autoweb.cz > Škoda > Škoda Superb > Škoda Superb 1.8 TSI 4×4 Laurin & Klement (2013)
Škoda Superb 1.8 TSI 4×4 Laurin & Klement (2013)
Dynamika 6
Chování na silnici 8
Provozní náklady 7
Praktičnost 9
X-Factor 5
Celkové hodnocení 7
RADOSTI:
Nadšený a kultivovaný motor; agilní ovladatelnost
STAROSTI:
Nepůsobí příliš jako luxusní limuzína
Prezident Miloš Zeman při svém zvolení do funkce obdržel do užívání novou Škodu Superb po faceliftu a na nás nyní připadl úkol vžít se do jeho kůže, resp. jeho osobního šoféra. I když s jedním docela zásadním rozdílem. Místo vrcholné jednotky 3.6 FSI máme pod kapotou motor o polovičním objemu a dvoutřetinovém počtu válců, tedy 1.8 TSI. Vadí to ale vůbec něčemu?
Jakkoliv by se k luxusně vyhlížející limuzíně ve vrcholné specifikaci Laurin & Klement hodil spíše šestiválec, čtyřválec o výkonu 180 koní a točivém momentu 250 Nm si s autem poradí snadno a dokáže udržovat slušné tempo. Maximum výkonu nepodává ve špičce, ale ve spektru od 4500 do 6200 otáček, přičemž vytáčet se nechá až k 7000 ot./min.
Motor je navíc kultivovaných mravů a tedy velmi dobře odhlučněn, takže ani případné šoférovy nectnosti nepůsobí na významné cestující nepatřičně. Manuální převodovka se k povaze auta sice příliš nehodí, zato je ale práce s ní hladká a přesná.
Podvozek je celkově pohodlný, na ostrých nerovnostech však trochu méně poddajný, ale s lehčím motorem nad přední nápravou je v zatáčkách citelně agilnější. Přestože za sebou cítíte předlouhou stavbu zadní části karoserie, při ostřejší jízdě se pocitově auto zmenší. Přesnost vedení vozu po silnici díky dobrému řízení a snadnému ovládání tento dojem jen umocňuje.
Mnohem více než šoférovo řidičské uspokojení však bude vysoké státní představitele zajímat prostor na zadních sedadlech, který je jedním slovem královský. To už ovšem nelze prohlásit o celkovém dojmu z kabiny. Kvalita zpracování je na vysoké úrovni, stejně jako materiály a prvotřídní kůže na sedadlech a volantu, nicméně relativní technická zastaralost luxusní požitek z kabiny narušuje.
Umělé obložení, které je na výběr v barvách imitace dřeva či černého klavírního laku, pocitu luxusu příliš nepřidává, nicméně oproti absenci některých komfortních prvků to není tak velký nedostatek. Masážní sedačky nebo adaptivní tempomat řidiči cestu nezpříjemní ani ve vrcholné specifikaci, zadní pasažéři si však mohou užívat třeba vyhřívaných sedadel nebo velmi pohodlných tkaných koberečků.
Ačkoliv je kabina Superbu na pohled i dotyk pohledná a kvalitní, celkově nepůsobí tak vytříbeným dojmem. Za volantem třeba takového Citroënu C5 jsem cítil mnohem útulnější, domáckou atmosféru, alespoň od kormidla. Pokud si však nepřejete trávit čas za volantem a necháte se vozit vzadu, Superb si vás bude hýčkat.
Ve spojitosti s liftbackem stojí za zmínku stojí také přepracované ovládání pátých dveří TwinDoor. Pryč je chaotické přepínání mezi jednotlivými režimy, nově se prostředním tlačítkem otevírá víko kufru bez skla, tlačítkem napravo potom celé víko i se sklem. Jednoduché a zapamatovatelné. Implicitně je vždy nastaven režim „sedan“, což umožňuje rychlé a snadné vkládání malých předmětů do kufru, pokud chcete naložit větší předměty a otevřít celé víko jako u liftbacku, stále trvá pár vteřin, než mechanizmus uzamkne panty a umožní otevření celého zavazadlového prostoru.
Verdikt
Škoda Superb ve výbavě Laurin & Klement dokazuje, že je Miloš Zeman opravdu lidovým prezidentem a neužívá si nadbytečného přepychu. Ani v nejvyšší specifikaci totiž nepůsobí patřičně luxusním dojmem. Nikoliv vinou menšího čtyřválcového motoru, který je i na velikostní poměry auta velmi slušný, ale díky relativní technolgické zastaralosti a chybějícím komfortním prvkům, které na této úrovni lze oprávněně očekávat. Více než pozice prezidenstské limuzíny je pro tento Superb patřičnější služba coby hotelového taxíku. A jako levnější alternativa k německé konkurenci vůbec nemusí být v této roli nezajímavý.
Pozn. redakce: Automobilka uvedenou verzi Škody Superb 1.8 TSI 4×4 ve výbavovém stupni Laurin & Klement oficiálně nenabízí. Motor 1.8 TSI s pohonem 4×4 je dostupný pouze do stupně Elegance, výbava Laurin & Klement potom od motorizace 2.0 TSI (147 kW)/2.0 TDI (103 kW) výše.