Subaru BRZ 2.0R je sporťák, ze kterého by si všichni měli vzít příklad

Maličké sportovní kupé sice nedisponuje přemírou výkonu, ale dohání to chvalitebnými jízdními vlastnostmi, jimiž zdokonalí nejednoho řidiče.
titulka-35-1100x618.jpgCelá galerie 21 Zdroj: archiv redakce

Foto: Autoweb.cz

Výrobci sportovních aut se v posledních letech honí za stále vyššími výkony, většími brzdami a co nejrychlejšími časy na světových okruzích. Jaký má ale tohle všechno smysl ve chvílích, kdy nedostáváte příležitost využít plný potenciál takových aut na běžných silnicích? Podobnou otázku si nejspíše položili i manažeři a konstruktéři Subaru a Toyoty, když na přelomu desetiletí vyvíjeli sourozence v podobě modelů BRZ a GT86.

Výsledkem spolupráce se stalo sportovní kupé, které svými jízdními vlastnostmi oživilo devadesátá léta, do nichž se ohlíží nespočet automobilových nadšenců. Poprvé se BRZ objevilo na trhu v roce 2012 a v současné době je v nabídce Subaru k dispozici ve své modernizované verzi, která se objevila s modelovým rokem 2017 a liší se hlavně modernizovaným zevnějškem. Malé Subaru dostalo pozměněný agresivněji střižený bodykit, přední světlomety s Bi-LED technologií, nová LED zadní světla, sedmnáctipalcová desetipaprsková kola a omlazení se dotklo i interiéru, jenž dostal multifukční displej infotainmentu.

Co však po decentním faceliftu zůstalo při starém, bylo hnací ústrojí a celá filozofie auta. Ta byla zdokonalena zesílením karoserie a sofistikovanějším zavěšením s tužšími pružinami a stabilizátory, které spolupracují s tlumiči Sachs. Pod kapotou ale stále pracuje dvoulitrový čtyřválcový boxer o 200 koních, jenž posílá hnací sílu na zadní kola skrze šestistupňový manuál a samosvorný diferenciál. Někteří mohou namítat, že je takový motor pro moderní sportovní kupé slabý, jenže tady jde o něco úplně jiného. Subaru BRZ se nesnaží zaujmout svými tabulkovými parametry, jelikož umí něco, co by mu mohla řada výkonnějších sporťáků závidět. BRZ je jedno z mála moderních aut, která netouží po rychlé a zběsilé jízdě, ale naopak chtějí svého řidiče bavit v nižších a stále bezpečných rychlostech.

Právě to je největším kouzlem BRZ, jelikož s ním dokáží jet rychle i méně zkušení řidiči, přičemž se budou s každým kilometrem stráveným za volantem více a více zlepšovat. První nastartování je jako přihláška do uznávané řidičské školy. Nejenže výborně nastavený podvozek nabízí dostatek komfortu při běžném ježdění, ale jakmile přijde ke slovu ostřejší sportovní jízda, jeho skvělé naladění vynikne ještě více. Přetáčivost se dostavuje naprosto přirozeně a čitelně, že po už krátké řidičské praxi dokážete předpovědět, kde se BRZ utrhne a kde naopak ne. Vše se přitom děje kontrolovatelně a ladně, že i po uklouznutí zadní nápravy v zatáčce není potřeba vyrážet k šatníku a hledat čisté spodní prádlo.

Průjezdy jednotlivými zatáčkami či různě zakroucenými sekvencemi jsou stále rychlejší, s čímž několikanásobně roste zábava za volantem. S úsměvem od ucha k uchu přitom zjistíte, že ručička rychloměru ukazuje překvapivě nízké hodnoty. Absolutní kontrolu nad autem zajišťuje překvapivě dobře navržené řízení s elektrickým posilovačem schopné přenášet dostatek zpětné vazby. Skrz volant je vždy cítit, co se zrovna děje pod nezvykle úzkými pneumatikami.

BRZ se navíc velmi snadno vede různými druhy oblouků a nesnaží se utíkat ze zvolené stopy. Snadné ovladatelnosti vozu samozřejmě prospívá i nízko položené těžiště, které je značně ovlivněno plochým motorem uloženým vpředu. Při rychlých průjezdech zatáčkami se tak nedostavuje pocit, že by mělo Subaru nekontrolovatelně vyletět do protilehlé škarpy. Naopak nabízí dostatek přilnavosti i na nezvykle uzoučkých pneumatikách malých kol, která nejsou na škodu ani při běžném městském popojíždění. Naladění podvozku se dost možná pohybuje na ideálu mezi běžnou a sportovní jízdou, kvůli čemuž se ze Subaru BRZ stává zajímavý společník pro každodenní život.

Běžnému ježdění prospívá i praktičnost, s níž pohodlně pojme dvojici cestujících s rozumným množstvím zavazadel v kufru. Interiér je prostorný, ale zadní sedadla považujte pouze za nouzová, jelikož v jejich prostoru téměř není místo pro nohy dalšího páru pasažérů. Ke každodennímu životu se samozřejmě vztahují i provozní náklady, jimiž dokáže maličké Subaru mile překvapit. Ačkoliv se s ním dá vyblbnout do sytosti, dlouhodobá spotřeba doporučeného 98 oktanového benzinu výrazně nepřekročí hranici devíti litrů na sto kilometrů.

Ve výsledku je tedy Subaru BRZ lákavé sportovní kupé, které je kvůli svému naladění vhodné i pro méně zručné řidiče, již z něj budou vystupovat o něco zkušenější. Kombinace rozumného výkonu a fantastických jízdních vlastností z něj dělá nejen parádní hračku na víkendy, ale i zajímavé auto pro každodenní soužití, jehož provozní náklady nikoho nezruinují. A na závěr toho všeho jej lze považovat za auto, které by se mělo stát měřítkem pro každé moderní sportovní kupé.

24.7.2018 2:00| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist