Reportáž: Navštívili jsme úžasné British Motor Museum

Británie platí za zemi s opravdu silnou motoristickou tradicí, není tedy žádným překvapení, že místní muzea nabídnou jedny z těch nejlepších sbírek i pro ty nejzapálenější motoristické příznivce.
navstivili-jsme-british-motor-museum-1-1100x618.jpgCelá galerie 7 Zdroj: British Motor Museum

Česká automobilová muzea na tom nejsou vůbec špatně, s těmi anglickými se však mohou srovnávat jen stěží. Spojené Království platí tak trochu za motoristickou Mekku – v ostrovním království dodnes funguje více než padesátka menších i větších automobilek a historicky se v zemi zrodilo více než pět stovek značek.

Vzniklo zde mnoho ikonických vozů, od malého Mini Cooperu, přes snad nejkrásnější sporťák všech dob Jaguar E-Type, až po legendárního rychlostního rekordmana analogového věku, McLaren F1, jehož 386,7 km/h zůstalo nepokořených po dlouhých 12 let. Snad celá země je motorismu nakloněna, petrolheadství prorůstá všemi společenskými vrstvami a pravděpodobně nikde na světě nevlastní tak velké procento populace nějakou tu okruhovou hračku – ostatně co do počtu okruhů a okruhových dnů se může s Británií srovnávat jen málokdo.

Motorismus je prostě v Anglii zakořeněný opravdu hluboce a je to samozřejmě poznat i na tamních motoristických muzeích nabízejících nesčetná množství exponátů, v mnoha případech opravdu unikátních. Během svého krátkého výletu po Anglii jsem měl možnost navštívit hned dvě vyhlášená místní muzea – tím prvním bylo British Motor Muzeum v Gaydonu, které se chlubí sbírkou více než 300 klasických britských vozů z kolekcí British Motor Industry Heritage Trust a Jaguar Heritage Trust.

K vidění je na ploše muzea průřez snad kompletní automobilovou výrobou napříč dějinami. Jsou zde sekce věnující se běžným rodinným vozům, ale také autobusům a nákladním vozům, anebo naopak vozům sportovním a závodním. Vývoj automobilů naskrz dějinami krásně reprezentuje kus „silnice“ Time Road táhnoucí se po obvodu samotného muzea. Jednotlivé úseky cesty demonstrují nejen samotné vozy, ale také povrch, který v té době na cestách převládal – od kamenitých cest konce 19. století až po moderní hladké asfaltové dálnice.

Nádherná je i sbírka sportovních a závodních strojů, která nabídne k prohlédnutí třeba prototyp Jaguar XJR-9 určený pro Le Mans, brutální Jaguar XJ-C V12, předchůdce slavného Lotusu 7 – spartánský Lotus Mark IV, zběsilý MG XPower SV či Jensen FF, první osobní vůz vybavený pohonem všech kol a mechanickým systémem ABS. Rovněž je zde k prohlédnutí napůl rozříznutý MG MGB GT, který přímo vybízí k prozkoumání útrob motoru a převodovky. O kousíček dále se pak nachází vozy MG pro pozemní rychlostní rekordy – třeba takový MG EX 181, který v roce 1959 překonal rychlost 410 km/h, přičemž mu k tomu stačil kompresorem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru produkující 300 koní.

Kapitolou samou o sobě jsou filmové vozy. Návštěvníci si mohou prohlédnou DeLorean DMC-12 z Návratu do budoucnosti, domlácený Land Rover z bondovky Skyfall, šestikolovou růžovou limuzínu FAB 1 z nepříliš známého filmu Thunderbirds nebo třeba futuristický taxík Land Rover, brázdící ulice Megacity 1 ve filmu Soudce Dredd se Silvestrem Stallonem v hlavní roli. Venku pak stojí Shaguar – Jaguar XK8, který se objevil ve filmech o Austinu Powersovi.

Sympatické je, že mnohé vozy v muzeu mají patinu, kterou se restaurátoři nesnaží potlačit. Mnohdy je tomu naopak a vozy které prošly renovací do takové míry, že jejich stav předčí ten originální, jsou zpřístupněny k osahání a nasednutí.

V samotném muzeu se dá strávit celý den, dispozici je ale navíc obrovský depozit vozů v budově vedle. Mnoho vozů v něm je prvním či posledním vozem, jenž v dané sérii sjel z výrobní linky. V horním patře depozitu se navíc nachází balkon, ze kterého lze sledovat práce v restaurátorské dílně. A to ještě ani zdaleka není vše. Ve spodním patře se krom již zmíněné dílny totiž nachází expozice vozů Jaguar.

A jelikož je British Motor Musezm správcem historické kolekce vozů Jaguar, nechybí zde ani exklusivní kousky jako F-Type Project 7 nebo XE SV Project 8. Ještě o kus vzácnější jsou ale historické klasiky jako D-Type a XJ13 či prototypy včetně inovativního C-X75. Osobně jsem byl ale nejvíc nadšen z Jaguaru XJ220, který v krátkém období před příchodem McLarenu F1 platil s maximální rychlostí 350 km/h za hodinu za nejrychlejší vůz planety. V muzeu byl vystaven jak finální produkční vůz, tak i jeho prototyp obdařený nikoliv přeplňovaným motorem V6, ale atmosférickou jednotkou V12.

Mimochodem napadlo by vás, že první benzínová sekačka spatřila světlo světa již v roce 1898? V British Motor Museum si můžete prohlédnout i takové exponáty.

14.11.2019 12:15| autor: Martin Kusyn

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist