Škola smyku s autowebem

Poradili jsme našim klientům, aby se šli klouzat. A oni nás poslechli...

Stříbrná 320d najíždí ke kluzné fólii, skrápěné proudem vody, dobře osmdesátkou. Řidič ji rovná tak, aby jel levými koly po fólii a pravými po drsném asfaltu letiště. A pak, přibližně na úrovni místa, odkud jeho počínání sledujeme, prudce zatáhne ruční brzdu. Auto jde okamžitě do hodin. Jedna otočka, druhá, třetí… ale celou dobu se BMW pohybuje v původní trajektorii. Kdyby to byla obyčejná silnice, zůstal by bavorák na ní – a možná dokonce na svojí půlce.

Naše skupinka sleduje, jak se řidič znovu rozjíždí, rozverným driftem namíří auto naším směrem a prudce zastavuje. Tři spolucestující vystupují s pusami od ucha k uchu, kření se a jeden přes druhého si sdělují dojmy. Jejich bezprostřední radost trochu připomíná děti, které se právě svezly na nejlepším kolotoči z celé pouti.

S tím rozdílem, že tenhle kolotoč je určen výhradně dospělým. Jsme na letišti u Dlouhé Lhoty, kde firma Max Cars provozuje školu bezpečné jízdy. Řidičem stříbrného BMW je šéf firmy Jan Faktor a jeho rozesmátí pasažéři jsou zástupci obchodních partnerů autowebu, které jsme na letiště nedaleko Příbrami pozvali.

Několikanásobné hodiny přirozeně nejsou hlavní náplní kurzu. Před začátkem je jízd je ale dobré trochu odlehčit atmosféru – a také umožnit našim hostům, aby trochu přivykli pocitům, které člověk zažívá v divoce se smýkajícím autě.

K čemu jsou dobré pásy?

Společnost Max Cars vybudovala v nepoužívané části příbramského letiště tréninkový areál poměrně úctyhodných rozměrů. Je tady kluzná plocha o délce 50 m, klouzavá zatáčka o poloměru 14 m, „suchý“ slalom a volná plocha, na které lze kuželkami vystavět, cokoliv je zrovna potřeba.

Před praktickým návykem absolvují klienti Max Cars teoretickou přípravu v salonku nedalekého motorestu. Instruktor vysvětluje funkci zádržných systémů a zdůrazňuje nezbytnost použití bezpečnostního pásu v autě vybaveném airbagem. Video, ve kterém airbag doslova „vystřelí“ volně položenou hlavu figuríny, jako by to byla dělová koule, má u přihlížejících značný ohlas.

A po nepříjemně zpomaleném záběru nepřipoutaných figurín na zadních sedadlech už nikdo nepochybuje o tom, že poutat se je potřeba i vzadu. Na videu je krásně vidět, jak „tělo“ nezadržitelně letí dopředu. V tuto chvíli váží šesti- až osminásobek své obvyklé hmotnosti. Není divu, že nemilosrdně bortí přední sedačku, která se i se svým „obsahem“ drasticky rozbíjí o palubní desku.

Všem, kdo se zatajeným dechem tyto záběry sledují, je jejich poselství jasné: Vezete-li někoho vzadu, vždy trvejte na tom, ať je připoutaný. Ne kvůli němu, ale kvůli sobě.

Těžko na cvičišti…

Teoretická přednáška pokrývá i další aspekty bezpečné jízdy: instruktor vysvětluje rozdíl brzdných drah na různých površích, zabrousí do základů teorie zvládnutí smyku… Skoro každou část výkladu doprovází nějaké video nebo aspoň jednoznačné fotografie.

Po přestávce se ve formaci přesouváme na letiště, kde následuje úvodní kolečko a pak už se jde bez milosti na věc. Někteří jezdí vlastními auty, jiní dali přednost peugeotům, kterými Max Cars pro tyto účely disponuje. Naši hosté trénují brzdění – všemi koly na ploše i tzv. µ-split (dvě kola na suchu, dvě na fólii), zatáčení na povrchu s koeficientem tření okolo 0,1 a mohou si vyzkoušet i vlastnoruční hodiny.

Před závěrečnými jízdami na čas (jsou nepovinné, ale oblíbené, protože obsahují prvek soutěživosti) přichází na řadu to nejnáročnější: nácvik vyhýbacího manévru na kluzné fólii. Najíždíte na ni asi šedesátkou. Během několika metrů musíte intenzivně brzdit, včas brzdy uvolnit, nechat auto stabilizovat a jemně objet „překážku“ z oranžových kuželek.

Je fascinující sledovat, jak lidé, kteří teprve před několika hodinami absolvovali svůj první smyk v životě, jezdí s každým dalším kolem lépe a lépe. Zpočátku se to neobejde bez nějaké té sražené kuželky, ale nakonec všichni překážku lehce objíždějí, a to ve stále vyšších rychlostech.

Instruktor sleduje počínání jednotlivých řidičů. S každým prohodí mezi jednotlivými jízdami pár slov a poradí, na co si dát pozor a co by šlo udělat lépe.

Bez praxe to nejde

Samozřejmě je jasné, že absolvování jednodenní školy smyku neudělá z nikoho dokonalého řidiče. Je to ale ideální příležitost, jak natrénovat vědomé potlačení strachových reakcí. Překážce se vyhnete jenom tehdy, když od ní včas odtrhnete oči a najdete pohledem únikovou cestu. Což mnozí zjistí až ve chvíli, kdy zapíchnou čumák svého auta do cizího kufru, ačkoliv všude okolo jsou metry volného místa.

Stejně tak je klíčové donutit se uvolnit brzdy a zkusit zatočit, i když vám instinkt říká, že to nepůjde. Tyhle věci bez předchozího nácviku nedokáže skoro nikdo, nestačí o nich jen číst. V tom je úloha „školy smyku“ nezastupitelná, jak zjistili i naši hosté.

„Absolvování našeho kurzu nedává nikomu povolení jezdit v provozu jako závodník,“ podotýká Jan Faktor z Max Cars. „Cílem je umožnit klientům, aby si v kontrolovaných podmínkách a pod dohledem profesionálních instruktorů vyzkoušeli situace, které u nepřipravených řidičů v běžném provozu takřka stoprocentně končí nehodou.“

autoweb.cz

10.3.2004 2:12
Více o tématu: airbagautaautoBMWbrzdykola

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist