Šok: TVR prodáno do ruských rukou!

Fanoušci britských sportovních aut mají další datum pro držení smutku. Úterý 27. července 2004 se stalo dnem, kdy značka TVR oficiálně oznámila svůj prodej. Novým majitelem se stal mladý rus...

V oficiální zprávě, která se omezila na pět vět, TVR potvrzuje, že bylo sto procent akcií blackpoolské firmy prodáno do rukou muže jménem Nikolai Smolenski. Tisková informace dále uvádí strohé informace o plánech do budoucnosti. Prodej aut bude nadále pokračovat, přičemž se chystají velké investice do nových technologií a výrobních metod. Značka TVR by se měla stát celosvětovým hráčem. Velká restrukturalizace se neplánuje a noví manažeři budou na svá místa dosazeni v pravý čas. Dřívější majitel Peter Wheeler zůstane ve vedení TVR ve funkci senior consultant. Za vstup do první ligy nezávislých výrobců zaplatil Smolenski relativně směšnou částku – 15 milionů liber, v přepočtu kolem 740 milionů korun.

Kdo je Nikolai Smolenski? Čtyřiadvacetiletý mladík, který byl do loňského roku ředitelem ruské banky OVK. Pak prodal svůj podíl a tuto funkci ukončil. Rychlá kariéra? Mnohé možná napoví fakt, že jeho otec Alexander Smolenski patří mezi nejbohatší ruské podnikatele.

Jsme zvědaví, co se bude dít dál. Když pomineme spekulace o investorovi, čistotě jeho peněz a ztrátu „britskosti“ TVR, celosvětový rozmach těchto vysokovýkonných sportovních vozů by při zachování současné podoby nemusel dopadnout špatně. TVR s levostranným řízením za současné ceny a s jistotou dostatečného servisního zázemí by se mohlo stát nepříjemným konkurentem dvojnásobně dražších sportovních značek, kterým konkurovalo v británii. Bavíme se o Ferrari, Porsche a spol…

Značka TVR byla vždy svým způsobem exot. Její auta nejnovější éry vypadala spíš jako umělecká díla, než jako oběti aerodynamického tunelu. Měla vlastní motory i převodovky (obojí skvělé) a na rozdíl od jiných britských malosériových firem nepoužívala součástky z masově vyráběných automobilů spotřebních značek. Místo toho si vyrobila své, převážně hliníkové. Držela se jednoduchého a mimořádně účinného receptu. Byla co nejméně komplikovaná, díky absenci elektronických pomocníků včetně ABS lehká a současně nenáročná nenákladná, i když v případě nejvýkonnějších verzí občas poruchová. A hlavně – byla to čistě britská značka, do které nezasahoval nikdo jiný.

A ještě jedna myšlenka na závěr – když jsme z toho tak rozpačití u nás doma, jak se asi musí cítit Britové?

redakce autoweb.cz

28.7.2004 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist