Subaru BRZ Spec.S na Transfăgărășan: Balíme se do sporťáku (část 1.)

Vyrážíme za nejkrásnější silnicí světa v jednom z nejlepších sportovních kupé současnosti. Tohle bude epický výlet! Nejdříve se ovšem musíme zabalit. Kolik se toho vejde do kompaktního sporťáku?
titulka-3-1100x618.jpgCelá galerie 17 Zdroj: Autoweb.cz

Období letních prázdnin každoročně vyláká na silnice statisíce turistů a cestovatelů. Já ovšem nejsem ten typ, který se rozvalí na pláži a nic nedělá, protože je to děsná otrava. Vydržím si hodinu číst knihu, potom se spálím, že si týden nelehnu, a dovolená skončila.

Raději hledám nějakou akci a mojí oblíbenou cestovatelskou kratochvílí je vyrazit skvělým autem na úžasné místo. Jednou z destinací, která si přímo říká o bližší prozkoumání, je rumunská silnice Transfăgărășan, kterou samotný Top Gear prohlásil za nejlepší silnici světa.

Destinace je jasná, teď jenom vybrat to správné auto. Když míříte na jednu z nejkrásnějších silnic světa, přece s sebou nebudete vláčet nějaký nudný naftový kombík s hromadou prázdného vzduchu, ne? To chce něco mnohem zábavnějšího. Když na nejlepší silnici světa, tak proč ne rovnou nejlepším sporťákem současnosti?

Volba Subaru BRZ byla celkem jasná. Je to jedno z nejúžasnějších sportovních aut poslední dekády, nejen proto, jak si vás za volantem podmaní, ale navíc to mezi sportovními kupé není tak nepraktické auto, jak by se mohlo na první pohled zdát. Placatý sporťák naopak skrývá ve svých útrobách několik tajemství.

Zadní sedačky jsou spíš nouzové, na zavazadla mají však ideální tvar; do prostoru na nohy můžete schovat třeba povinnou výbavu

 

Jednak má čtyři sedačky. Pravda, zadní jsou spíš pro děti nebo jednoho dospělého menšího vzrůstu s tím, že se spolujezdec, ideálně také menšího vzrůstu, musí posunout hodně dopředu, aby měl „nešťastník“ za ním dostatek místa na kotníky. Za řidiče nikoho neposadíte, protože ten potřebuje svoje místo na ideální nastavení sedačky. Prakticky tedy můžete jezdit ve třech, a to ještě jen na krátkou vzdálenost.

Zapomeňte však na cestování v plném obsazení a najednou oceníte přítomnost zadních sedaček oproti ryze dvoumístným sporťákům. Získáte totiž odkládací prostor navíc. Do sedadel pohodlně vměstnáte dvě sportovní tašky plné oblečení.

Já osobně však nerad jezdím s jakýmkoliv těžším nákladem za zády, takže do sedaček jsem umístil jenom věci, které jsem nutně potřeboval mít po ruce – fotobatoh, kterým šel protáhnout bezpečnostní pás, a menší tašku na drobnosti a svačinu.

Po sklopení opěradel naložíte třeba druhou sadu okruhových pneumatik

 

Tím to ale nekončí, protože BRZ se pyšní celkem objemným kufrem. Oficiální měření výrobce hovoří o 243 litrech objemu, což je míň, než nabízí třeba Škoda Citigo, ve skutečnosti je zavazadelník BRZ mnohem větší už od pohledu.

Traduje se, že do auta naložíte jednu celou sadu kol, třeba když míříte na závodní okruh. To je ovšem pravda jenom zčásti, jelikož do kufru se čtyři kola skutečně nevměstnají. Abyste naložili celou sadu, musíte sklopit zadní opěradla.

Jenže to je úkon, kterému se chci z výše uvedeného důvodu vyhnout. Všechna větší břemena bych rád schoval do zavazadelníku. Jenže to bych nesměl cestovat se svojí přítelkyní, která na desetidenní cestu balí jako na půlroční cestu kolem světa, takže nám nestačí ani expediční Tatrovka. O to větší výzvou je zabalit se do BRZ, navíc sktriktně jenom do zavazadlového prostoru.

Základní uspořádání kufru nepojme tak vysoká zavazadla, svými rozměry ale příjemně překvapí

 

Ten, jak jsem řekl, nevypadá nijak stísněně, naopak je celkem dlouhý a široký, jenom je nižší. Vedle velké tašky pohodlně pojme ještě klasické palubní zavazadlo a tašku, třeba fotobatoh, jenže kvůli nízké podlaze a stropu nemůžete za sebe naskládat víc zavazadel nastojato. Chvíli hraju tetris s kufry a snažím se dostat dovnitř co nejvíc, aniž bych musel cokoliv přebalovat do menších segmentů a vyplňovat jimi malé skuliny v rozích.

Nakonec ze zoufalství odklopím podlahu, jenom abych spatřil promrhaný potenciál. Chybí tu rezerva, auto může legálně jezdit pouze s opravnou sadou, jenže kompresor a další povinná výbava (trochu nechápu, proč je tu zvedák a klíč na kola) zabírá místo v jinak pěkné a praktické polystyrenové výplni, která je ale pro naši cestu zbytečná. To půjde ven!

Rázem je uvnitř místa jako v kombíku a dovnitř skládám následující: jednu velkou cestovní tašku, dvě palubní zavazadla, jeden velký fotobatoh, jeden 10litrový kanystr s benzinem, jeden menší batoh nebo aktovku a několik dalších plochých věcí (třeba notebook v pouzdře) nebo maličkostí (např. náhradní boty v igelitové tašce) do zbývajících zákoutí.

Odstraněním zbytečné polystyrenové výplně získáte úplný stěhovák

 

Drobnou starost s tím, kam naskládat povinnou výbavu, vyřeším obratem. Jednak se některé ploché věci vejdou do ďolíku pro rezervní kolo pod zavazadla, třeba pouzdro s kompresorem, náhradní olejová náplň, klasické dlouhé pouzdro na lékárničku a trojúhelník nebo krabice s nafukovacím plameňákem (naprostá nutnost při cestě k moři), za druhé zbývající drobnosti naskládám pod spolujezdcovu sedačku, zejména v Rumunsku povinný hasicí přístroj, který přesně zapadne do prostoru za sedačkou.

A máme zabaleno! Klidně můžeme vyrazit až na samotný konec kontinentu, protože BRZ spolykalo víc, než jsem čekal. A to ještě neodkrylo všechny trumfy v rukávu. Uvnitř je totiž také spousta prostoru, kam věci odkládat. Kapsy ve dveřích pojmou víc než litrovou lahev s limonádou. Schránka před spolujezdcem je po odstranění tlusté uživatelské příručky vhodná pro všechny důležité dokumenty, peněženky a samozřejmě pár kožených řidičských rukavic.

Ve středovém tunelu je posuvný plastový držák dvou plechovek nebo kelímků a telefon (což není zrovna dobrá kombinace). Vedle nasypete maličkosti jako třeba klíče nebo drobáky a samotný klíč od auta, když nechcete, aby vás tlačil v kapse, schováte do malého prostoru před řadicí pákou.

Posuvný držák na nápoje je praktický a přesně se do něj vejde i telefon

 

Ve dvou tak máte dostatek prostoru jak pro svoje tělesné schránky, tak pro svoje zavazadla (asi tak na měsíc) a spoustu drobností, které při cestování na dlouhé vzdálenosti potřebujete – ať už je to svačina, nápoje nebo třeba knížka pro spolujezdce.

Subaru BRZ je živoucím důkazem, že na dlouhé cestování nepotřebujete velké a praktické auto (ačkoliv uznávám, že prosté nasypání obsahu do kufru je jednodušší než hraní tetrisu s taškami), ale bohatě postačí malé a chytře řešené auto.

A pak, až se před vámi zaklikatí silnice jménem Transfăgărășan, budete šťastní, že sedíte v úžasném řidičském nástroji místo nudného kombíku, ve kterém se věci jenom převalují ze strany na stranu.

Kapsy ve dveřích pojmou víc než litrovou lahev limonády


V příštím díle budeme pokračovat nakládkou na autovlak. Vyzkouším službu, od které jsem si sliboval, že mi ušetří spoustu času a nervů. Byl to dobrý nápad?

7.8.2019 4:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist