Lexus CT 200h

Dostojí hybridní prémiový hatchback slibům o tiché jízdě a velmi nízkých provozních nákladech? A přesvědčí vůbec zákazníky, aby si nekupovali úsporný diesel?
  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 3

  • Celkové hodnocení 5.8

RADOSTI
Ve městě je tichý, nevypouští kyselý puch a má docela pěknou kabinu

STAROSTI
Všude jinde budete postrádat výkon, skutečný komfort a budete se ptát, kde je ta slibovaná spotřeba 4 litrů na sto.Na záda se mi lepí rozjetá dodávka PPL a i když mám pedál plynu na podlaze, zpředu se jen ozývá monotónní „mééééééééééééééééééééééééh“ a Lexus CT 200h vůbec nezrychluje. Musím se tedy potupně zařadit za kamion a sleduji, jak naložená dodávka mizí v kopci. Jestli má tohle být uklidňující, komfortní a prémiové auto, zřejmě nějak nemůžu najít, kde a jak tak činí.

Už dávno jsem rezignoval na nějakou snahu o snížení spotřeby. Zatímco mi Jirka přivezl do práce auto se spotřebou 5,3 litru na sto kilometrů, která pak cestou přes ucpanou Prahu vtipně klesala na výsledných 4,9 litru, jakmile se doprava uvolnila a já chtěl na dálnici D8 směrem k mosteckému testovacímu polygonu držet krok aspoň s tou pomalejší částí provozu, číslo spotřeby se rychle přehouplo přes pětku, pak šestku a nakonec i sedmičku a osmičku. Kde je ta slibovaná úspornost?

Lexus CT velká fotogalerie

Lexus CT fotogalerie

Co mě ale trápí víc než nějaké číslo spotřeby (které je odvislé stejně jen od stylu jízdy), je komfort. Respektive jeho absence. Lexus slibuje „tichou revoluci“, ale ta se v tomto autě rozhodně nekoná. Nejen, že se v dálniční rychlosti 120 km/h ozýval nepříjemně vysoký valivý hluk (který dávám za vinu zimním pneumatikám), ale hlučný je i samotný motor a potlačit aerodynamický šum se také napodařilo. Ve stejné rychlosti jsou BMW řady 1Volkswagen Golf mnohem klidnější a tišší.Nejhorší na tom všem je, že tohle je stejně jen Prius. Jenže od ekomodly Priusu aspoň vůbec nic nečekáte. Je to Toyota a je to hybrid. Jedete si s ním po městě a můžete se uklidňovat tím, že vám aspoň militantní cyklisté neuxazují prostředníček, protože jim někdo řekl, že Prius je hodné auto. Nikdo jim neřekl, že se nikl do jeho akumulátorů těží v povrchových dolech, následně se veze smrdutou lodí přes půl zeměkoule a pak se zas přes půl zeměkoule vezou hotové priusy, čož je všechno pro přírodu vyšší zátěž než výroba a provoz primitivního normálního nehybridního auta se spalovacím motorem.

Jenže Lexus CT 200h se snaží tvářit jako prémiové auto, které má sebrat zákazníky právě Volkswagenu Golf, Audi A3 nebo BMW řady 1. Pokud se ale o auta zajímáte hlouběji, pak na vás tohle překapotování zafungovat nemůže. Lexus se sice snažil nastavit model CT 200h „jinak“, ale asi to přehnal. Auto není uvolněné a komfortní. Jízda je velmi uskákaná, prkenní a tvrdá, jako byste jeli v nějakém vytuněném kdovíčem na sníženém podvozku.

Zmínění soupeři jsou poddajnější a mají příjemnější odezvu. Jet s Lexusem rychle… no, to není ten správný termín… Jet s Lexusem svižně (to už je lepší) není moc jednoduché, protože auto filtruje všechny potřebné informace, které potřebujete znát, ale když hnete volantem, Lexus se příliš horlivě stočí do zatáčky. Vy pak instinktivně hnete volantem zpátky a tak pořád dokola. Necítíte, že by podvozek nějak pracoval. Spíše na něm jen auto leží a táhne ho za sebou.

Asi si říkáte, co to tady zase melu za nesmysly, že tohle je přeci hybridní ekonomické auto a rychle se s ním jezdit nesmí. To je sice možné, ale právě jízdní vlastnosti a schopnosti v reálném světě (navíc postavené do kontextu se soupeři) jsou to, co se počítá.

Když už jsme tedy na polygonu, kam jsme přijeli s nijak zajímavou spotřebou 8 litrů na 100 km (dieselový Range Rover TDV8 jsem přivezl se spotřebou 7,8 l/100 km), pojďme auto změřit. Lexus slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,3 sekundy, ale realita je tomu na hony vzdálená. Kolem stovky se ručička mihla až po 11,67 sekudách a to je hodně pomalé. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h se odehraje za 3,97 s, což není úplně špatné, ale také to není úplně dobré. Lexus zabrzdil ze stovky na 46,19 m za 3,21 sekundy. Pedál má sice takovou divnou odezvu, ale to je u hybridů, které se snaží před použitím konvenčních brzd co nejvíce brzdit elektromotory a tím získat energii pro nabití akumulátorů, normální.Testovací okruh ukázal, že dynamická jízda nebyla pro vývojáře úkolem číslo 1. Lexus ho projel za hodně slabých 38,66 sekundy. Auto je nekomunikativní, podivně prkenné a neochotné. Sice je to lepší než u Priusu a podobných lednomedvědomilů, ale za po všech směrech povedeným golfem (o BMW řady 1 raději nemluvím) zaostává Lexus CT 200h na dráze o světelné roky. Ale to mu nelze vyčítat tolik jako nedostatky ve skutečném světě na silnici.

Snažím se najít aspoň něco, v čem by mě Lexus CT 200h přesvědčil. Ale to se musím vypravit zpátky do města. Pohon, který obstarává čtyřválec 1,8 litru a elektromotor z priusu a bezestupňová převodovka jsou objektivně o krůček dále než v ekopozitivní toyotě. Lexus vydrží jet na elektřinu mnohem delší dobu a dokáže udržovat městské tempo, aniž by spalovací motor naskočil. V autě je tak opravdu ticho. Mám takovou zkratku, jak se dostat ráno ze západní části Prahy do centra. Až dolů na nábřeží mi motor ani jednou nenaskočil, takže jsem ujel přes 10 km naprosto bez emisí (krom zvířeného prachu bez jakýchkoli emisí, ne jen bez CO2). A potichu. Pravda, je to převážně z kopce, ale několikrát se musí akcelerovat a s citlivým přístupem k pedálu to šlo.

Dobře, ve městě tedy Lexus funguje. Aspoň nějaké pozitivum! Ale to je právě smysl hybridních aut. Na rozdíl od dieselů, které dávají naopak při dlouhých cestách bez zastávky konstantím tempem, je právě hybrid tím autem, za kterým budete raději stát v koloně. Z výfuku mu totiž nevychází kyselý puch spálené nafty a po třech letech používání, druhém majiteli a čiptuningu doplněný o černý dým. A ještě jedna věc se musí Lexusu CT 200h nechat. Uvnitř je docela dost místa, rozhodně více než v BMW řady 1, i když kufr nestojí za moc. Ale cestující vzadu se tu nebudou cítit jako na zadních sedačkách nějakého sportovního kupé.

Kdybych žil ve velkoměstě, jezdil jen ve velkoměstě a jednou za měsíc se vydal na kraj velkoměsta, dokázal bych si život v hybridu Lexus CT 200h představit. Ale pro člověka, který urazí tři čtvrtiny svých kilometrů za denním chlebem mimo město po dálnici (nebo po okresce, záleží na autě), je takové auto nesmysl. Ale to už je holt moje chyba, že jsem se narodil tady v Česku, kde nemáme žádnou obří metropoli. V Paříži, Berlíně nebo Londýně bych viděl Lexus CT 200h (a kterýkoli jiný hybrid) v mnohem lepším světle.Vyplatí se to aspoň?
Už jste se možná smířili s tím, že si chcete koupit auto, které jezdí minimálně za dvojnásobek toho, co slibuje výrobce (na konci testování ukazoval lexus spotřebu 7,9 litru na 100 km). A pak narazíte na ceník. Základní Lexus CT 200h ve výbavě Comfort stojí bratru 699 000 korun a za to dostanete jen to nejnutnější – automatickou klimatizaci, audiosystém a nějaké ty věci v elektrice. Lépe vypadá výbava Executive, která vás vyjde na 739 000 koru, ale protože všichni chcete parkovací kamery a aby to na váš všechno blikalo a svítilo, koupíte si nejvyšší výbavu Premium. A pak za tento nazdobený Prius zaplatíte 979 000 korun.Asi nemusím připomínat, že za stejné peníze můžete mít dieselový Golf GTD a ještě vám zbyde na malý hatchback, nebo BMW 120d se slušnou výbavou, které má 177 koní a reálnou spotřebu 6 litrů na 100 km – ve výsledku tedy vypustíte méně céódva než Lexus, pokud vám na tom skutečně záleží.

Lexus CT 200h má u nás problém. Ale v některých státech dostanete velké daňové úlevy jen kvůli nějakému vymyšlenému číslu v tabulce spotřeby, že vás ve výsledku provoz CT 200h vyjde levněji než kdybyste si koupili třeba Golf 1.4 TSI. Ale na to se u nás nehraje, takže z hlediska peněz Lexus CT 200h smysl rozhodně nedává. Navíc se nedá očekávat, že si ceny udrží tak dobře jako Audi A3, Golf nebo BMW řady 1 s dieselem.

Verdikt
Hybridní Lexus CT 200h se u nás zřejmě s moc velkým pochopením nesetká (pokud vůbec někde ano). Kdekoli jinde než ve městě vás totiž bude trápit absence výkonu, hučení motoru a neodpovídající komfort. Toto auto by ale nebylo úplně beznadějné, kdyby dostalo ještě nějaké jiné motory – třeba moderní diesel nebo něco většího, co by se dalo k těm bateriím připojit. Takhle ale nemá šanci na úspěch. S dieselovým Golfem nebo jedničkovým BMW rozhodně uděláte lépe a nebude to na vás dělat otrávené „mééééééééééééééééh“ při každém pokusu o akceleraci. Mám tak trochu pocit, že tohle auto vzniklo proto, aby vyhovělo nikoli zákazníkům, ale evropskému normovanému cyklu měření spotřeby. Jestli je tohle budoucnost vývoje osobních automobilů… No, potěš nás pánbůh!

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 10°C
0-100 km/h (s)11,067
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,97
100-0 km/h (s)3,21
100-0 km/h (m)46,19
Spotřeba v testu (l/100km)7,9
Čas na kolo (s)38,66
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec + elektromotor
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1798
Převodovkabezestupňová CVT
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzadudvojité lichoběžníky, stabilizátor
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Pneumatiky vpředu215/45 R17
Pneumatiky vzadu215/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 / 136 v (neudává se)
Točivý moment (Nm)neudává se
Výkon/hmotnost (k/t)92,8 - 96,4
0-100 km/h (s)10,3 (udávané)
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)4,2 / 4,0 / 4,1 (udávaná)
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4320
Šířka (mm)1765
Výška (mm)1440
Rozvor náprav (mm)2600
Provozní hmotnost (kg)1410 - 1465
Celková hmotnost (kg)1790 - 1845
Zavazadlový prostor (l)345 - 985
Ceny
Základní cena modelu699 000 Kč
Základní cena test. verze979 000 Kč
5.4.2011 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist