Range Rover 4.4 TDV8

Každému je jasné, že dieselový model bude dávat v reálném světě mnohem více smyslu. Jenže záleží vůbec u takového auta někomu na spotřebě?
  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.6

RADOSTI
Nejlepší auto na planetě má konečně rozumné provozní náklady…

STAROSTI
…ale i tak si ho pořád nemůžeme dovolit.Zastavuji u pumpy, sundavám zamatlanou černou tankovací pistoli a snažím se ji zasunout do hrdla nádrže, ale nejde to. Po chvilce laborování a beznadějném vycmrndání asi pěti litrů nafty nejprve na blatník auta a potom na zem odjíždím o sto padesát korun chudší od pumpy, aniž by se obsah nádrže nějak proměnil. Ještě že nedaleko bydlící kamarád disponuje kanystrem s naftou…

Land Rover Range Rover velká fotogalerie

Land Rover Range Rover fotogalerie

Je zvláštní, že test Range Roveru opět začínám příběhem od čerpací stanice. Ale zatímco mi benzínový protějšek s kompresorem přeplňovaným osmiválcem o výkonu 500 koní (510 koní, abych byl přesný) utkvěl v paměti hlavně tím, že chlastal jako houba a tankovat jsem do něj musel každých dvacet minut (není divu, že s ním v redakci nikdo nechtěl jezdit), dieselový model si budu pamatovat hlavně proto, že nešel natankovat. Také mi mohl někdo říct, že se musí z kufru vyndat nástavec, který se zasune před tankováním do hrdla nádrže.Důležité ale bylo, že jsem na nějakých sedm osm litrů nafty mohl ještě bezpečně urazit více jak 70 km, aniž bych zůstal někde potupně viset. Range Rover se vznětovým osmiválcem totiž nemá takovou spotřebu jako jeho příbuzný se zážehovým agregátem. Vlastně není spotřeba nafty vůbec tak dramatická, jak jsme se původně v redakci obávali.

„Nebudeme si muset brát tento týden tři spotřebitelské úvěry, ale jen jeden, protože tenhle Range nebude žrát 25 ale jen 19,“ povídá Jirka, který se dívá v pondělí ráno na poradě do kalendáře, které testovací auto si vlastně máme vyzvednout. Skutečně to ale není taková katastrofa. Minulý dieselový Range Rover jezdil za nějakých 12 litrů na 100 km a nový je prý o přibližně litr dva úspornější.

A skutečnost mi dává za pravdu už první den, kdy vezu Range Rover z práce domů. Zácpa se tentokrát na obvyklých místech nekonala (možná proto, že jsem se vypařil z práce o dvě hodiny dřív) a já padesátikilometrovou trasu urazil podle palubního počítače s výsledkem 11,2 l/100 km. To slibovalo, že bychom mohli s Range Roverem dojet na mostecký polygon bez doprovodné cisterny… Opravdu, druhý den jsem do Mostu přijel se spotřebou 7,8 l/100 km, což je o dvě deci méně, než kolik spořádal hybridní superekologický a tichorevoluční Lexus CT200h.

Range Rover TDV8 ale není hlavně o spotřebě, i když se na ní hodně lidí ptá, když vidí tento třítunový kolos. Ačkoli se zákazníci rekrutují z osob, které nemají příliš starostí o to, kolik stojí benzín nebo kolik jejich auto „žere“, v nabídce automobilky je dieselový model prakticky nutností, zejména kvůli nižším emisím CO2. Když se však Land Rover rozhodl, že pod kapotu nacpe pořádný osmiválec, musí být jasné, že se žádné kompromisy ohledně dynamiky auta konat nebudou. Nový motor má větší objem než starý osmiválec a mnohem kultivovanější projev. Lépe maskuje, které palivo ve svých obřích spalovacích komorách zpracovává, ale pod zátěží o sobě nedává vědět tak atraktivním dunivým zvukem jako starší jednotka. Avšak při klidné jízdě je nový motor velmi tichý a spořádaný.Věci hodně pomohla i nová osmistupňová automatická převodovka. Na dálnici ve 130 km/h motor točí… No, on se moc netočí, spíše se jen tak převaluje. Málokteré auto v takové rychlosti pracuje s rychlostí klikové hřídele 1400 ot./min. A už to samo o sobě nízké spotřebě velmi nahrává. Zmizela ale klasická páka voliče převodovky a najdete tu teď vyjížděcí otočný ovladač z Jaguaru. K dispozici jsou i páčky pod volantem, ale ty působí ve velkém pohodlném SUV trochu nepatřičně. Fungují ale dobře a převodovka je poslouchá na slovo – na rozdíl od staré skříně, které jste mohli dávat pokyny, jaké jste chtěli, a stejně si trvala na svém.

Dieselový Range Rover ale nezamaskuje, že na benzínového protějška výkonově ztrácí. Zatímco hmotnost obou aut je stejná, absence dvou stovek koní je v naftovém modelu znát. Range nepůsobí ani s dieselem pomale, to vůbec, ale pokud chcete zrychlovat v dálničním tempu, už není dopředný pohyb tak důstojně samozřejmý. Osmistupňová převodovka také létá sem a tam, chvíli na trojku, pak na sedmičku a osmičku, aby zase řadila na čtyřku… V manuálním režimu si mohutného zátahu motoru užijete víc, ale nikdy nedosáhne naléhavosti benzínového kompresorem přeplňovaného osmiválce. Nával akcelerace v dieselu po několika sekundách po zařazení vyšší rychlosti trochu poleví, zatímco benzínový model dál mohutně táhne na jednu rychlost.Nepředpokládali jsme, že bude na mosteckém polygonu dieselový Range Rover vynikat. Chtěli jsme ale vědět, jak si bude stát proti vrcholnému modelu s benzínovým motorem. Už akcelerace z 0 na 100 km/h ukázala, že diesel nebude tak rychlý – auto dosáhlo stovky za 7,88 sekundy, tedy o dvě sekundy pomaleji. Na brzdách si jsou oba vozy podobné, i na zimních gumách se podařilo modelu TDV8 zastavit ze stovky za 3,07 sekundy na vzdálenosti 42,64 metru. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku je s časem 2,84 sekundy sice lepší než v případě benzínového modelu, ale trojka je poměrně krátká. U dieselu stačí sotva do 100 km/h, zatímco benzínový model si s trojkou vystačí za dálničních 140 km/h. A s časem na kolo za 40,18 sekundy Range Rover do světa díru neudělá. Jenže nahánět s ním rekordy na našem úzkém a klikatém okruhu, to je jako chtít po Boeingu 747, aby proletěl trať závodu Red Bull Air RaceRange Rover TDV8 naprosto exceluje kdekoli jinde a ne nadarmo si zaslouží přezdívku Rolls-Royce do terénu. To si takhle jedete stovkou po silnici a konverzujete v tichém interiéru se spolucestujícími. Pak se podíváte před sebe a zjistíte, že již nejedete po silnici ale po poli. Tak jen pokrčíte rameny a dál konverzujete s posádkou. Neznám auto, které by dokázalo s takovým přehledem zvládat jak jízdu po dálnici, tak jízdu po louce nebo polní cestě. Stačí na ovladači Terrain Response navolit potřebný režim, ale v našich podmínkách si auto bohatě vystačí s režimem základním. Někde v Gobi nebo na Sahaře už ale speciální terénní režimy ke slovu přijdou, včetně redukce a úzávěrky diferenciálů. Tohle totiž není nějaký wannabe, ale skutečný off-road, když přijde na lámání chleba.

Dovozce si za naftový Range Rover v „základní“ výbavě HSE naúčtuje 2 176 829 korun, prostřední výbava Vogue, kterou měl i testovaný model, stojí 2 386 285 korun. Na vrcholu pak najdete verzi Autobiography s cenou 2 854 840 korun. Výrobce slibuje spotřebu 9,4 litru na 100 km, ale v tomto případě se jí skutečně přiblížit dá. Čím to je? Range Rover totiž vůbec nesvádí k agresivní jízdě a je vám za jeho volantem jedno, co se děje okolo.

Verdikt
Stejně jako benzínový model i ten naftový dokáže zvládat naprosto všechno a neexistuje nic, čím byste ho zaskočili. Je extrémně pohodlný, kultivovaný a majestátní, aniž by byl arogantní či paroubkovsky nabubřelý. Nový silnější a zároveň také úspornější dieselový motor 4,4 litru stojí z velké části za tím, že auto bude vyhovovat i velmi náročné skupině zákazníků a pro mnoho lidí tak přestane dávat kompresorem přeplňovaný osmiválec smysl. Range Rover TDV8 zůstal nejlepším autem na Zemi a k jeho provozu teď už nepotřebujete tři ropná pole. Bohatě si vystačíte s jedním.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 10°C
0-100 km/h (s)7,88
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,84
100-0 km/h (s)3,07
100-0 km/h (m)42,64
Spotřeba v testu (l/100km)12,6
Čas na kolo (s)40,18
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)4367
Kompresní poměr16,1 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 98,5
Převodovkaosmistupňová automatická, redukce
Poháněná kolavšechna čtyři, uzávěrka
Podvozek
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením, 380 x 34 mm
Brzdy vzaduKotoučové s vnitřním chlazením, 365 x 20 mm
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)230 / 313 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)700 v 1500 - 3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)111,4
0-100 km/h (s)7,8
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)11,5 / 8,2 / 9,4
Objem nádrže (l)104,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4972
Šířka (mm)2216 (vč. zrcátek)
Výška (mm)1877
Rozvor náprav (mm)2880
Provozní hmotnost (kg)2810
Celková hmotnost (kg)3200
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3500
Zavazadlový prostor (l)983 - 2099
Ceny
Základní cena modelu2 176 829 Kč
Základní cena test. verze2 386 285 Kč
18.4.2011 6:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist