Seat Ibiza 1.2 TSI FR

Seat Ibiza je fenomén, kompaktní automobil s řadou karosářských verzí i pohonných jednotek. Toto je elegantní výbava FR s nejslabším motorem.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.2

RADOSTI
Přímočarost, jízdní vlastnosti, kvalita zpracování

STAROSTI
Pouze pětistupňový převodovka, s tím související spotřeba

Seat Ibiza je velmi pěkné auto, já osobně jsem ho v rámci koncernu VW vždy považoval za to hezčí, minimálně vedle Škody Fabia, která mi přišla vždy disproporční, příliš vysoká na daný rozchod kol. Ibiza byla a je šik.

Španělsky střižená elegance ovšem sebou nese kromě větší vzhledové atraktivity i daň menšího prostoru, přesněji řečeno otázky praktičnosti, tedy právě při srovnání se Škodovkou určitě. A určitě také v případě této třídveřové verze. Jakkoli mi varianta se třemi dveřmi chybí například u nového Focusu ST, u Ibizi, auta nesportovního typu, mi přijde jako přežitek.

Každopádně pokud jsem jezdil sám, popřípadě ve dvou a nikoho nenutil na k průlezu na zadní sedačky nenutil. Udělal jsem to jen jednou a pak jsem každému, kdo by se chtěl na zadní sedadla vetřít, tuto gymnastiku zakázal, protože s každým pohybem opěradla jsem si pak musel znovu nastavovat sedačku.„Naše“ Ibiza měla pod kapotou čtyřválec 1,2 TSI a ohledně něj už jsme toho napsali opravdu velmi mnoho. Vyzkoušeli jsme ho v různých autech, třeba i v nové Škodě Rapid, a v podstatě o něm můžeme říct plus mínus to samé. Dostat z dvanáctistovky 105 koní znamenalo použít přeplňování, teď „opáčko z matematiky,“ tedy něco čísel. Výkon motoru je 105 koní v 5000 otáčkách a točivý moment 175 Nm vrcholí mezi 1550 a 4100 otáčkami. Na stokilometrovou umetu dorazí Ibiza za 9,8 sekundy a vrcholné tempo nasadí 190 km/h. Tam ne že by zasáhl omezovač, ale končí možnosti převodovky.

Seat Ibiza fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Seat Ibiza fotogalerie

Ibiza má totiž pouze pětistupňový manuál a to je škoda. Pět rychlostních stupňů se mi zdálo jako nedostatečných. Ve městě jsem ještě absenci šestky nepociťoval, v mezích rychlostních limitů jsem se do pěti „kvaltů“ bohatě vešel, ale jakmile jsem vyrazil ven z města a přiblížil sek osmdesátikilometrové rychlosti, motor letěl do otáček a já měl nutnou potřebu řadit. Marně, nebylo kam. Opravdu škoda, zvláště když konkurence umí leckdy už nabídnou šestistupňový mechanismu.

Čímž se mohu vrátit ke spotřebě. Ta tabulková je totiž 5,3 litru na sto kilometrů, já ale počítal s hodnotou o tři litry vyšší. Malý motor plus turbo mínus šestka, jednoduchá rovnice. Jinak mi ale Ibiza, zejména jízdě seděla. Volant mi šel příjemně do ruky, tu a tam stydlivě poslal do dlaní nějaké informace, celé auto na mne působilo příjemně mechanicky.Nicméně něco k výbavě, ta se jmenuje v našem případě FR a ne, není to můj monogram, ale vyjádření toho, že v rámci jedné ceny toho dostanete od Seatu opravdu hodně, a tady vás odkážu na oficiální ceník, protože přepisovat všechny položky by trvalo opravdu velmi, velmi dlouho. Auto pak stojí 328.900 Kč. Abych se přiblížil k nějakému závěru, tak prohlásím, že pro mé soukromé městské popojíždění jsem si Ibizu oblíbil, ale v režimu rodinná jízda (viz sedačky vzadu) nebo dálniční jízda (viz převodovka) se mi Ibiza nezdála jako optimální přítelkyně. Takže tím mířím k poznání, že tato Ibiza je ideálním dopravním prostředkem pro jednoho až dva lidi do města.

Je tady ale jedno řešení, jak zapracovat na spotřebě, a není příliš komplikované. Tím je jiný specifikace spojená s automatickou převodovkou DSG, která má sedm stupňů a nejen že řadí rychlostí blesku, ale hlavně díky převodování rapidně snižuje spotřebu. Pokud DSGčko ale nelze kombinovat s FR, tak…

Verdikt
… můj závěr je poměrně jednoduchý. Ibiza 1.2 TSI FR v třídveřovém provedení je zdařilé, nenáročné a zároveň řidičsky příjemné auto. Neruší komplikovaností, naopak je ve své jednoduchosti velmi snadné s ním jezdit. Bohužel mu mým pohledem schází šestý rychlostní stupeň, se kterým by bylo auto použitelnější na delší cesty a také mělo menší apetit. Jako výhradně městské auto je Ibiza 1.2 TSI FR dobrá, jako univerzálnější dopravní prostředek bych doporučil jinou alternativu, totiž jinou výbavu s převodovkou DSG.

11.6.2012 8:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist