autoweb.cz > Spotřeba v zimě
Spotřeba v zimě
Někdo to příliš nesleduje, někdo nad tím zase kroutí hlavou. Je to jen subjektivní dojem, nebo je v zimě opravdu spotřeba paliva vyšší než v létě? Vysvětlení má Libor Fleischhans z I.H.R. Techniky: „Subjektivní dojem to není, protože všechny náplně jsou při studených startech tužší, čili motor má větší odpory a čím více studených startů, tím vyšší spotřeba.“
Nárůst spotřeby je možné eliminovat použitím kvalitnějšího paliva. U zážehových motorů tedy například nejezdit na klasickou 95, ale například na benzin s oktanovým číslem 98. „Určitě, tato problematika se netýká jen benzínů, ale i nafty. Čím větší výhřevnost paliva, tím větší odevzdané teplo, a tím méně paliva budeme potřebovat na získání dané energie,“ říká Libor Fleischhans.
Co ale může spotřebu postupně zvyšovat, a to nejen v zimě, jsou nejrůznější čidla na motoru. Typickým příkladem zloděje výkonu a tedy i příčinou vyšší spotřeby je čidlo množství nasávaného vzduchu. O kolik dokáže okrást, je až neuvěřitelné. „Snímač množství nasávaného vzduchu stárne velice pomalu, takže majitel nepozná, že přichází o výkon, aniž by musel. Množství vstřikované směsi je stále menší a motor může mít třeba o 20 až 25 koní nižší výkon,“ uzavírá Libor Fleischhans.
Petr Horák