Rozhovor: šéfkonstruktér Ford Team RS

Dirk Densing nám přímo na Nürburgingu vysvětloval, čemu vděčí Ford Focus RS za svoje výjimečné vlastnosti.

Pokud jste četli náš souboj koncepcí na Nordschleife, víte, že auto s předním náhonem (Ford Focus RS) se zde dokázalo vyrovnat tradiční zadokolce (Nissan 370Z) nejen, co se rychlosti týče, ale i v oblasti zážitků z jízdy a uspokojení řidiče. A to je něco, čemu jsme my sami nebyli připraveni uvěřit. Jak je něco takového možné?

Odpověď nám přišel dát člověk z nejpovolanějších – Dirk Densing, šéfkonstruktér divize Ford Team RS a skutečný automobilový nadšenec. Přijel za námi přímo na Nürburgring. V neděli dopoledne, ve svém volném čase a ve vlastním Escortu RS. Už podle toho je zřejmé, že Dirk je nejen vysoce postavený manažer a talentovaný technik, ale také skutečný automobilový nadšenec.

Čtěte také:

Ford Focus RS vs. Nissan 370Z: souboj koncepcí na Nordschleife (první část)

Ford Focus RS vs. Nissan 370Z: souboj koncepcí na Nordschleife (druhá část)

Autoweb: Co přesně u Fordu děláte a jaké byly vaše úkoly při vývoji Focusu RS?

Densing: Jsem šéfkonstruktérem Ford Team RS, takže jsem přímo zodpovědný za vývoj rychlých aut značky Ford. Náš tým má přes stovku plně kvalifikovaných inženýrů a techniků, které vede šéftechnik John Readler. Ten stál mimo jiné u vývoje Fordu RS200, Escortu Cosworth a jiných dřívějších programů divize RS. Jejich zkušenosti a znalosti v oboru jsou tedy na velmi vysoké úrovni.

Ford Focus fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Focus fotogalerie

V nejužším vedení divize RS jsme všichni samí nadšenci do rychlých a sportovních aut. Většina mých kolegů se profesionálně živila závoděním nebo aspoň pravidelně jezdila soutěže a závody jako soukromníci.

Autoweb: Když se podíváte na Focus RS, na co jste nejvíce hrdý? Z technického úhlu pohledu samozřejmě…

Densing: Určitě je to výsledek kombinace velmi silného motoru, koncepce pohonu a přesného řízení. Povedlo se nám auto nastavit tak, abyste ho mohli při rychlé jízdě na limitu vnímat jako sporťák, ale abyste s ním mohli žít i každý den. Zjednodušeně – ráno můžete s autem pohodlně dojet do práce a cestou domů se stavíte na okruhu.

Autoweb: Už bylo mnohokrát řečeno, že Focus RS měl být původně čtyřkolka, ale že jste od této myšlenky později upustili. Proč?

Densing: Skutečně jsme nejprve začali na Focusu RS pracovat jako na čtyřkolce a dokonce jsme testovali i několik prototypů s tímto pohonem. Jenže právě tady na Nordschleife jsme zjistili, že čtyřkolka je prostě taková… netečná, není s ní taková zábava. A k volbě pohonu jen přední nápravy nás pak přesvědčily i věci jako mnohem vyšší hmotnost a složitost čtyřkolky, mechanické ztráty a s tím spojená vyšší spotřeba paliva a také vyšší náklady, což by se projevilo na nekonkurenceschopné ceně. Chtěli jsme nabídnout zákazníkům vysoké výkony dostupné za rozumné peníze a to by auto s pohonem všech kol neumožnilo.

Autoweb: Hlavní fáze vývoje Fordu Focus RS probíhala právě tady na Nordschleife?

Densing: Ano, najezdili jsme tu přes 5000 km, abychom se přesvědčili, zda jsme skutečně postavili auto, která uspokojí nadšence nejen na silnici, ale i na okruhu. A Nordschleife je ideálním místem pro takové pokusy.

Autoweb: A vy jste osobně auto testoval?

Densing: Většinu kilometrů najezdili naši testovací jezdci, ale i my z vedení se s autem pořádně svezeme. Musíme přeci vědět, na čem pracujeme a jaký je pokrok našeho týmu. Nemůžeme poslat ke schválení špičkám automobilky něco, o čem jsme jen slyšeli v počítačové animaci, ale nevyzkoušeli jsme si to.

Autoweb: Abychom odbočili, vy žijete kousek odsud. Jezdíte sem na Severní smyčku se svým soukromým vozem?

Densing: Ano, pravidelně sem zavítám. Ale už jen rekreačně. Když jsme byl mladší, a to už je pěkná řádka let zpátky, to jsem jezdil i okruhové závody a závody do vrchu. Teď už se sem jezdím jen „rekreovat“.

Autoweb: Vraťme se ale k Focusu RS. Jak jste dosáhli tak impozantního zvuku?

Densing: Potřebovali jsme výfuk a motor nastavit tak, aby byl akceptovatelný vyhláškou – aby se s autem mohlo jezdit po silnici. Zároveň jsme ale chtěli, aby řidič, až sešlápne plyn na podlahu, zažil pocity skutečného závodního jezdce. V nízkých rychlostech jsme tedy auto udělali nenápadné a docela tiché, ale v otáčkách opravdu pořádně zaduní.

Autoweb: Ještě jednou k pohonu předních kol… Před několika málo lety byla představa výkonu přes 300 koní na přední nápravě nemyslitelná. Co jste udělali pro to, aby se dalo auto ovládat, aby netahalo za řízení?

Densing: Předně jsme vyvinuli úplně novou přední nápravu, která odděluje řízení od  přenosu výkonu. Tomu malému a velmi důležitému kousku říkáme RevoKnuckle, který omezuje přenos točivého momentu do řízení. Také jsme upravili geometrii tak, aby byl zajištěn co nejlepší kontakt kol s vozovkou. 

Autoweb: Když  jsme u té trakce, mnoho nadšených řidičů na okruhu, ale občas i na silnici, rádo vypíná stabilizační systém a kontrolu trakce. Doporučil byste to?

Densing: Samozřejmě si elektronické pomocníky vypnout můžete, ale my jsme se snažili nastavit jejich zásahy tak, abyste si užili při rychlé jízdě auto na maximum. ESP tak přijde ke slovu až v momentě, kdy opravdu uděláte nějakou velkou chybu.

Autoweb: Kolegové novináři, kteří se svezli s Focusem RS již dříve, kritizují vyšší pozici řidiče za volantem. Jak se k tomu stavíte vy?

Densing: Musíme si uvědomit, že Focus RS je postaven na velkosériovém obyčejném Focusu. A tady přichází ke slovu hlavně bezpečnost – umístění bezpečnostních pásů a osa vystřelení airbagu jsou konstrukcí vozu jasně definovány a my prostě nemáme peníze na to, abychom postavili kompletně nový interiér a přepracovali konstrukci zádržných systémů. Proto jsme byli nuceni zachovat ergonomické uspořádání standardního Focusu.

Autoweb: Zato jste údajně pro Focus RS  vyvinuli úplně nové pneumatiky. Je to pravda?

Densing: Ano, spolupracovali jsme na vývoji s firmou Continental a ta pro nás připravila optimální směs a pneumatiku o rozměru 235/35 ZR19. S jejími výsledky jsme  velmi spokojeni. Potřebovali jsme pneumatiku, která bude fungovat na okruhu, ale která vás bezpečně a pohodlně odveze za deštivého chladného dne domů.

Autoweb: A jaký máte názor na brzdy?

Densing: Museli jsme použít komponenty ze sériových aut Ford, abychom ušetřili na nákladech. Zkoušeli jsme brzdy Brembo, ale drobné zlepšení nebylo úměrné nákladům. Zkrátka se nevyplatilo investovat tolik peněz do jiného systému, když jsme měli na skladě brzdy, které auto zastaví ze stovky na 33 až 35 metrech – jen o kousek hůře než testovaná Bremba.

Abych se ještě vrátil k té ovladatelnosti, rád bych zdůraznil, že jsme auto chtěli nastavit tak, aby se chovalo velmi neutrálně, až mírně přetáčivě. Chtěli jsme potlačit koncepcí vrozený nedotáčivý charakter – a to se nám snad povedlo. V extrémních situacích se auto dokonce chová tak trochu jako zadokolka.

Autoweb: Někteří kritizují Focus RS za to, že je to jen vytuněný Focus ST. Můžete se k tomu nějak vyjádřit?

Densing: Jsou mezi nimi velké rozdíly. Focus ST je rychlé obyčejné auto na každodenní ježdění. Jak to zjednodušit… Je to jako rozdíl mezi delfínem a žralokem. Focus ST je delfín, ale Focus RS je žralok. Oba jsou to masožraví mořští živočichové, ale žralok je agresivnější, více odhodlaný jít za svým cílem. Je dokonalejší. Právě proto nabízíme Focus ST i jako pětidveřový model, ale model RS jen jako třídveřový.

Autoweb: Najdeme také nějaké větší zvláštnosti v motoru, nebo je RS jen výkonnější verze motoru ST?

Densing: Základ je stejný, ale motor v RS doznal  mnoha změn, aby byl schopen nabídnout lineární dodávku výkonu a zachoval si svou spolehlivost. A také jsme ho vyladili tak, abyste ho mohli hnát až k omezovači a po přeřazení měli k dispozici hned plný výkon.

Autoweb: Vyžaduje Focus RS nějaký speciální servis, častější výměnu oleje a podobně?

Densing: Abychom zachovali každodenní použitelnost a nenáročnost, zachovali jsme standardní délku servisního intervalu shodnou s obyčejnými Focusy. Dodáváme jen kvalitnější plně syntetický olej.

Autoweb: Osobně se mi také velmi líbí vyváženost odpružení a tlumení, má velmi blízko k ideální rovnováze mezi ovladatelností a komfortem odpružení.

Densing: To je také jedná z věcí, na které jsme hrdí. Že se nám podařilo spojit opravdu sportovní charakteristiku podvozku s jeho každodenní použitelností.

Autoweb: Focus RS má ovšem i své chyby. Proč jsou třeba pedály stále rozmístěné takto nešikovně a neumožňují podřazování s meziplynem?

Densing: Použili jsme stejné uchycení pedálů jako u obyčejného Focusu. Hlavně kvůli bezpečnosti a nákladům, protože vyvíjet nové bezpečnostní uchycení by bylo velmi drahé. A protože je Focus RS předokolka, není podřazování s meziplynem vyloženě nutné, narozdíl od silných aut s pohonem zadních kol. Proto jsme na novém uchycení pedálů nepracovali.

Autoweb: Když tu jezdíme takhle ostře po Severní smyčce, jak dlouho to auto vydrží?

Densing: Počítali jsme při vývoji s tím, že plno zákazníků bude jezdit na okruzích a obuje na auto lepivé závodní pneumatiky, slicky. Proto jsme zapracovali na podvozku, aby vydržel mnohem větší zátěž. Při jízdě na okruhu dříve či později odrovnáte gumy a nakonec i brzdy, ale ne auto jako takové. Focus RS byl vyvíjen s tím, že se mu od zákazníků nedostane zacházení v rukavičkách.

Autoweb: A stejně jste přistoupili i k pohonnému ústrojí?

Densing: Ano, i motor a převodovka byly vyvíjeny s ohledem na to, jak bude auto používáno. Nejedná se tedy jen o motor z Focusu ST s jinou řídící jednotkou. Převodovka, diferenciál, poloosy… to vše je mnohem odolnější než na obyčejných autech. Focus RS je zkrátka skutečné okruhové auto.

Autoweb: S jakým autem nyní jezdíte soukromě?

Densing: Střídám auta prakticky neustále a obvykle mám jedno, se kterým jezdím asi tak půl roku. Poslední dobou jsem hodně jezdil novou Fiestou a S-Maxem. Pro zábavu pak mám starý dobrý Ford Escort Cosworth.

Autoweb:
Naše kolo je u konce. Děkujeme za rozhovor.
Densing: Rádo se stalo. Vyřiďte mé pozdravy čtenářům autoweb.cz!

autoweb.cz

1.10.2009 2:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist