Saleen S7 Twin Turbo

Co se stane, když přidáte k jednomu z nejrychlejších aut na světě dvě turba?

Podle vlastního vyjádření Saleenu se firma pro odvážnou myšlenku přeplňování rozhodla už ve chvíli, kdy byl první S7, představený v roce 2002 na slavném okruhu Laguna Seca v Kalifornii, ještě na rýsovacím prkně. V původní verzi se objevil s atmosférickým plněním a sedmilitrovým osmiválcem o výkonu 575 koní. V posledních několika letech se ale na trhu objevila nová generace evropských supersportů, která svými výkony přes 600 koní, celokarbonovou konstrukcí a vyspělou aerodynamikou kopla míč na opačnou stranu hřiště.

Odpověď Saleenu pro rok 2005 má podobu přepracované karosérie, ale hlavně dvou nízkotlakých turbodmychadel, které zvyšují výkon celohliníkového motoru na 750 koní a točivý moment na 952 Nm (dříve 775 Nm).

Sání k motoru je umístěné na střeše a karbonovým potrubím přivádí vzduch ke dvojici turbodmychadel společné konstrukce Saleen-Garrett s kuličkovými ložisky a vodním chlazením. Plnicí tlak nepřesahuje 0,4 baru, což je mezi přeplňovanými motory nízká hodnota. Kompresní poměr je sice proti základnímu motoru o něco nižší, ale stále zůstává na vysokých 11,0:1.

Vedle změny kompresního poměru nedošlo na vnitřních komponentech motoru k zásadním změnám, protože jeho konstrukce byla od počátku dimenzovaná pro přeplňování. K novinkám patří chlazení pístů zespodu olejovými tryskami a výměna hydraulických zdvihátek za pevná zdvihátka, která dovolují posunout omezovač na 6500 ot/min.

Šestistupňová ručně řazená převodovka má pro lepší citlivost zkrácené dráhy řazení.

Saleen S7 je postavený na prostorovém rámu s karbonovou karosérií a nezávislými lichoběžníky vpředu i vzadu. Hlavní změnou na podvozku u verze Twin Turbo je použití dvou pružin namísto klasické jedné pružiny. První pružina je měkčí než předchozí pružiny u atmosférické verze a zajišťuje komfortnější chování v nižších rychlostech. Při rychlosti kolem 160 km/h ale karosérie vyvíjí dostatečný přítlak na to, aby si sedla na pevnější sadu pružin, jejichž tvrdost je přizpůsobená rostoucí zátěži.

Velké brzdiče pro S7 si Saleen navrhoval sám, ale jejich výrobu svěřil Brembu. Přední kotouče mají průměr 380 mm, zadní 355 mm a na všech kolech je svírají šestipístkové jednokusové třmeny.

Přední kola mají průměr devatenáct palců a nesou pneumatiky Michelin Pilot Sport 2 o rozměrech 275/35, zadní dvacítky mají rozměr 345/25. Pneumatiky jsou vyšší než u předchozího modelu, ale v kombinaci se změnami na geometrii zvyšují adhezi v zatáčkách o 30 procent.

Karosérie dosahuje do výšky pouhých 104 centimetrů, ale do délky měří téměř 4,8 metru a do šířky skoro dva metry. Na první pohled zůstala beze změn, ale v detailech se od první verze zásadně liší. Má stále ploché dno, ale v nové podobě si pomáhá přepracovanými difuzory vpředu a vzadu a také širším křídlem. Všechny průduchy na karosérii jsou plně funkční a všechny provedené změny se promítly do výjimečně dobrého výsledku – odpor vzduchu klesl o 40%, zatímco přítlak stoupl o 60%.

Pojetí interiéru se oproti některým autům v této kategorii liší tím, že sedačka řidiče je umístěna blíž ke středu než sedadlo spolujezdce a její přesné nastavení se při výrobě přizpůsobuje tělesné stavbě majitele. Poloha volantu je stavitelná ve svislém i podélném směru a řidič si navíc může seřídit polohu pedálů. Podle Saleenu se do S7 vejdou i řidiči s výškou do 198 centimetrů.

Do sériové výbavy patří kůží potažené sedačky, volant a přístrojová deska, tři kusy zakázkových kožených zavazadel pro přední a zadní úložné prostory, audio systém s DVD přehrávačem a televizním přijimačem a videokamera pro couvání. Za příplatek jsou například leštěná kola či navigace.

Firmu Saleen založil americký závodník Steve Saleen a její úspěch založil na těsné spolupráci s Fordem, stejně jako o několik desítek let před ním Carroll Shelby. Vedle S7 má Saleen v nabídce i upravené Mustangy a také Focus s nitro kitem.

Největším vyznamenáním pro firmu bylo v roce 2003 pověření od Fordu ke společné montáži Fordu GT, která probíhá vedle výrobní linky Saleenu S7 v novém závodu SSV (Saleen Special Vehicles) ve státě Michigan. Ve stejném pracovním složení vznikl například nedávný koncept závodního Mustangu GT-R.

redakce autoweb.cz

Měření a technické údaje

Rozměry a hmotnosti
Zavazadlový prostor (l)0.1
Ceny
Základní cena modelu555 000 USD (cca. 13 mil Kč)
10.5.2005 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist