Řada kamionů jezdí stále na letních pneumatikách

Zejména menší autodopravci se snaží šetřit, kde se dá, protože jim dluží nesolventní zákazníci.

Ve čtrnáctikilometrové frontě kamionů, která se dnes vytvořila na dálnici D5 směrem na Rozvadov, byla řada vozidel obutá pouze letními pneumatikami. Policisté i silničáři se s těmito případy setkávají stále více zejména u menších dopravců, kteří šetří. „Počty řidičů tahačů, kteří jezdí na letních a sjetých gumách nebo mají na nápravě různé značky nebo vzorky roste,“ řekl důstojník dálniční policie z Ostrova na Tachovsku. Na rozdíl od Německa nemohou čeští policisté pokutovat řidiče, kteří jedou ve sněhu na letních pneumatikách. „Mělo to být součástí novely zákona o pozemních komunikací, platné od července, ale nakonec to z ní vypadlo,“ uvedl policista. Pokud má vzorek pneumatiky hloubku pod 1,6 milimetru, může policista uložit pokutu do tisíce korun za špatný technický stav a nahlásit firmu krajskému úřadu, což ale většinou neudělá. „Stává se nám, že některé kamiony nevyjedou kopec na Přimdu, a to ani když je tam jen centimetrová vrstva rozbředlého sněhu,“ řekl šéf správy a údržby dálnice v Ostrově Miroslav Mužík. To je dáno buď špatně rozloženým nákladem nebo nevhodným obutím.

„Druhotná platební neschopnost je velkým problémem menších dopravců,“ uvedl Radovan Vlach, šéf klatovské dopravní firmy Zamos, která provozuje 11 kamionů. Potvrdil, že řada firem se snaží ušetřit, kde se dá, neboť jim dluží zejména nesolventní nebo zkrachovalé firmy. „Spousta lidí šetří a jezdí na šlupkách dokud to jde,“ uvedl vedoucí pneuservisu ve Zruči u Plzně Pavel Svatoš. Podle něj je to dáno zejména tím, že většině dopravců dluží firmy, které si sjednaly převoz zboží. „Teď tu mám kamaráda autodopravce, kterému dluží zkrachovalá firma 600 000 korun,“ uvedl Svatoš.

Podobně jako velký plzeňský pneuservis Barum Continental uvedl, že se oproti loňsku výrazně zvýšily zakázky na přezouvání nákladních vozů. Většinou ale přijíždějí velcí a střední dopravci nebo firmy, které mají trvalé kontrakty. „Záleží na přístupu firem. Velcí smluvní partneři jako Četrans už přezouvají od října,“ uvedla vedoucí plzeňského Barumu Danuše Řezáčová. Solidní firmy mění pneumatiky už když je hloubka vzorku pod tři milimetry (podle zákona stačí 1,6 milimetru). „Rada firem zoufale šetří,“ uvedla Řezáčová. Podle ní to způsobují zejména vysoké pohledávky dopravců.

Řidiči stále častěji přijedou do servisu, zjistí cenu za opravu, zavolají ji majiteli dopravní firmy a ten jim výměnu pneumatiky zakáže. Autodopravci také tvrdí, že je dusí razantní nárůst cen nafty, letos zhruba o pětinu, a také nejméně pětiprocentní zdražení pneumatik. Ceny jedné nové pneumatiky kamionu včetně přezutí a vyvážení kola se podle vyjádření servisů pohybují mezi 10.000 až 18.000 korunami podle typu a značky. Tahač s návěsem má dohromady minimálně 12 gum.

autoweb.cz, ČTK

23.11.2005 4:42

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist