Rakovan: Formule 1 a WRC jsou nudné. A mohou za to peníze.

Nuda, nuda a jedním slovem nuda. Mám důvod dívat se na další závody F1 a rally? Ne, opravdu ne.
rakovan-formule-1-a-wrc-jsou-nudne-a-mohou-za-to-penize-1100x618.jpg

Sebastian Vettel se stal mistrem světa F1. Titul mu po právu náleží a já mu sám za sebe mohu jen gratulovat. Jakkoli vím, že sympatie k tomuto jezdci nemám a nikdy jsem neměl. A že je ani mít nebudu – v tom mne utvrdil jeho manévr, když i přes jasný týmový pokyn předjel kolegu Webbera. Svým způsobem to sice trochu chápu, jsou lidé, kteří si vždy musejí prosadit svou, ať už jde o závodníky nebo třeba prezidenta republiky, je to v jejich povaze. Nejsou zvyklí pracovat týmově, i když je to třeba právě tým, který je na místo na vrcholu dostal.

Ano, tým, o tom bych tady chtěl mluvit především. Nejde mi o to, že Vettel rád využívá masivní podpory týmu Red Bull, ale poslouchat příkazy, které mu nejsou po chuti, nehodlá. To není má věc toto hodnotit, chci říct jen to, že díky týmu, díky financím, díky tomu, že jsme letos tak, jako každý rok vypili všichni litry a litry energetického nápoje, se mohl Vettel dostat znovu na vrchol. Ne, Vettel nám není nijak povinován, to, že jsme si pustili do žaludku proudy „křídel“ ho nijak nezavazuje (na rozdíl od prezidenta, když už jsem ho na začátku zmínil) k odpovědnosti.

Pomalu a kostrbatě se posunuji k jiné myšlence. Že to jsou prostředky Red Bullu, díky kterým se stal Vettel opět mistrem světa. Jistě, jeho umění řídit je tady také, ale takových jako je on jsou poměrně dlouhé zástupy v řadách závodníků. Řeknu to jinak… Dejte monopost Red Bull Kimimu anebo Fernandovi a rázem se obsazenost nejvyšších příček změní. Tím nemyslím, že by měl Vettel někomu uvolnit místo, ne! To on byl ve správný čas na správném místě, to on místo u Red Bullu získal a to on si ho zaslouží. Je ale smutné, že peníze rozhodují ve své podstatě o tom, jaká Formule 1 bude. Peníze na straně týmů – nejbohatší tým má nejlepší monopost a nejlepšího jezdce. A peníze na straně pořadatelů, které dojí jako krávu Bernie Ecclestone.

Takže se jezdí v Číně nebo třeba Indii. Co na tom, že přes smog není vidět na dráhu a závody jsou tam historicky zakotvené asi tak jako mléčný zub v dásni dospívajícího dítěte?! Pokud v Asii dají peníze, tak tam Bernie cirkus F1 dotáhne. Tak nějak si říkám, že je fajn, že třeba Antarktida je považována za nadnárodní území, protože vlastnit ji třeba nějaký šejk ochotný pustit chlup, tak se jezdí stoprocentně i tam. F1 je nuda, nuda, nuda… Z VC v Indii jsem viděl dvacet sekund startu a pět sekund slavnostního ceremoniálu, a to mi stačilo. Nudí mne, radši, při potřebě pobavit se, vsadím na Porsche Cup nebo třeba DTM. V „cupových“ závodech jsou síly vyrovnané, peníze hrají menší roli ve vzájemném rozložení sil a o zábavu je postaráno.

Proč bych se teď měl dívat na další Velké ceny F1, když dlouho dopředu je o vítězi rozhodnuto, nic zásadního už se konat nebude a už stávající mistr světa Vettel systémem start cíl bude brát zlato? Bohužel nejde jen o F1, podívejte se na rally. Jedna značka nainvestuje velké peníze do svého auta, najme špičkového pilota a šup, máme tady dalšího mistra světa ještě před koncem sezony. Zábava? Ne… Než zabít čas u sledování toho, jestli Sebastien Ogier i v dalším závodě zvítězí, anebo vlivem nějaké nepředloženosti nedojede, se mi nechce.

Proč také, titul mistra světa už má jistý a ostatní (netovární) týmy ho prostě nemají šanci dojet. Teď, ani v příští sezóně. S výhledem na příští rok by s kartami mohlo zamíchat jen Hyundai, pokud nasype do černé díry motorsportu ještě víc peněz než VW. Nechci nostalgicky volat po starých časech, nejsem ten typ člověka, co si myslí, že k tomu, aby byla na tratích zábava, jsou nutná monstra typu skupiny B. Je to podle mne o něčem jiném, o vyrovnanosti. A jen tak mimochodem, zábava byla třeba letos sledovat v domácím poháru rally historiků.

Foto: Co umí M. Schumacher lépe než ostatní?

Zobrazit všechny fotografie

Na F1 i WRC se nebudu dívat ani příští rok. Ne pokud pojede Vettel za Red Bull a Ogier za Volkswagen. Nemělo by to cenu, protože pokud se nestane něco nečekaného typu zásahu vyšší moci, tak je jisté, že oba dva opět zvítězí. Znovu – přeji jim to a přeji to i oběma značkám/týmům. A v podstatě je možná zapotřebí apelu na ostatní značky, aby se na vedoucí týmy (finančně) dotáhly. Ale pro mne jako pro diváka je nudné vědět už od začátku, že o vítězi je v vlastně rozhodnuto ještě před zahájením prvního závodu sezóny.

28.10.2013 11:50| autor: Filip Rakovan
Více o tématu: Porscherallyznačka

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist