Mercedes-Benz GL320 CDI

Nejmohutnější Mercedes moderní doby se tváří jako drsňák, ale zároveň chce svým interiérem posádku konejšit. Jak to zvládá?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Tohle je bezesporu jedno z největších osobních aut, jaké jsme kdy testovali. Víc než pět metrů délky, více než dvě a půl tuny hmotnosti. Uvnitř je pochopitelně spousta místa – pět naprosto komfortních míst a za nimi dvě další elektricky vyklápěná sedadla, na kterých se bez problémů uvelebí jakýkoli dospělý člověk, snad jen s výjimkou těch nejvyšších. I ti tam ovšem přežijí kratší cesty bez nutnosti navštívit poté chiropraktika. Pokud sedadla necháte sklopená, odměnou vám bude olbřímí kufr, i když – pravda – s poněkud vysokou podlahou.

Mnozí ho, trochu předvídatelně, srovnávají s Audi Q7, já to ovšem s klidným svědomím udělat nemohu – na Audi jsem zatím neměl štěstí. Jedno je ale jisté, zatímco Audi se soustředí na ryze silniční prostředí, Mercedes si zakládá na tom, že mu to jde i mimo asfalt. Pneumatické odpružení s měnitelnou světlou výškou dovoluje zvýšit světlost auta až na 307 mm, brodivost je úctyhodných 60 cm. Nájezdové úhly jsou 33 a 27 stupňů, maximální boční náklon má hodnotu 35 stupňů. Po celé délce podvozku se táhne ochranný plech, elektronika pomůže s bezpečným sjížděním kluzkých krpálů a z větší šlamastyky pomůžou uzávěrky diferenciálů a redukční převodovka. Humvee do kapsy nestrčí, ale na luxusní off-road to vůbec není špatná výbava.

Protože jsem GL dostal jen na tři dny, do opravdu těžkého terénu nebyl čas zajet. Co si budeme povídat, většina majitelů se tam stejně nepodívá a pokud ano, právě zmíněná výbava se postará, aby se odtamtud v bezpečí dostali. Důležitější je chování na silnici a tady udává tón především hmotnost. Přes dvě a půl tuny opravdu není málo a když se rozjedete, žádná elektronický kouzla jí nesmažou. Pneumatické odpružení má tři režimy, standardní, komfortní a sportovní. Nejměkčí režim lze doporučit pouze pro pomalé posouvání po městě, při jakékoli rychlejší jízdě se kolos začne houpat a naklánět tak, že slabším povahám hrozí mořská nemoc. Pro většinu situací naprosto vyhovuje režim standardní. Sportovní mód auto trochu přitvrdí, ale jak jsem už napsal – s možností skutečně ostřejší jízdy nepočítejte. Vývojářům se musí uznat, že odvedli velký kus práce, protože s autem se dá jet poměrně rychle, alespoň na jeho hmotnost. Jenže si to prostě neužijete, spíš to bude boj s rozdivočelou hmotou a mohutnými setrvačnými silami.

Aspoň je ale uvnitř ticho. Aerodynamika poměrně hranaté karoserie sice na některé soupeře nestačí, ale odhlučnění je odvedeno skutečně dobře. Pokud se ovšem budete snažit jet rychle, uslyšíte motor.

Slabší z nabízených turbodieselů (silnějším je skvělý osmiválec 420 CDI) na gargantuánský off-road se svými 224 koňmi stačí jen tak tak a když se po něm chce cokoli jiného než poklidná plavba, musí se skutečně snažit – a to se neobejde bez vyšších otáček a nižšího zvukového komfortu. S lehčí nohou se motor výrazně ztiší a klesne i spotřeba, ačkoli zázračné hodnoty u takhle velkého auta čekat nemůžete.

O prostornosti interiéru už jsem se zmínil, je na čase věnovat se i prostředí jako celku. Můžete si představit trochu nafouklejší ML, nebo trochu výš posazenou třídu S – interiéry současných Mercedesů jsou si vzájemně dost podobné. Což není na škodu, protože jsou ergonomicky propracované a velmi kvalitní. Je ale možná trochu škoda, že postrádají trochu duše – jsou až příliš německy strohé. V takhle drahém autě si majitel přeje být hýčkán a mít pocit výjimečnosti, čehož se mu daleko spíš dostane v luxusně vybaveném Range Roveru, nebo v Porsche Cayenne (i když do toho sedm lidí nenarvete, leda by dva byli v sudech v kufru, připravení na výlet do některé z českých přehrad).

Uvnitř je dost světla a nad hlavou zbývá prostor i v případě třetí řady sedadel. Díky poměrně hlubokému prosklení se s autem celkem dobře manévruje, přestože jeho rozměry vás na některá parkoviště prostě nepustí. Není žádným tajemstvím, že GL je určeno především pro americký trh, v Evropě si ho koupí nepoměrně méně zákazníků – a ti se s jeho neevropskými rozměry prostě budou muset vyrovnat.

Jediný objektivní důvod pro koupi GL je potřeba vozit šest dospělých pasažérů a občas využít jeho terénních schopností. Jenže objektivní důvody při koupi auta často až takovou roli nehrají. Dotyčný zákazník se ale musí připravit na to, že ho olbřímí vozidlo bude něco stát. Vysoká hmotnost logicky znamená vysokou spotřebu, ale ani velmi dobrá výbava nedokáže úplně obhájit velmi vysokou cenu.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyMercedes-Benz GL320 CDI
0-100 km/h (s)9,5
Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec, turbodiesel
Zdvihový objem (cm3)2987
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)224 koní v 3800 ot./min.
Točivý moment (Nm)510 Nm při 1600 - 2800 ot./min.
Spotřeba paliva (l/100 km)9,8 l/100 km
Rozměry a hmotnosti
Provozní hmotnost (kg)2505
Zavazadlový prostor (l)300/750/2300
Ceny
Základní cena modeluod 1 939 000 Kč
9.7.2007 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist