Je ale příjemné vědět, že když o to mermomocí stojíte, můžete s novou verzí předjíždět i auta, která mají sportovnost třeba i v názvu.

Marek Nastoupil

8.6.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist