Škoda Yeti 2.0 TDI 4×4

Jak funguje Yeti s dieselem na našich silnicích (a mimo ně)? Pojďme to zjistit.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

O prvním mladoboleslavském SUV Škoda Yeti se toho napsalo tolik, že už tím nikoho překvapit nemůžeme. Ale nám se do ruky dieselová motorizace dostala jen na mezinárodní prezentaci mimo republiku. V našich končinách jsme se zatím svezli jen s modelem Škoda Yeti 1.2 TSI s pohonem předních kol, takže se teď konečně můžeme podívat na to, jak Yeti funguje jako čtyřkolka a s dieselem.

 

Jak to vypadá?

Škoda Yeti s motorem 2.0 TDI a pohonem 4×4 vypadá naprosto stejně jako obyčejný příbuzný se slabším motorem a pohonem pouze předních kol. Samozřejmě najdete drobné technické zvláštnosti, ale ty na první pohled vidět nejsou. Yeti se nám pořád líbí, hlavně tím, že má na škodovku velmi odvážné tvary. Uvnitř pak najdete známé prvky, ovladače a přístrojovou desku. Na tom ale není v zásadě nic špatného, protože kvalita interiéru je příkladná, pozice za volantem velmi dobrá, ergonomie na poměry kategorie malých SUV špičková a jediné, co můžeme vytknout, je jen pomalu reagující dotykový displej navigačního systému. Příplatkové kožené sedačky jsou možná trochu zbytečné, ale určitě budou přínosem, pokud jezdíte často do bahna a špíny. Prostě vezmete mokrý hadr a jednoduše je otřete. A to s látkovým čalouněním tak dobře udělat nejde…

 

Jak to funguje a jak to jezdí?

Protože Yeti sedí na prakticky stejném podvozku jako Octavia Scout, chová se díky tomu na silnici velmi dobře. Jeho řízení je přesné s lineární odezvou a ačkoli postrádá skutečnou zpětnou vazbu, docela dobře se dá odhadnout nájezdová rychlost do zatáček, takže s ním můžete jezdit svižně. Ve stejný týden se do redakce dostalo i Audi A5 Sportback, o kterém jsme psali nedávno, a nebojím se říci, že Škoda Yeti měla lepší řízení a předvídatelnější jízdní vlastnosti. No, přeberte si to, jak chcete…

Pohon všech kol obstarává mezinápravová spojka Haldex 4. generace, která nepřipojuje zadní kola až po prokluzu kol předních, ale vlastně už v okamžiku, kdy sešlápnete plynový pedál. Elektronika spočítá, zda bude potřeba zadek připojit a jak moc. Za normálních podmínek putuje dozadu jen velmi malá část výkonu, okamžik připojení pohonu zadních kol tak poznáte jen tehdy, když se na to budete soustředit. Nemyslete si ale, že s Yetim budete na okreskách driftovat jako s Imprezou WRX STI… Za všech okolností se totiž Yeti chová jako klasická předokolka, takže při rychlejším průjezdu zatáčkou to bude přední náprava, která dřív ztratí přilnavost.

Dvoulitrový turbodiesl 2.0 TDI se vstřikováním common-rail je úsporný, tichý, kultivovaný a s lineárním přísunem výkonu. Zmizel onen pověstný „zátah vocpoda“ a to je skutečnost, kterou oceníte zejména v městském provozu. S autem se dá totiž jezdit mnohem plynuleji a nemusíte dvě hodiny čekat, až se přivalí všechen točivý moment naráz.

Tento diesel se skutečně povedl a varianta s výkonem 140 koní bude tou nejrozumnější. Ještě si můžete objednat stejný motor s výkonem 110 koní, nebo silnější variantu s výkonem 170 koní, která už je možná až zbytečně rychlá.

Trochu nás mrzí, že si nemůžete Škodu Yeti 2.0 TDI objednat s jinak výbornou převodovkou DSG, která by k charakteru auta seděla velmi dobře.

 

Můžu s tím do terénu?

Samozřejmě, že můžete, pokud terénem myslíte příjezdovou polní cestu k vaší chatě nebo zasněženou silničku na horách. Škoda Yeti má docela vysokou světlou výšku a slušné nájezdové úhly, ale stejně bude lepší, když se do nějakého extrémního dobrodružství pouštět nebudete, protože tohle auto bylo přeci jen vyvíjeno primárně na silnici.

Překvapilo nás ale, jak si Yeti s lehkým terénem poradí. Po polní cestě ho můžete doslova hnát a působí podobně robustním a odolným dojmem jako třeba Subaru Forester. A to je pro SUV od Škody velmi dobrá vizitka.

 

Mám si to koupit?

Pokud hledáte ne jen stylové, ale hlavně fungující SUV, tak rozhodně. Za Škodu Yeti 2.0 TDI (140 k) s pohonem všech kol zaplatíte ve výbavě Ambition 624 800 korun, za testovanou vrcholnou verzi Experience plných 654 800 korun bez dalších příplatků. Je to dost peněz, ale svým způsobem Yeti svou cenovkou opodstatňuje. Zvláště když přihlédnete k faktu, že díky systému sklápění sedaček převzatým ze Škody Roomster je také velmi praktický a pojme až 1760 litrů nákladu, když sedadla vyndáte úplně. Také vás potěší u pumpy, protože i při častých jízdách po městě a v lehkém terénu si neřekne o víc než 8,5 litru nafty na 100 km. Na silnici se s ním pak dá s trochou snahy jezdit za 6,5 litru a rozhodně provoz brzdit nebudete.

 

Verdikt

Stejně jako v případě benzínové verze 1.2 TSI, i na Yetim s dieselem 2.0 TDI a pohonem všech kol lze najít jen velmi málo objektivních nedostatků. Škoda Yeti je skutečně propracovaným a solidním autem s nadprůměrnými jízdními vlastnostmi. Nečekejte zábavu za volantem, ale na druhou stranu, řízení tohohle auta není vyloženě otravné a nudné. Pochybujeme ale, že si zrovna tuto verzi budete kupovat za své peníze, protože je opravdu docela drahá. Avšak jako služební auto dává docela dost smyslu, pokud vám Octavia Scout přijde až příliš tuctová.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Yeti 2.0 TDI 4x4
0-100 km/h (s)9,9 s
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Kompresní poměr16,5 : 1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři (Haldex 4.gen)
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)103 kW/140 k v 4200 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm od 1750 do 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)91,5 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)190 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,1 / 5,3 / 6,0 l/100 km
Objem nádrže (l)60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4223
Šířka (mm)1793
Výška (mm)1691
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1530
Celková hmotnost (kg)2075
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)700
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)410 / 1760 l
Ceny
Základní cena modelu654 800 Kč
28.12.2009 3:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist